Logo

Lydisolerende vinduer (og ikke minst, innsetting av disse...

Skriv et svar
25.08.2005 12.24.49 #1 av 9
Postet av: RuneW
Jeg bygger min hjemmekino i et "sokkelrom" (halvt kjeller?). Rommet blir bygget helt fra grunnen av. I dag er det betongsåle som gulv, bjelkelag som tak og 25cm Leca isoblokk på 3 vegger og 45 cm betong på den fjerde veggen (gammel kjellervegg). Rommet er forøvrig ca 2.4 x 4.4 x 6.5.

Siden jeg har anledning til å lage dette rommet fra grunnen av, tenkte jeg at jeg kunne prøve å gjøre de riktige tingene helt fra starten av når jeg skal lydisolere. Jeg har tenkt å lage en slags "rom i rommet"-løsning, men det er duket for en del svake ledd i denne kjeden:

- 2 vinduer 119x119
- 1 ytterdør
- 1 innerdør (mot gammel del av huset)
- Kabelgjennomføringer
- Ventilasjon (friskluft så vel som evt. luft til/fra hushbox)

Jeg ville satt stor pris på om noen hadde gode ideer løsninger til utfordringene listet over!

I første omgang er det montering av vinduene jeg tenker på. Jeg har lagt ved en skisse som viser omtrentlig plasseing av vinduet og stenderverket innenfor. På bildet har jeg ringet rundt området jeg er usikker på. har noen gjort noe lignende og vet hva som skal til?

Jeg vurderer også å lage noen "lemmer" av tykt, tungt & mørkt plexiglass som kan klemmes over hele vindusåpningen på innsiden for å hindre både lys og lyd... Lydisolasjon - vindu.gif Lydisolasjon - vindu.gif ( 7,5 KB) Vist 3230 ganger
---
RuneW
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.08.2005 12.28.39 #2 av 9
Postet av: arntos
Her er det vel best å snakke med en snekker. Løsninger finnes på byggforsk sine løsninger, men de er ikke allment tilgjengelig tror jeg. Skal se om jeg ikke kan finne en tegning eller 2 og post på innsetting av vindu.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.08.2005 12.29.34 #3 av 9
Postet av: RuneW
Det er dessverre langt mellom snekkere med spesialkompetanse innen lydisolering. Har ikke kommet over noen enda, dessverre...
---
RuneW
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.08.2005 12.50.50 #4 av 9
Postet av: Bøgge Bakken
madman69 har brukt lydisolerte vinduer. Aner dog ikke hva disse koster. Sikkert ikke billige.

http://min.hjemmekino.no/madman69/
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.08.2005 14.29.33 #5 av 9
Postet av: Knut
Innenfor utforingslisten ville jeg fylt alle sprekker helt igjen med silikon/akryl og deretter vanlig isolering. Hvis vinduet er lydvindu bør det dempe mye lyd ut hvis du tetter godt på denne måten.
I leiligheten der jeg bor satte vi inn lydvinduer for ett år siden - de råeste vinduene fra Norges Vindu (dobbelt glass - først 9 mm glass, så 8 mm glass). De fylte en skumgummipølse rundt vinduet med silikon, deretter foret jeg ut vinduene og puttet i vanlig isolering ... dette funker bra.
Ikke spar på silikonen i allefall !
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.08.2005 19.30.15 #6 av 9
Postet av: RuneW
Jeg har kjøpt 2 stk lydisolerte, topphengslede vinduer fra H-vinduet. De er såkalte 39 dB-vinduer og har glass i to ulike tykkelser. De kommer uten ventil for å maksimalisere lydisolasjonen.

Det er ikke så svinedyre. Betalte 8500,- for 2.

Jeg får vel bare fore på med acrylmasse da...
---
RuneW
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.08.2005 07.36.18 #7 av 9
Postet av: Knut
"RuneW" skrev:Jeg har kjøpt 2 stk lydisolerte, topphengslede vinduer fra H-vinduet. De er såkalte 39 dB-vinduer og har glass i to ulike tykkelser. De kommer uten ventil for å maksimalisere lydisolasjonen.

Det er ikke så svinedyre. Betalte 8500,- for 2.

Jeg får vel bare fore på med acrylmasse da...


Men sjekk også ut hvordan Madman har gjort det i sin råe kino, jfr linken overfor. Han har to lag med vindu og opplyser at det nesten ikke høres noe utenfor kinoen ... men tror ikke det er lydvinduer han bruker, bare vanlige.
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.08.2005 22.31.58 #8 av 9
Postet av: RuneW
Det er absolutt en ide med den dobbelte løsningen (det ER forresten lydisolerte vinduer han bruker). Det vil jo gi en fantastisk god demping i sum.

Men dragen hadde antageligvis drept meg hvis jeg hadde gått hen og kjøpt nok et par lydisolerte vinduer... :wink:
---
RuneW
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.08.2005 08.55.32 #9 av 9
Postet av: Knut
"RuneW" skrev:Men dragen hadde antageligvis drept meg hvis jeg hadde gått hen og kjøpt nok et par lydisolerte vinduer... :wink:


:lol: :lol: :lol: Ja, de var jo veldig dyre de vinduene. Ikke en gang Jonatann ville tatt den utfordringen...
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar