Logo

Lurer på en sak ang. høytalere

Skriv et svar
20.09.2006 22.16.40 #1 av 4
Postet av: Plecto
Jeg har 2 stk Dynavoice F6 Calvados fronthøytalere samt Dynavoice Magic S-4. som bakre høytalere. Jeg prøvde å sammenligne disse for å se om jeg hørte forskjell, F6 er jo tross alt 6 ganger så store, men hvis jeg fjernet bassen (den er jo knapt til stede på S-4) var det ikke mye forskjell å høre :S F6 er på 125 watt hver mens S-4 er på 100 watt, men hva er egentlig forskjellen på dem annet enn bassen, at F6 er 25 watt mer(selv trur jeg aldri jeg yter volumet fullt ut), at F6 er 6 ganger så store og koster dobbelt så mye?

Når man har et lavbudsjetts sorround anlegg slik som jeg har, hvorfor ha så store front høytalere? Med tanke på bassen så forstår jeg det jo helt klart, men de spiller jo ikke bass, det er subwooferen som tar seg av den jobben. Ville man ikke klart seg like bra med små diskant høytalere slik som S-4?

PS: Jeg har lite eller ingen peil på høytalere og beklager dette grønne spørsmålet. Men takker for svar
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.09.2006 07.22.43 #2 av 4
Postet av: runedalby
Har du sjekket innstillingene på reciveren din? Det er mulig at frontene står som small! Hvis de står som "small" vil du ikke få så mye bass ut av dem. Da blir de fleste basssignalene routet til sub'en
Rune D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.09.2006 14.18.59 #3 av 4
Postet av: Plecto
Ja, altså nå er front høytalerne mine satt som "large" siden jeg ikke har subwoofer enda, men jeg tenker sånn generelt. Hvorfor har så store front høytalere hvis man har en subwoofer (når front høytalerne ikke spiller bass)?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.09.2006 15.02.49 #4 av 4
Postet av: boly
"Plecto" skrev:Ja, altså nå er front høytalerne mine satt som "large" siden jeg ikke har subwoofer enda, men jeg tenker sånn generelt. Hvorfor har så store front høytalere hvis man har en subwoofer (når front høytalerne ikke spiller bass)?


Store fronthøytalere klarer og gi bedre trykk enn feks. de fleste bokhyllehøytalerene. Dette merker du godt når du kjøper sub som tar seg av alt under feks. 80hz. Basshøytaleren trenger ikke annstrenge seg med og gå helt, dermed har den mer og rutte med ned til 80 hz.
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar