Logo

Lydproblemer

Skriv et svar
02.04.2009 08.10.10 #1 av 10
Postet av: moses
Har kjøpt meg min første center. Har foreløpig kun fronter og nå altså center.

Receiver er en Pioneer SC-LX71.

Sendes det i 5.1 virker alt ok. Da får jeg tale i centeren og ikke i frontene. Bakgrunnslyd får jeg begge steder like kraftig. Dette er vel riktig?

I 2-kanals får jeg det meste av lyden i centeren. I frontene høres det såvidt stemmer og bakgrunnslyden er også svak.

Bruker jeg Get HDI som kilde høres forvrengte stemmer i frontene sammen med svak bakgrunnslyd. Det meste av lyden kommer altså fra centeren her også.

Ved 2-kanals:

Bruker jeg stereo eller pure direct får jeg kun lyd i frontene.

Bruker jeg Auto Surround får jeg bare lyd i frontene.

Bruker jeg Dolby Pro logic II eller Neo: 6 cinema får jeg altså dårlig lyd i frontene men masse lyd i centeren.

Bruker jeg Neo: 6 music får jeg lik lyd i center og fronter.

Frontene er satt til Large og Centeren til Small.

Noen tips om hva jeg gjør galt?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.04.2009 14.40.16 #2 av 10
Postet av: Zleepyme
Har du kalibreret høyttalerne automatisk via mikrofon, eller? Hvilke høyttalere har du? Normalt så fungerer det bare sånn nogenlunde uten bak kanaler 3.0/3.1 sett må stilles godt inn i reciveren for å få utbytte av det. Og 5.1 surroundlyd vil du ikke få før du får deg bakkanaler. Kan hende du må juster ned avstand på senter, eller størrelsen i menyen på reciveren, slik at den er i samsvar med front høyttalerne dine. Hvis det er forskjellige merker på front og senter, så kan en del av problemet ligge der også... Man bør helst ha samme merke for å få klangen til å matche.

Husk at Pure Direct er for musikkavspilling, og er beregnet kun i Stereo (2.0/2.1)
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.04.2009 08.34.35 #3 av 10
Postet av: moses
Hei og takk for svar.

Har kalibrert med MCACC. Og jeg har Tannoy Revolution Signature DC4T fronter og Tannoy Revolution Signature DC4 LCR center. Så de skulle passe sammen.

Har nå skjønt at jeg ikke kan bruke Dolby Pro logic II eller Neo: 6 cinema da jeg ikke har bakkanaler.

Virker også som frontene og centeren spiller bra sammen på blu-ray og DVD'er med 5.1 lyd.

Men burde jeg ikke få lyd i centeren ved å kjøre vanlig stereo eller auto surround når signalene er 2.0 (altså Get og gamle DVD'er)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.04.2009 09.53.27 #4 av 10
Postet av: MindWaste
Men burde jeg ikke få lyd i centeren ved å kjøre vanlig stereo eller auto surround når signalene er 2.0 (altså Get og gamle DVD'er)



Nei, stereo er stereo.
Om du bruker "all channel stereo" vil fronter og center spille av samme lydkilde samtidig.
-Anders-

Min Kino
Parasound JC-1 / Usher BE8871 / 2 x DIY 12" SVS Sonosub / Logitech Transporter / Sony PS3 / LG 60pk950
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.04.2009 10.06.59 #5 av 10
Postet av: moses
Takker for den.

Så da her jeg antagelig gjort dette riktig.

Bruker jeg neo:6 music får jeg samme lyd i center og front, men synes lyden blir dårligere enn hvis jeg bare bruker frontene.

Hva bruker dere til vanlig TV-sendinger?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.04.2009 12.20.32 #6 av 10
Postet av: Zleepyme
På tv sendinger/serier som ikke er i DD5.1, så bruker jeg ProLogicII Movie. Det meste som kan lastes ned av serier-samt det som sendes på Canal Digital sine kanaler(Parabol og kabel, dog enda ikke på Rikstv) er kodet Dolby Digital 5.1. Den beste måten å få integrert senteren når du spiller musikk er vel funksjonen 7ch stereo. Ikke la navnet lure deg, har du 3.0, så får du utvidet stereolyd i front og senter, har du 5.0/7.0 så får du lyd i disse. Fordelen er at du får lik lyd foran som bak, og utnyttelse av de høyttalerne du har uten surroundkoding.
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.04.2009 13.55.43 #7 av 10
Postet av: moses
Takk igjen.

Må teste ut dette 7 ch stereo greiene, men det er ikke noe krise hvis jeg ikke får bruke centeren til musikk.

Bruker jeg ProLogicII Movie på Get får jeg masse lyd i centeren og svak og dårlig lyd i frontene.

Så fant jeg dette i manualen:
Pro Logic IIx MOVIE – (only available
when you’re using two surround back speakers)
Høres jo litt rart ut det.


Så fante jeg dette på et annet forum:
Hvis jeg husker rett, så får du faktisk ikke Dolby Digital (verken 2.0 eller 5.1) gjennom HDMI på HD-dekoderene til Get. Du er nødt til å bruke coaxen for å få glede av dette.

Kanskje det er Get som er problemet. Får kjøpe meg en coax og teste litt. Funker ikke det så får jeg vel invistere i et par bakhøytalere (hadde tenkt å vente til høsten).

Ikke lett dette her for en fersking.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.04.2009 10.48.32 #8 av 10
Postet av: Zleepyme
Vel, det kan hende som sagt at du burde justere ned senteren på instillingene inne i menyen på reciveren, hvis den dominerer når du ser tv. Det vil uten tvil være en god ide å investere i bakhøyttalere for å få brukt anlegget riktig. Merk også at det er få kanaler som koder i DD5.1. Kun Canal+ kanalene, og en del HD kanaler kjører DD. Og dette vil være liten vits i å prøve ut før du får bakhøyttalere...
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.04.2009 16.45.58 #9 av 10
Postet av: moses
Du har helt rett i det. Fant en innstilling som het DIALOGUE. Satt den til ON og da begynte frontene og spille også. Så nå har jeg ihvertfall lik lyd i fronter og center når jeg ser TV.

Merker dog klar fremgang når jeg ser Blu-Ray og DVD fra det gamle oppsettet uten center.

Men JA, må få meg bakhøytalere.

Og en Sub :?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.04.2009 00.47.52 #10 av 10
Postet av: Zleepyme
Ja, en sub vil uansett gi mer dybde i lyden :)
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar