Logo

Min (Atle Torp) NYE kino - bilder på side 7 (26/8 - 2009)

Skriv et svar
22.08.2009 17.53.28 #61 av 117
Postet av: Lil-H
Har du vurdert LEDs som lys?
Tenker spesielt på varme og pris.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.08.2009 18.37.19 #62 av 117
Postet av: Atle Torp
LED ble vurdert, men da som ledelys i kinoen. Enten små cuber på vegg ved fotlist eller direkte nedfelt i gulvet. Dog, jeg slo det fra meg. Jeg skal benytte spennende nok løsninger som det er allerede, og den som følger med får se ;)

Varmeutviklingen fra ordinære glødelamper er jo ikke å kimse av siden det blir en del demping i rommet, men selv om jeg ikke skal ha varmeveksler eller airconditioning bør det ikke bli så galt. Ordinære vifter og luftemuligheter får være tilstrekelig.

Prisen på LED er fortsatt for høy hvis du skal ha kvalitet, og uten at jeg har reflektert noe over det er jeg usikker på om Elko har egnede dimmere eller trafoer for LED. Å kjøpe slikt på Biltema eller Clas Ohlsson er uansett ikke aktuelt. Det er heller ikke rare lysutbyttet man får med ordinære LED, i sær ikke når rommet blir mørkt.
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Fotograf / Skribent i magasinet Hjemmekino
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.08.2009 22.32.29 #63 av 117
Postet av: roffe
Ser ut som du gjør en grundig jobb, Atle. 800m rør høres jo ekstremt mye ut, men når man river alt og bygger både tak og vegger på nytt, så...

Gleder meg til fortsettelsen. :-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.08.2009 23.58.50 #64 av 117
Postet av: Atle Torp
Det høres mye ut, og det er kanskje det også. Men alle varmeovner og varmekabler har overordnet styring og nattsenking via en liten PLS (Beijer Alpha II) som skal plasseres i sikringskap. I tillegg til dette kommer egne rør til høyttalere i alle rom, samt egne rør til nettverk for betjeningspaneler i alle rom - dette er bare en opsjon for fremtiden, og blir kan hende aldri aktuelt. Men hvis jeg ikke trekker disse rørene nå kommer ikke muligheten tilbake. Rimligvis tipper jeg kanskje det blir en eller annen form for multirom, og jeg tror det kanskje blir Linn og Crestron. Dette er dog svært usikkert - av økonomiske grunner - enn så lenge, men jeg har uansett mulighet for å bruke noen av sonene på DSP-Z11. I alle fall frem til systemet i kinoen blir komplett med ni kanaler, LFE ikke medregnet.
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Fotograf / Skribent i magasinet Hjemmekino
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.08.2009 08.11.34 #65 av 117
Postet av: Lil-H
Så det var med i betrakningen altså!
Når jeg skrev pris tenkte jeg i hovedsak på brukskostnader i fremtiden. Har hørt de trekker så lite som 1W - i tillegg lever de jo langt inn i evigheten også ;)


Det er heller ikke rare lysutbyttet man får med ordinære LED, i sær ikke når rommet blir mørkt.

Har jeg misforstått noe? Skal det ikke være mørkt :geek:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.08.2009 08.31.00 #66 av 117
Postet av: Atle Torp
Du kan i prinsippet bruke Cat5 som kabling til LED-lamper, de trekker ikke strøm i det hele tatt.

Det skal være mørkt når man ser film, men ikke når jeg hører på musikk. Det blir ingen Bat Cave denne gangen :wink:
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Fotograf / Skribent i magasinet Hjemmekino
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.08.2009 09.16.38 #67 av 117
Postet av: eksu
Dette ser ut til å bli en meget heftig kino, får håpe at jeg en dag kan få oppleve den. :D
Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.08.2009 09.38.51 #68 av 117
Postet av: Atle Torp
Når jeg blir ferdig blir det sikkert en del demokvelder. Jeg kjenner allerede nå at jeg er underernært på Hi-Fi :mrgreen:
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Fotograf / Skribent i magasinet Hjemmekino
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.08.2009 11.45.57 #69 av 117
Postet av: Home Cinema
Spennende Atle! Dette blir nok et mønsterprosjekt fra din side. Jeg har enda ikke fått hørt Adam'ene... :? satser på det blir en plass ledig etter ferdigstillelse. :D
Ser fram til Hjemme Hos reportasjen fra det nye rommet... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.08.2009 11.56.03 #70 av 117
Postet av: Atle Torp
Takk :D

Du må også gi et lite vink når du er klar :!:
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Fotograf / Skribent i magasinet Hjemmekino
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.08.2009 15.30.46 #71 av 117
Postet av: DevilEj
Her er dt bare å følge meg fremover. Legg ut mye bilder :D
Jeg er blitt Ayonisert

Revolver Audio Reply Turntable
Ayon CD-1 -->
Ayon Polaris II -->
Ayon Typhon -->
Audio Physic Avanti 5
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.08.2009 17.25.18 #72 av 117
Postet av: Atle Torp
Det blir nok en del bilder, i alle fall når vi begynner med kinoen. Det kan imidlertid ta en stund. Uansett, hvis det er interessant kan jeg sikkert holde dere oppdatert på resten av huset også :mrgreen:
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Fotograf / Skribent i magasinet Hjemmekino
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.08.2009 17.52.29 #73 av 117
Postet av: Anfield
Keep em coming.... :biggrin:
Er på nytt på jakt etter HIFI-gleden.....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.08.2009 18.05.06 #74 av 117
Postet av: Typhoon7
"Anfield" skrev:Keep em coming.... :biggrin:


Enig :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.08.2009 18.53.01 #75 av 117
Postet av: MindWaste
"Anfield" skrev:Keep em coming.... :biggrin:



+1
-Anders-

Min Kino
Parasound JC-1 / Usher BE8871 / 2 x DIY 12" SVS Sonosub / Logitech Transporter / Sony PS3 / LG 60pk950
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar