Logo

Mojos hjemmekino "under construction"

Skriv et svar
21.07.2005 22.35.12 #1 av 9
Postet av: jomorten
Endelig er jeg igang, etter 8 år med et kjellerrom som ble brukt til rot og rammel, har jeg tatt meg sammen og tenkt at her skal det skapes både trivsel og forutsetninger for sene filmkvelder.

For 4 år siden gikk jeg til innkjøp av "surroundanlegg" som det visstnok enda heter - stedet var Elkjøp og selv om min motivasjon for å gå dit den gangen var å kjøpe høyttalerkabler for å "rocke" opp tv-lyden litt - så ruslet jeg småsvett ut mange tusen kroner fattigere med et Yamaha/Energy anlegg under armen (under armen er vel kanskje litt....men pytt!)

Vel hjemme gikk jeg igang med å montere herligheten i stua - monteringen gikk fint syntes jeg, selv om den fra før overfylte stua endte opp som en samling høyttalere og kabler...

Min kjære syntes nok det var i meste laget, men diplomatisk nok var det ingen STORE protester...

Lyden ble FET, og DVD ble en ny opplevelse....men når man ikke får spille høyere enn det en vanlig Tv-aften står for av bråk, så ble anlegget lite brukt for å si det mildt :P

Så nå har det ligget brakk ett par år eller noe....men NÅÅ skal det fram !

Som dere vil se er kjelleren egnet for både kino og mere til, har i dag
21.07 fått opp stendere og startet med isolering, samt trukket trekk-rør og AV kabler til den store gullmedalje inne i veggene. Veggene blir ferdigmalte huntonittplater (Arbor), taket panel, gulv flislagt med granittflis..

Håper på gode råd fra dere med erfaring, trenger råd til både det ene og det andre som dere kanskje skjønner...

Har som dere kanskje vil se tatt høyde for flere alternative høyttalerplasseringer både på bærebjelke (3 stk) samt skjultanlegg i murvegg (3 uttak) bak er det kun 2 uttak, så satser på 5.1 og regner med at det holder...kjekt å vite hva dere synes er best mht plassering av fronthøyttalere/senter, over lerrettet eller ved siden/under ?!

Litt om det utstyret jeg har til rådighet i dag:

---------------- Video---------------
BENQ PE 7800 - DLP Projektor
Yamaha RX-V520RDS - Surroundforsterker
Yamaha DVD S510 - DVD Spiller
--------------- Audio ---------------
Energy Take 5.2 Senter
Energy Take 5.2 Fronthøyttalere
SystemAudio 1230 Fronthøyttalere
Energy Take 5.2 Bakhøyttalere
Energy Take 5.2 Sub
--------------- Kabling-----------
10m NORDOST HDMI
10m Vivanco Kompositt
10m Vivanco Komponent
10m Vivanco SVIDEO
10m DVI (uvisst merke - gull kontakter)
---------------Møbler-------------
Glassy Stereomøbel fra Sovida.com
---------------Ønskeliste--------
Fet sofa gjerne "Living" fra Hjellegjerde
2,40m Lerrett av merke.. ?? Kingpin kanskje ? Motorisert til under 4´
Ny DVD spiller som tar alt av format med Prog scan til grei pris...
Ny Sub som spiller litt mere kontant enn Energy sin...

Kommer til å oppdatere siden med flere bilder etterhvert som prosessen går sin gang...
Kommentarer er veldig velkomne både på lyd/bilde og rom !!




Presentasjonen finner du på: http://min.hjemmekino.no/Mojos/
Greetings Mojo67
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.07.2005 14.13.36 #2 av 9
Postet av: Torja
:D Hei, gratulere med kjempe rom å lage kino i.

Ser virkelig ordentlig ut. Front høytalerne er best å plassere ved siden av lerrete på vær sin side. Senter plassere de fleste under lerrete. Du kan også plassere over lerrete eller kjøre en over og en under for å øke lydtrykket fra senterkanalen.

Benq PE7800 har jeg lest mye godord om.

Ser det er blitt brukt "silkematt" grå eller hvit farge tidligere på malt vegg som lerret. Grå er best hvis du ønsker å øke kontrasten.
:lol:
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.07.2005 15.27.55 #3 av 9
Postet av: arntos
Burde være alle muligheter for å lage en bra kino der ja.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.07.2005 17.06.06 #4 av 9
Postet av: Berit
Hei :D

Nå er presentasjonen din lagt ut på: http://min.hjemmekino.no/Mojos/
Hjemmekino.no - På nett siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.07.2005 00.17.58 #5 av 9
Postet av: aLmAnZo
Kan gjøres elengant eller enkelt. Også begge deler.

Den enkleste måten er under lerrettet, da gulvet.

For lyden sin del er det best at diskanten kommer så nære lyttehøyde som mulig, men koliderer da sannsynligvis med lærettet. Løsningen kan være perforert lærett, men har ingen ærfaring med dette.

Det du eventuelt kan gjøre, er å bygge en liten scene du kan ha centerhøytaleren på. Denne scenen kan eksempellvis nå opp til like under nederste kantent på lærettet ditt. Dette vil gi forholdsvis god plassering av center.

Om du ikke gidder å bygge en scene, vil jo en stereobenk gjøre samme nytten, en litt brei, men solid benk vil absulott være ett godt alternativ. Siden du vil få liten vibrasjon i en massiv benk, samt masse plass til både forsterker(e) og DVD spiller.

Dette er den løsningen jeg har hjemme nå. Den gamle bunnen til hylla mi fungerer som stereobenk, mens selve hylla er kasta :p. Jeg har dør på den ene siden, hvor DVD filmene i fremtiden skal oppbevares, og ett åpent rom på den andre siden, hvor forsterkeren står.

Håper du finner dette nyttig, lykke til =)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.07.2005 09.16.35 #6 av 9
Postet av: jomorten
Takker for tips til center, blir nok til at jeg setter den under lerrettet ja, og da sannsynligvis på en bærekonstruksjon jeg fant på http://www.dynabel.no, en kjekk innretning som visstnok skal tåle noen kilo med center, utbyggbar var dingsen også :lol:
Greetings Mojo67
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.07.2005 15.09.05 #7 av 9
Postet av: aLmAnZo
"jomorten" skrev:Takker for tips til center, blir nok til at jeg setter den under lerrettet ja, og da sannsynligvis på en bærekonstruksjon jeg fant på http://www.dynabel.no, en kjekk innretning som visstnok skal tåle noen kilo med center, utbyggbar var dingsen også :lol:


Det høres kjempebra ut, en stor fordel å få centeren litt opp fra gulvet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.07.2005 17.11.23 #8 av 9
Postet av: Bombadil
Gleder meg til å få se det ferdige rommet. virker veldig lovende. Prøv å fortsett med å legge inn bilder under konstruksjonen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.07.2005 22.42.23 #9 av 9
Postet av: jomorten
Bilder kommer snart, har akkurat isolert ferdig og trukket alle (tror jeg) kabler...nå er det plater på veggene og flisgulv neste. Taket er for det meste ferdig - boret hull til downlights i dag og ga det en omgang panellakk.. puh.. :wink:
-----------------
Nå er noen bilder til klare :o hull_spotter (800 x 600).jpg hull_spotter (800 x 600).jpg ( 59,4677734375 KB) Vist 1204 ganger tak_ferdig (800 x 600).jpg tak_ferdig (800 x 600).jpg ( 96,328125 KB) Vist 1211 ganger senterhøyttaler_brakett.jpg senterhøyttaler_brakett.jpg ( 0,7421875 KB) Vist 1200 ganger Glassy_stereomøbel.jpg Glassy_stereomøbel.jpg ( 2,2255859375 KB) Vist 1200 ganger
Greetings Mojo67
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar