Logo

Lurt?

Skriv et svar
30.05.2004 19.35.23 #1 av 5
Postet av: Blacky
Hei
Vi har kjøpt en EzPro 731 (demo brukt ca 50 ganger i butikken) for kr. 11.500,- hos Absolute Hi-Fi AS på Økern senteret. Vi er nybegynnere og vi trodde på selgeren da han sa at denne ville vi ikke kunne få billigere noen steder og at den hadde koster kr 16.000,-.La ut i det vide og brede om hvor billigt og bra dette var. Men så kom vi hjem og så på nettet at denne hadde koster 11.700,- når den var ny og at denne var utgått. Pluss selgeren sa at pæren skulle holde i 2.500 timer, men nettet sier 2.000 timer. Vi trodde vi hadde gjort et kjempekjøp som viser deg å ikke være så fantastisk allikevel. To ting jeg lurer på: er dette et veldig dårlig kjøp? Hva skal jeg gjøre får å få hevet dette kjøpet? Føler meg direkte lurt... ser jo at andre prosjektorer som er betraktlig bedre og har lengre levetid går fo langt under 10.000,-
HJELP.... er en småbarnsfamilie med ikke så veldig god råd :-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.05.2004 20.06.13 #2 av 5
Postet av: Rune
Heisann.

Hvis du har funnet projektoren her:

http://www.projektor.no/Optoma-EzPro-731.htm

Så er prisen oppgitt uten moms. (14508,-)

Projektor.no oppgir alltid uten moms. Så jeg tipper den prisen er også uten moms.

Du har helt rett at det finnes projektorer med tilsvarende spesifikasjoner til rimeligere penge. F.eks BenQ 6100.

Det jeg først vil gjøre er å se hvor mange timer Pæren er brukt. Er den brukt mye ville jeg muligens kreve en lavere pris.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.05.2004 21.08.19 #3 av 5
Postet av: Blacky
Takk for hurtig svar ! :D
Pæren har gått 39 timer, som er ca iht avtale når vi kjøpte.

Prisen på projektor.no er 11700,- ekskl mva og 14508,- inkl. mva.
Vi ble fortalt at denne projektoren hadde kostet 16000,- men vi skulle få den for 11500,-. I følge selger var dette det beste kjøpet av denne typen projektor, som vi garantert ikke fant noen annet sted.

Overraskelsen ble da stor da vi oppdaget at vi kunne fått kjøpt Benq PB6100 + lerret 180x180 for 10000,- inkl mva på projetor.no :shock:

Vi følte oss litt lurt da ! :cry:

Men jeg ser jo at Optoma er litt dyrere enn BenQ, uten at jeg helt vet hvorfor :?

Har jeg blitt lurt ?
Er det noen mulighet til å få hevet kjøpet ?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.05.2004 10.39.14 #4 av 5
Postet av: Rune
Optoma er en god del dyrere i norge enn andre tilsvarende produkter (det er ikke slikt i utlandet) F.eks Optoma H30 koster vel ca 15k i norge (omtrent samme spec) men koster bare 10 k i USA.

Tror ikke du er blitt lurt, men du har ikke gjort verdens beste kjøp, men heller ikke verdens dårligste.

Desverre så har man ikke returett i vanlige butikker.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.05.2004 10.58.06 #5 av 5
Postet av: Knut
"Blacky" skrev:Takk for hurtig svar ! :D
Pæren har gått 39 timer, som er ca iht avtale når vi kjøpte.

Prisen på projektor.no er 11700,- ekskl mva og 14508,- inkl. mva.
Vi ble fortalt at denne projektoren hadde kostet 16000,- men vi skulle få den for 11500,-. I følge selger var dette det beste kjøpet av denne typen projektor, som vi garantert ikke fant noen annet sted.

Overraskelsen ble da stor da vi oppdaget at vi kunne fått kjøpt Benq PB6100 + lerret 180x180 for 10000,- inkl mva på projetor.no :shock:

Vi følte oss litt lurt da ! :cry:

Men jeg ser jo at Optoma er litt dyrere enn BenQ, uten at jeg helt vet hvorfor :?

Har jeg blitt lurt ?
Er det noen mulighet til å få hevet kjøpet ?


Hei,
jeg studerer jus, og ut i fra faktum du oppgir ser det ikke ut til å foreligge en kjøpsrettslig mangel ved kjøpet ditt. Selger har mest sannsynlig oppgitt en "high street" pris på projektroren når den var ny. Det stemmmer bra hvis den på en nettbutikk koster ca 14500 kr, i og med at nettbutikker slipper et fordyrende utsalgssted med høy husleie.
Slik det ser ut, er tingen i samsvar med avtalen, dvs. de opplysninger selger har oppgitt. Hadde selger unnlatt å opplyse om antall timer på pæren - utgitt den for å være ny - ville det selvsagt vært en mangel.
4500 kr avslag på en demobrukt projektor er ikke å bli lurt, men det du kan anføre ovenfor selger er at om du visste at projektoren var sluttprodusert og utgått så ville du aldri kjøpt den.
Er selger vrang og lite medhjelpelig tror jeg ikke du vil komme noen vei, men det er kanskje verdt et forsøk. Si at projektoren bare kostet 14500 et annet sted (ikke si nettbutikk hvis han ikke spør), og at du uansett ikke ville kjøpt den hvis du visste at den var utgått. Disse to tingene er ikke nok til å kreve heving (da oppstilles det et vesentlighetskrav), men du kan prøve deg på å kreve prisavslag. Si f.eks at om du visste alt om projektoren når du kjøpte den, ville du ikke gitt mer enn f.eks 10.000 kr for den ...
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar