Logo

Må jeg kjøpe sub?

Skriv et svar
26.11.2007 14.41.02 #1 av 16
Postet av: larsrrrr
Lurer på om det er helt uhørt å ha hjemmekinoanlegg uten sub? Lurer på om jeg bør bestille en med det samme, eller skal vente på det bestilte anlegget og så vurdere.

Men hva sier folket? Hvor nødvendig (på en skala fra 1 til 256) er det å ha en sånn en i et vanlig 5.1-system. Har bestilt Onkyo 605 receiver med Dali-høyttalere (Ikon 5 som fronthøyttalere).
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.11.2007 15.19.43 #2 av 16
Postet av: MindWaste
Uhørt er det vel ikke, men kraftige effekter/eksplosjoner kan bli litt "pinglete" uten sub.

Sett opp anlegget først og spill det skikkelig inn. Etter en stund kan du jo vurdere om du trenger sub eller ikke. Avhenger litt hvordan boforhold du har også. I en liten hybel i en kjeller eller blokkleilighet er det ikke alltid populært med mye bass :wink:

Vil tro de fleste har sub i hjemmekino, men smaken er som baken.
(Jepp jeg har også en :lol: )
-Anders-

Min Kino
Parasound JC-1 / Usher BE8871 / 2 x DIY 12" SVS Sonosub / Logitech Transporter / Sony PS3 / LG 60pk950
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.11.2007 18.03.24 #3 av 16
Som Anders sier så er det jo helt klart en forddel med sub og ikke minst mer morro :wink:

Det vil gi mer fylde i lydbildet og gi det ekstra punchet mot brystet.

Har selv hørt på Ikon5, den har en flott mellomtone og en fin og oppløst diskant, men mangler litt i bånn.

*Larsrrrr, gratulerer med ny hjemmekino!

Jeg vil anbefale sub uansett, hvis du har mulighet til det.
Isåfall hvilken prisklasse vil du forholde deg til?
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.11.2007 18.19.30 #4 av 16
Postet av: ingobingo
Du merker det godt selv......Når anlegget er spilt inn...
Bodde før et sted hvor eg hadde skrå tak laget av tre, hvor høytalerene sto... Og bassen var helt sinnsyk uten sub...
Flyttet til ny leilighet hvor rommet var større, ikke skrå tak med tepper på gulvene. Bassen forsvant helt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.11.2007 22.39.19 #5 av 16
Postet av: larsrrrr
Takker, takker! Jeg er vel bare litt skeptisk til tung bass. Etter å ha bodd i for mange kollektiv og studentblokker har jeg klart å utvikle hat-forhold til mennesker som har sub - og ikke er har noen som helst reservasjoner mot å bruke dem på uskyldige mennesker. Men nå kan jo jeg bli en av dem ;)

Pris er litt tøyelig, men tenker at den bør stå i forhold til resten av anlegget. Dali har vel subber, men de så en smule dyre ut i forhold til de andre høyttalerne jeg kjøpte. Synes vel at fire tusen høres maks ut, men hører som vanlig på gode råd fra dere som har peiling.


"Tommy(Actionchicken)" skrev:Som Anders sier så er det jo helt klart en forddel med sub og ikke minst mer morro :wink:

Har selv hørt på Ikon5, den har en flott mellomtone og en fin og oppløst diskant, men mangler litt i bånn.

*Larsrrrr, gratulerer med ny hjemmekino!

Jeg vil anbefale sub uansett, hvis du har mulighet til det.
Isåfall hvilken prisklasse vil du forholde deg til?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.11.2007 22.57.16 #6 av 16
Postet av: MindWaste
Prisklassen rundt 4 tusen må det vel bli XTZ 99w12 som er vinner'n
Den finner du her

En test av subben finner du her


Løp og kjøp :wink:
-Anders-

Min Kino
Parasound JC-1 / Usher BE8871 / 2 x DIY 12" SVS Sonosub / Logitech Transporter / Sony PS3 / LG 60pk950
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.11.2007 23.10.18 #7 av 16
Postet av: arntos
På en DVD film er det et eget lydsignal som er beregnet på subben. Dette får du ikke fram med mindre du har en sub. Dvs noen receivere kan vel fordele lyden til frontene, men helt optimalt blir det ikke uten.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.11.2007 07.00.12 #8 av 16
"MindWaste" skrev:Prisklassen rundt 4 tusen må det vel bli XTZ 99w12 som er vinner'n
Den finner du her

En test av subben finner du her


Løp og kjøp :wink:


Dette ville også mitt valg falt på, ett kupp til prisen.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.11.2007 11.19.58 #9 av 16
Postet av: larsrrrr
Den ser ikke så verst ut. Men skal vente litt, samle nye pengesedler og høre på de nye komponentene før jeg bestiller noe mer. Receiveren har dukka opp, men ingen høyttalere.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.11.2007 14.16.23 #10 av 16
Postet av: orso
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.12.2007 12.34.07 #11 av 16
Postet av: staffel
When You Go Sub, there's no going back. Man klarer seg fint uten det hvis man aldri har opplevd det i anlegget sitt men med en gang man prøver det og slår den av så finner man ut at man mangler noe
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.12.2007 13.51.50 #12 av 16
Postet av: Soundispower
"staffel" skrev:When You Go Sub, there's no going back. Man klarer seg fint uten det hvis man aldri har opplevd det i anlegget sitt men med en gang man prøver det og slår den av så finner man ut at man mangler noe

da har du aldri hatt skikkelige fronter min gode mann:)
Nå må jeg ha sub pga jeg har stativhøyttalere...men da jeg hadde større høyttalere og skikkelig forsterker så reiv det like fint i huset fordiom:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.12.2007 14.54.00 #13 av 16
Postet av: orso
Selv store høyttalere har en fordel av sub. Men det finnes selvfølgelig unntak, f.eks Midgard Gaia på bildet under. De har 4 stk. 15" basser i hver høyttaler. :D sIMG_4036.jpg sIMG_4036.jpg ( 90,9921875 KB) Vist 821 ganger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.12.2007 22.51.35 #14 av 16
Postet av: staffel
oi :O
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.12.2007 07.17.49 #15 av 16
Postet av: SVS Inderoy
ZTX er en rimelig og bra sub som spiller kontrolert ned til 20hz.

Ellers så er det Blowout salg på SVS suber hos Lsound.
SVS PB10-NSD er "lillebror" hos SVS. Referansen i rimelig klassen :-)
(Fås kjøpt NY nå kun i Silver farge) Pris: Nesten 5000 kr uten frakt.

ZTX er mindre en SVS om du tenker på størrelse.
SVS er en MYE bedre Filmsub.
SVS pb10-NSD har ikke eget delefilter, styres av delfilter i reciveren din :-)


Subwoofer er og anbefale for og fylle på i bunnen, suben skal være fundamentet i lyden. Sammtidlig som den skal avlaste resten av høytalerne dine for lavfrekvent bass som høytalerne ikke kan gjenngi. Lavfrekvent bass krever mye strøm og går ofte på bekostning av kontrollen oppover i frekvensene.
Husk... Du trenger ikke skru opp lyden i suben for mye for at den skal hjelpe på lyden ;p
Yamaha-Doxa-Sherbourne-Cambridge Audio-Panasonic-PS3
Swans Diva 6.2f - Swans 1.1C - RS-52.
2 stykk SVS PC13 Ultra
2 stykk XTZ W12.16 + SVS EQ1
BetterCabels, Van den Hul og Monster
( harmen/kardon på avforum)
http://www.svsound.com/animation.cfm
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar