Logo

Magnetisk skjerming av bassenhet

Skriv et svar
11.05.2004 21.11.30 #1 av 4
Postet av: SchOX
Hei godtfolk! Tradisjone tro er det første innlegget mitt et spørsmål ;)

Har bygget/fått hjelp til å bygge en bass enhet til anlegget mitt, og det ble veldig vellykket!
Problemet består i at jeg helt glemte hvor nerme høyttaleren kom til å komme TV'n slik at det er missfarging i det ene hjørnet av TV bildet.

Er det noen som vet noe om magnetisk skjerming av høyttalerkasser?

Denne linken har eksempel på forskjellige materialer man kan bruke, men jeg vet ikke om noe av dette er tilgjengelig i norge. Noen andre som vet?
Andre ting som kan brukes?

Har hørt at man kan lime en magnet på "ryggen" av bass elementet snudd med motsatt polaritet i forhold til magneten som står der,
Noen som vet om det finnes slike magneter å få kjøpt i norge og om dette reduserer magnetfeltet som høyttaleren bruker (og dermed reduserer lyd kvaliteten)?

Andre tips?

Desverre kan jeg ikke flytte TV'n da bassenheten er en del av TV bordet... ;)

Eventuelle modifikasjoner må skje gjennom hullet til elementet (10") eller hullet til forsterkeren (258x370 mm) så det er ikke anledning til å sette inn store stive materialer i kassen...
--
SchOX - En snill liten jævel -
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.05.2004 21.40.15 #2 av 4
Postet av: Jacob
Jeg bygde meg ei senterhøyttalerhylle, men det viste seg at jeg trengte skjerming. Da brukte jeg bare noe blikk som jeg fikk på et mekanisk verksted. Det funket bra.

Vet ikke helt hvilket type blikk det var.
Mvh Jacobhh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.05.2004 06.56.49 #3 av 4
Postet av: Bjarte
Jeg prøvde engang med aluminium og det hjalp ikke.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.05.2004 18.03.19 #4 av 4
Postet av: Alas
Eltek har noen skjermekopper som man plasserer utenpå magnetene for å skjerme de, vet ikke om de har noen som er store nok da....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar