Arnfinn B. Nanbjør
Aktiv
E-post
Bor pt. i USA og skal kjøpe Panasonic TH-37PX25U/P. Koster pt. ca. nkr 18000,- med dagens kurs ferdig levert på døra (internet butikk). Planlegger å ta den med på flyttelasset til Norge. Voltage / Hertz omformer for strøm er allerede fikset. Har lest flere artikler om bruk av am. TV i Norge, men er fortsatt usikker på en del ting:
-Min TV har 1024x720 oppl. og aksepterer 720p (via PC inngang), 1080i og 480p (tv'en har komponent inngang og "HDMI/HDCP interface"). Vil dette være kompatibelt med norsk kabeltv-dekoder, satelitt-tuner, DVD-spiller etc.?
-Har sett på dette forumet at det kan kjøpes SCART-RGB til komponent adapter. Vil det funke uten tap av bildekvalitet, og vil en slik adapter kunne håndtere (ev. konvertere) forskjeller i Hz i tv-signalet? Hva er egentlig problemet mellom am. og norsk TV når det gjeder hz i TV signalet mellom en tuner av et eller annet slag og den am. TV'en?
-TV'en har ATSC/QAM/ tuner og cableCARD slot for hdtv broadcasts. Vil dette virke mot fremtidig norsk hdtv?
-Er det slik å forstå at scart/komponent/DVI/HDMI ikke koder tv-signalene med PAL og NTSC, slik at dette problemet ikke er relevant så lenge man ikke skal benytte s-video og kompositt kabler? Hva med analoge antenne eller kabel signaler til den am. tv'en? Hva med digitale signaler?
TAKK FOR HJELP OG EV. ANDRE TIPS FOR OSS UTLENDINGER SOM SNART SKAL HJEM!
Arnfinn
Rune
Nerd
E-post
Nettside
Hei og velkommen til forumet.
Har nå tittet i bruksanvisningen til TV'n du skal ta med deg. Desverre så sier bruksanvisningen kun at den tar 480p og 1080i via komponentinngangen. I tillegg også står det kun nevnt at disse må være 60Hz. Når man omformer RGB scart til komponent vil man få et 576i signal på 50Hz. Denne signaltypen er på ingen måter nevnt i bruksanvisningen. Om den er utelatt for å ikke forvirre amerikanerne eller det er fordi den ikke støtter det er vanskelig å si. Iallfall bør du sjekke dette opp før du kjøper slik at du vet du kan bruke dekode på denne.
Det er kun via S-video og kompositt at man kan snakke om PAL/NTSC. Finner ikke noe om at S-video inngangen takler PAL.
Du vil heller ikke kunne bruke den innebygde digitale tuneren da de bruker et annet system enn det som vil bli i Norge (DVB-T)
Jeg håpte at Panasonic kommer med tilsvarende modell i Europa snart. Den modellen som er nå som ser likedann ut men som ikke har HDMI inngang og lavere oppløsning ligger nå på ca 19k i Norge.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Arnfinn B. Nanbjør
Aktiv
E-post
Takk for nyttig svar!
Vil det si at ingen typer norske tunere/dekodere som formidler tv-signaler fra antenne, kabel eller satelitt kan fungere mot min am. tv som altså bare aksepterer 480, 720 eller 1080? Gjelder dette også HDMI inngangen, som vel også vil bli benyttet på nyere norske produkter? Etter det jeg forstår har noen tv'er her borte innebygde omformere som gjør at de kan endre fra 720p til 1080i f.eks.. Trenger tv'en nødvendigvis å kunne takle 720p på tv-inngang (min tv har kun 720p på pc-inngang), som vel er den nye europeiske standarden, eller vil konvertering til 1080i være en mulighet uten nevneverdig tap av bildekvalitet?
NB. Hvor fant du bruksanvisningen?
Arnfinn
Arnfinn