Hagbart_
Aktiv
E-post
Hei! Nå er tiden inne for å bytte ut en gammel sliten 28” med ny flatskjerm. Men jeg har innsett at dette er mer komplisert, enn jeg hadde tenkt. Når man faktisk skal legge omtrent 10 høvdinger i ny Tv, så vil man jo helst ha så mye som mulig for pengene, og med så mange merker og modeller å velge mellom, håpte jeg at non hadde noen gode anbefalinger. Har skjønt at den TV’n som kanskje var det beste kjøpet for bare et par måned siden, nå kan være ganske utdatert i forhold til konkurrentene.
Det jeg vet at jeg vil ha er en 37” skjerm med brukbart bilde på følgende kilder
DVD via scart.
Xbox 360 via komponent-, evt VGA-kabel
Xbox via fullkoblet scart
VHS via scart
TV-signaler fra vanlig analog antenne.
Film og spill fra PC via VGA eller DVI.
Jeg må si det frister å finne en TV enten med full HD, eller 100HZ, men da blir det en av de rimeligste modellene på markedet og er redd dette kan gå ut over ytelsen på eldre signalkilder som DVD og VHS. Stemmer dette? Vil jeg merke mye forskjell ved bruk av f.eks xbox 360 (eller blueray/HD-DVD) med en TV som ”bare” er HD-ready, ikke Full HD? Som sagt er planen å holde seg under 10 000kr, med mindre dere har noen gode argumenter for å strekke seg opp til 13 000kr.
Lydkvaliteten er mindre viktig for meg, da jeg uansett kommer til å kjøre lyden gjennom stereoanlegg.
Disse TV’ene har jeg vurdert, men da jeg ikke har sett noen av dem i virkeligheten lurte jeg på om noen hadde noen erfaringer å dele. Jeg må tilstå at Hyundai’n har en fristelse ytelse i forhold til pris, men….
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=331213
http://www.elprice.no/Product/ProductIn ... 8106&cid=1
Håper noen tar seg bry til å gi meg noen anbefalinger og råd.
MVH
K.J.O
Mene mene tekel ufarsin!
AndreWerdenskrieg
Meget Kunnskapsrik med egen hjemmekino
E-post
Nettside
Til ditt bruk ville jeg valgt en god plasma som f.eks Panasonic TH42PV70. Grunnen til jeg nevner 42" er at den gir mest TV for pengene.
Har akkurat sett den på samme signal som Sony KDL2000 og forskjellen på digitalt TV-signal er formidabelt. Panasonic'en er
til de grader bedre.
Hvis du velger en 37" må du huske på at du må sitte ca en meter i fra TV'en hvis du skal ha noe utbytte av full HD, så kan man selv avgjøre om man vil bruke penger på det. Full HD er det lite poeng i før man har projektor og et større lerret.
Har tilbrakt noen dager foran en Panasonic TH42PV70 og sett BioShock på en Xbox 360 Elite og det fungerer utmerket. Kjempebilde, rett og slett.
Plasma er også overlegent når det gjelder analogt TV-signal.
Hvordan Panasonic er på f.eks film fra PC har jeg personlig ingen erfaring med, men har ingen problemer med å tro at den vil fungere minst like bra som noen LCD-skjermer.
Panasonic TH42PV70 er den skjermen på markedet som gir best kvalitet og bilde i prisklassen under 20.000, mener jeg. Over 20.000 er det Pioneer's 8. generasjon plasmaskjermer. Disse to er i mine øyne (og de anmeldelser jeg har sett) i en egen divisjon over andre TV'er.
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Hagbart_
Aktiv
E-post
Takk for tipset!
virker svært interessant! Men lar meg skremme litt av den lave oppløsningen. Mulig det er unødvendig, men vil denne også gi like bra bilde som en skjerm med høyere oppløsning når jeg om en stund investerer i en dvd-spiller med full HD? Plasma kjører jo noe lavere oppløsning enn "standard" HD-ready. Har ei stue som vil gi en kikke-avstand på 2 meter og oppover! Noen LCD-guruer der ute som mener at det kan være dumt å kjøpe plasma? Jeg er egentlig ganske grønn på dette, men ser at de fleste kameratene mine kjøper LCD....
Mene mene tekel ufarsin!
Hagbart_
Aktiv
E-post
Da var jeg her igjen med et nytt spørsmål!
Hva er egentlig forskjellen på TH42PX70 og TH42PV70? Så vidt jeg kan se er prisen ca den samme.... og hva betyr den bokstaven som står etter 70? har sett det har stått "E" på noen, mens noen har andre bokstaver?
Mene mene tekel ufarsin!
AndreWerdenskrieg
Meget Kunnskapsrik med egen hjemmekino
E-post
Nettside
"Hagbart_" skrev:Da var jeg her igjen med et nytt spørsmål!
Hva er egentlig forskjellen på TH42PX70 og TH42PV70? Så vidt jeg kan se er prisen ca den samme.... og hva betyr den bokstaven som står etter 70? har sett det har stått "E" på noen, mens noen har andre bokstaver?
Forskjellen på PV70 og PX70 er den innebygde digitale dekoderen, noe man uansett ikke har bruk for i Norge. Utenom det så er PV/PX70 er den samme TV'en uansett om det står en E på eller ikke.
Som nevnt tidligere så må man veldig nærme for å se forskjell på HD-ready og Full HD (720p og 1080p), dette gjør seg først gjeldende med projektor og lerret. Begge deler er uansett HD. Jeg har en Pioneer TV med 768p og jeg kjører Blu-ray-filmer (HD) og jeg har et sinnsykt bra bilde, bedre enn noen andre TV'er på markedet pr. dags dato.
LCD sliter uansett med dårlig svartnivå, farger og kontrast, noe plasma er overlegen på.
Bakdelen med plasma er refleksjoner i skjermen hvis ikke man har gardiner i stuen.
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Zleepyme
Kunnskapsrik
E-post
Bare nevner det
Denne Panasonicmodellen finnes også i 37" størrelse. Men det kan faktisk være liten prisforskjell på den og 42" Faktisk den eneste plasmaen i 37"
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0