Logo

Maling på atennekontakten i veggen

Skriv et svar
28.12.2006 20.28.34 #1 av 6
Postet av: Dracula
Jeg vet ikke helt hvor dette emnet passer hen, så jeg prøver her :)

Saken er den at etter oppussing så har jeg fått litt maling på antennekontakten på veggen. Dettet fører selvsagt til at jeg innimellom får støy på bildet. Eller det er kontinuerlig slik, enkelte deler av bildet "rister" litt nesten hele tiden. Det er veldig lite, men irriterende nok. Jeg kan se at selv nummerene i displayet på canaldigital dekoderen (hvor kabelen går inn, også går det en kabel fra dekoderen til tvn) skjelver. Fjerner jeg kabelen fra antennekontakten på dekoderen, så slutter nummerene i displayet å skjelve.

Myte tyder på at dette skyldes malingen jeg har fått på antennekontakten som sitter i veggen. Det er som sagt veldig lite maling, kommer ikke i veien kabelen i det hele tatt, da jeg får satt kabelen helt inn i kontakte på veggen, men tydeligvis så er det ille nok. Over til spørsmålet:

Er dette noe jeg kan fikse selv, eller er dette noe jeg kommer til å trenge hjelp med, og må få det gjort av en profesjonell fagmann/kvinne? Hvor mye må jeg isåfall belage meg på å punge ut for dette?

Takker for alle svar på forhånd. :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.12.2006 21.13.04 #2 av 6
Postet av: Headbanger Man
Hei, jeg syns det hørtes litt merkelig ut at litt maling på antennekontakten skulle gjøre noe.. Men du kan prøve å fikse det selv, du trenger ingen faglært person til dette, det vil si det kan jo være greit å få litt hjelp hvis du ikke har litt peiling selv. En fagmann vil vel ta minimum 400 i timen pluss moms tenker jeg.. Men for meg så hørtes det ut som det kan være noe jordingsfeil i dekoderen din..? For det var slik at displayet på dekoderen skjelver når du plugger i antenneledningen?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.12.2006 21.23.06 #3 av 6
Postet av: Dracula
Ja displayet på dekoderen skjelver når jeg plugger i antenneledningen? Så litt maling skal ikke skape slike problemer? Du tror at det er selve dekoderen som forårsaker dette?

Forresten, vet du noe om kalibrereingsdvder? Kunne trengt en til tvn min. :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.12.2006 21.56.35 #4 av 6
Postet av: Headbanger Man
Ja jeg tror kanskje at det kan være noe galt med dekoderen din.. Har du flyttet på den i det siste eller har du nettopp malt antennekontakten? Når oppsto problemet?

Kalibrering har jeg ikke holdt på så mye med, bruker som regel en DVD med THX-lyd, der er det som regel eget oppsett. Feks Roger Waters - In the Flesh tror jeg den heter :D

Men du finner mer om kalibrering her:
http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.php?t=1833
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.12.2006 11.19.01 #5 av 6
Postet av: Dracula
Jeg har vel ikke flyttet på dekoderen, den står der den alltid har stått, men jeg har jo flyttet på den når jeg har fjernet og satt inn kabler for å se hva som forårsaket skjelvingen (og dermed flimringen på tvn). Jeg tror problemet oppsto et par uker etter at jeg hadde plugget i antenneledningen igjen etter oppussing.

Det er derfor jeg mistenker at det er malingen.

Takk for lenken. :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.12.2006 17.52.36 #6 av 6
Postet av: Stone-
Det er da bare å bruke en tapetkniv el. og prøve å skrape vekk malingen. Eventuelt, så koster det da ikke så alt for mye å kjøpe en ny kontakt og bytte ut den det er maling på... Skjønner ikke helt hvorfor den malingen skal ha noe å si, med mindre det er så mye maling at det isolerer totalt. Men prøv nå bare å skrape det vekk eller bytt kontakten. Ny kontakt får du kjøpt hos alle elektrobutikker (Elkjøp, Expert, Coop Elektro, etc...) for rundt en hundrelapp...
| Pioneer VSX-1016 | Yamaha NS-777, NS-444 og NS-333 | Teac DV-3000 | Sony CDP-CX335 |
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar