Logo

Målemikrofon Til onkyo SR608

Skriv et svar
18.11.2013 13.48.20 #1 av 5
Postet av: Smellyglove
Hei. Jeg kjøpte en brukt Onkyo608. Men jeg lurer på om jeg trenger målemikrofon til den som ikke fulgte med.

Jeg har enda ikke rotet så mye rundt i menyene, men er det noen som vet hvor mye man kan forandre på? Er det mye innstillinger som sluttbrukeren ikke får tukle med, men som receiveren gjør når den måler?

F.eks så er rommet mitt slik at ene høyttaleren må stå i et hjørne. Det gjør jo ett og annet med lyden, er det mulig å stille inn på EQ og slikt for en og en høyttaler? Hvis det ikke er mulig å få tak i en løs mikrofon, så klarer jeg å måle selv, men trenger da å kunne editere parametere selv.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.11.2013 18.21.34 #2 av 5
Postet av: Torja
Du har sikkert lest dette, ikke aller verst test...
http://www.lydogbilde.no/test/onkyo-tx-sr608
Måle microfon er et must, men hvis du mangler, som er merkelig, burde du prøve få tak i den fra selger. Vet ikke hvor du ellers skulle få tak i en. Sjekk forøvrig ut http://www.uk.onkyo.com/en/contact-42204.html.

Uten må du selv måle opp avstand med måle bånd til lytte posisjon til vær høyttaler og evt lydtrykk bør måles med en lydtrykk-måler. Ellers gjetting fra deg selv med egne ører.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.11.2013 19.27.29 #3 av 5
Postet av: Smellyglove
Jeg har SMAART og målemikk, så jeg klarer nok å måle mer nøyakig enn den målemikken som evt hadde fulgt med. Men tenkte kjekt å ha den mikken for det.. Etter å ha rotet litt rundt i menyer fant jeg ut at det ser ut til å være en EQ-link på front-paret :( Høres ut som om det er 4-4.5 dB forskjell i bassområdet fra høyre og venstre hos meg iom at venstre står i et hjørne. Jeg får vel bare leve med det.

Apropos den testen. Jeg aner ikke hva de har gjort, helt sikkert noe jeg ikke har gjort iom at jeg nettopp har fått receiveren, og er helt fersk i hjemmekino-gamet. dette er min første receiver.. Men den "Høyoppløslige" lyden føler jeg at jeg må lete lenge etter. Føltes ut som om det var mer luft i min mini NAD-forsterker som jeg kjøpte for ca 8 år siden sammen med noen DALI Concept 1. Frontene mine nå er Dali 800. Der er det bånddiskant, og føler ikke helt at de får gjort jobben sin, lyden høres nesten komprimert ut og at det sitter et svakt lavpassfilter fra 12k og opp. Har bare raskt pløyd igjennom de forskjellige lydmodusene og fant ikke helt den luftigheten, jeg får vel lete mer regner jeg med.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.11.2013 19.56.54 #4 av 5
Postet av: Torja
Velkommen til receiver helvete. Nei billige receiver når ikke ok sterio forsterkere til knærne. Skal det bli bra må du nok være villig til å spytte i mye mer peng. Dyrere receiveren, Har nettopp dette i seg, det er derfor de koster mer.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.11.2013 17.46.07 #5 av 5
Postet av: Smellyglove
Har det noe for seg å biampe frontene mine? Jeg har bare 5.1 så det lar seg gjøre.

Grunnen til at jeg spør er at jeg synes jo den receiveren låter dritt, for å si det rett ut. Jeg vet jo hva bi-amping gjør men jeg er bare erfaring med PA-systemer, og ikke hjemmekino.

Nå skal jeg ikke spille i 108dB som jeg gjør på jobb, hvor biamping klart merkes. Men vil det gjøre noe som helst med lydkvaliteten hvis jeg biamper frontene? Det er jo samme illelåtende forsterker og samme PSU (som alle kanaler deler) som vil mate frontene.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar