Logo

Lysstyrke og billedstørrelse

Skriv et svar
08.03.2005 20.31.20 #1 av 8
Postet av: Thomas 74
Ved å øke størrelsen på bildet fra 50 " til 100 " er man nødt til å ha 4 ganger så mye lys for å få et like lyssterkt bilde.
Mitt spørsmål:
Panasonic PT-AE 700 som har 1000 ANSI, vil den gi for mye lys når bildet ikke vil bli større enn 2 meter i bredden? (rommet er lyskontrollert)

En annen ting jeg lurer på:
En LCD (som PTAE 700) med 2000:1 i kontrast vil den ha et like bra sort-nivå som en DLP med lik kontrast? (noen forhandlere mener ikke det)

Håper på synspunkter :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.03.2005 21.21.19 #2 av 8
Postet av: Granberg
Ang lysstyrken så tror jeg 1000 ANSI passer til et lerret på 100".. Er jo ganske avhengig av gain på lerretet.
Hvis det blir for mye lys kan du jo bare sku ned lysstyrken..?

Du kan forresten regne ut dette på denne siden:
http://www.romabio.dk/default.asp?id=34&mnu=34
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.03.2005 21.35.22 #3 av 8
Postet av: Thomas 74
Takk for flott link. Ser med oppgitt lysstyrke at jeg vil ligge på 44 foot-lamberts med gain 1,0 på lerret. Det blir kanskje noe lyst, da anbefalingen var og ligge mellom 13-17.
Hvis det er mulig og dempe lysestyrken, hvorfor frarådes man da og kjøpe PJ'er med mye ansi til hjemmekinobruk??? Skulle jo ikke spille noen rolle da...
Uansett med lerret gain 0,8 kommer jeg ned på 35, fortsatt noe høyt kanskje.....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.03.2005 21.45.13 #4 av 8
Postet av: Granberg
"Thomas 74" skrev: Ser med oppgitt lysstyrke at jeg vil ligge på 44 foot-lamberts med gain 1,0 på lerret..

Det ble såpass altså.. :o Ble litt for mye det ja.
Men som sagt så blir det ikke noe problem hvis du bare skrur den lysstyrken.

Hvis det er mulig og dempe lysestyrken, hvorfor frarådes man da og kjøpe PJ'er med mye ansi til hjemmekinobruk???

Det er ikke bestandig man kan skru lysstyrken så veldig langt ned.
Noen projektorer kan bare skus ned til f.eks. 1100 ANSI lumen.

Projektorer med høy lysstyrke er også ofte presentasjons-projektorer som ikke egner seg til hjemmekino pga. f.eks. dårlig kontrastnivå.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.03.2005 20.07.21 #5 av 8
Postet av: Thomas 74
Jeg faller nok ned på PTAE700. På forumet kan jeg se at du er rimelig overbevist over denne PJ'ens fortreffelighet. Vet du om lysstryken kan reguleres på denne? Har du noe for øvrig å utsette på den?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.03.2005 20.27.08 #6 av 8
Postet av: Granberg
Lysstyrken kan reguleres, men jeg vet ikke hvor mye.. Er flere brukere her på forumet som har den så de kan sikkert svare.

Har egentlig ingen ting å utsett på denne. Ikke til den prisen. Det er selvfølgelig ting som kunne vært bedre men da må du opp i pris :wink:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.03.2005 20.45.19 #7 av 8
Postet av: Granberg
Forresten!
Dette er sikkert intressang lesing for deg: :)
http://www.projectorcentral.com/panasonic_ae700.htm
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.03.2005 21.01.55 #8 av 8
Postet av: Thomas 74
Jepp! Var innom denne siten forleden og populariteten i USA for denne var ganske avgjørende for valget :D
Det er visst ikke mange som har så mye og utsette på den foruten de jeg har snakket med på HiFi-klubben (som ikke har noen LCD-PJ'er). Er det noen andre som har noe og utsette på den?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar