Logo

Mediacenter med kortleser?

Skriv et svar
26.09.2006 19.45.44 #1 av 5
Postet av: petre2006
Hei,

Jeg sitter å lurer på om jeg skal bygge meg et mediacenter for stuen, og bli kvitt begge tunerene (Canal Digital og ViaSat), og alt bakt inn i en og samme boks, med tuner, HDD, DVD og alt det snopet jeg bare kunne ønske meg. Nå har jeg selv bred erfaring i å bygge PC'er, og alle komponentene er allerede håndplukket ut fra ulike webshopper i Norge, bare venter på å få det satt sammen... Så, plutselig slo det meg noe..

Hva med kortene til CD og VS? Disse må vel også være ihop skal dette fungere, og at jeg skal faktisk kunne få inn bilder på TV'en?

1. Så, finnes det kortlesere som vil fungere til dette formålet?
2. Er ikke kortene som jeg har "parret" med de to tunerene jeg har?
3. Kan tunerene "styres" fra mediacenteret? (Har Hauppauge WinTV PVR500 DUAL)
4. Er det også software som gjør jobben så det blir smertefritt? (MythTV, SAGE etc..)

ELLER, er det kanskje rett og slett ikke mulig? Jeg spør, fordi jeg er usikker nå, og vil høre fra ekspertene :-)

Takker på forhånd, all hjelp er stor hjelp. Linker til webshopper er velkommen også!

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.09.2006 20.55.37 #2 av 5
Postet av: arntos
2) VIA kortet ditt fungerer sammen med en tuner med registrert box id. Denne kan programeres inn i diverse cammer. Dragon mm om jeg ikke tar feil.
CD korter ditt, når fikk du dette og hvilken tuner brukes det sammen med. Alle kort som er utgitt etter 1 april i år( om jeg ikke tar helt feil) er pairet med tuner fra CD. Dette er det ingen løsning på enda.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.09.2006 10.31.29 #3 av 5
Postet av: petre2006
CD kortet og tuneren er kjøpt inn i 2004, så det skulle da ikke være et problem m.a.o. Tuneren er av typen Grundig DTR 2500S.

ViaSat tuneren er kjøpt i år, i April. Merke Thompson DSI 4200

Jeg såg du nevnte noe med Dragon, er dette en kortleser? Vil denne evt. passe sammen med Hauppauge kortet, evt. softwaren som skal til for å gjøre dette mulig? :-)

Takk igjen for raskt svar! :-)

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.10.2006 23.01.35 #4 av 5
Postet av: ace
Du kan ikke få alt inn i en boks, ihvertfall ikke med Hauppauge kortet ditt. PVR500 er et analogt kort og du trenger digitalt (DVB-S). Jeg kjenner ikke til noen DVB-S kort idag som er kompatible med MCE, kun et fåtall DVB-T (for ukryptert digitalt bakkenett). Der finnes proprietære DVB-S løsninger for PC med muligheter for CA moduler (har selv ett fra Hauppauge med to CAM plasser hvor den ene er utstyrt med Conax modul for CD-kort). Tror ikke det finnes løse CA moduler for VA sin krypto (Videoguard). En mulighet du har er å bruke tv-kortet ditt i kombinasjon med begge tunerene/dekoderene. Med XP MCE og tilhørende fjernkontroll har man to (2) IR-blastere som kan styre kanalvalgene på tunerene dine. Du ender da opp med meget bra funksjonalitet for TV (opptak, tv-guide, time-shift, én fjernkontroll) i tillegg til alt det andre gode med MCE. Men bilde blir forringet da du mottar MPEG-2 som dekodes og sendes analogt ut via s-video/compositt til tuner i Hauppauge PVR500 kortet ditt, hvor video-signalet enkodes til MPEG-2 igen for så å bli dekodet av MPEG-2 software dekoderen (også kalt DVD-dekoder) installert på PC'en.

Jeg har prøvd dette selv og ble ikke fornøyd, så jeg kjører primært på Dreambox for tv-titting og HTPC for all annen underholdning i stuen.

Den dagen MS eller tredjepart lager støtte for DVB-S med CA moduler i MCE blir for meg en liten revolusjon!

OJ
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.10.2006 10.46.25 #5 av 5
Postet av: petre2006
Hei,

Takk for utfyllende svar. Jeg har sirklet litt tundt de siste dagene for å egentlig komme til mye av det du skriver. For meg virker dette egentlig som en litt dum sak, da det BURDE være mulig å snekre sammen et mediacenter som skulle f.eks hatt to kortlesere i 3,5", to digitale DVD-S tunere og en software som dekodet og gjorde jobbet greit. Da kunne hve, som helst som har litt innblikk og lyst lage møblene under "hva-enn-folk-bruker-for-å-se-tv" apparatet.

MEN, noe sier meg at markedet er for snevert for produsenter av slike komponenter, er det CD og VS som har satt lokket på slik at vi ikke får lov og at de skal håve inn enda mer penger for å selge 'godkjente' tunere tro?

Vel, la debatten rase, jeg gir ikke opp enda, fant noe 'snusk' på Hauppauge! sin svenske hjemmeside, dvs, ikke i offentlig utsyn lenger, mer i Google sin backlog, men likevel tilgjengelig:

Bare se her, tror dere at dette kan være 'litt på vei'?

DVD-S Kortet:
http://www.hauppauge.nu/pages/products/eng_1prod_data_nexus-s.html

DVB-S Kortleseren:
http://www.hauppauge.nu/pages/products/eng_1prod_data_ci.html

DVB-S hilsen fra Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar