Logo

Levetid på CD og DVD plater max 5 år :-(

Skriv et svar
11.01.2006 12.43.34 #1 av 3
Postet av: Lars-Erik
Det har vært noen artikler om levetiden på CD-plater i det siste, og eksperter sier den kun er mellom 1 og 5 år, og at man ikke vet hvor lenge de platene man har varer før det er for sent (dyrere plater KAN vare i inntil 5 år, men man har ingen garanti sier de).

Vet at billige CD-R kan være dårlige. Har CD-R plater av billig-merket FX som begynte å gå i oppløsning bare et år etter de ble brent (metallet faller av). Men jeg har også gamle CD-R som er lagret i rom-temperatur både hjemme og på jobben i mange år uten å ha noen tegn på svakheter (kan man se tegn i tide forresten, slik at man kan brenne en ny kopi). Kjøpe CD'er har jeg noen av som snart er 20 år. Like fine enda.

Noen som vet hvordan det er med DVD+R plater forresten? Har disse også den samme elendige max 5 år? Det er jo helt skandaløst :-(

De reklamerer jo med at man bør spiller over VHS til DVD for å ta vare på det for evig. Men min VHSer er like fine etter over 20 år. Hvis DVD-platene også holder i bare 5 år så er jo ikke det akkurat noe særlig fremskritt. Det blir mange plater og kopiere på nytt hvert 5 år det for å redde dem - forutsatt at de er spillbare når man finner ut at man bør ta en ny kopi da, de kan jo holde bare 1 år de også :-(

DVD'er tar også mye plass hvis man skal lagre dem magnetisk (harddisk og tape holder visst 30-100 år, kanskje jeg ikke burde kaste VHS-spilleren enda). Vi blir jo oppfordret til å bytte ut VHS med DVD-opptagere, men er det da egentlig så fremtidsrettet :-(

Ok, man kan sjekke og ta kopier når man merker noe (hvordan ser man om man bør ta kopi, når den ikke kan leses er det jo for sent?), men DVD blir jo snart byttet ut med HD DVD og BlueRay, og hva da? Kan en DVD-film digitalt kopieres over til de nye formatene? Eller må man da ha en DVD-spiller og en HD DVD-opptaker? Det er jo ikke sikkert man får kjøpt DVD-brennere (eller tomme DVD+R) om 5 år, eller om 10 år? Og hvis man ikke kan konvertere DVD til HD DVD, hvordan redde opptakene da?

Jeg tror jeg joiner dem som er redde for at alt vi skaper og tar vare på idag vil gå tapt. Lagringstiden blir kortere og kortere. Formatene bytter oftere og oftere (selv om platene holder kan de ikke leses av om 20 år, det vil ikke finnes utstyr som kan lese dem og innholdet er tapt).
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.01.2006 18.27.44 #2 av 3
Postet av: Tiger
Ikke vet jeg, men jeg har flere CD-er som er kjøpt i 1986-87 og de spiller fortsatt uten hørbare feil, selv om de ikke er behandlet med "hvite hansker" eller lagret på en spesiell måte.

Så en CD som er 20 år virker fortsatt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.01.2006 08.52.38 #3 av 3
Postet av: Oddvar
Hei Lars-Erik!

Her er du inne på noe jeg også har tenkt mye på, det er mange meninger og stor forvirrin om hvor lang levetid vi kan regne med på egene brente DVD og CD plater. Jeg tror det ikke er så stort problem med ferdige plater, da de er produsert på helt annen måte. Etter det jeg har forstått så blir de på en måte stanset ut og kapslet inn i plata. Det er jo forsåvidt ikke så viktig heller, for det er jo sikkert en ny å få kjøpt.

Jeg har opplevet at plater jeg har brent ikke er lesbare etter under et år, det har da hvert enkete små punkter på plata som ser ut som belegget har løsnet (små luftblærer). :cry:

Jeg vet ikke hva som er det beste for å sikre seg mot tap av egenprodusert film og bilder, men jeg har overført alle mine 8mm, VHS, SVHS filmer og lysbilder til DVD. Jeg har da valgt å beholde alle data for DVD-platene på HDD, det blir jo som du sier mye data og store filer så jeg har nå 2stk. 200 gig og 1 stk. 250 gig HDD med film og bilder i egen datasafe. Jeg har selvfølgelig også sikret mine orginale opptak, men det var en stor jobb å lage alle platene så jeg vil helst slippe å gjøre det på nytt.

Så vil vel enkelte si at HDD ikke er sikker lagring, men jeg føler at det er sikrere en DVD. Videre har jeg tenkt på å kjøpe noen flere HDD for å kunne ha dobbele kopier av alt sammen, da jeg ser det som ganske usansynlig at det blir feil på to HDD samtidig.

Jeg vet ikke hva framtiden vil bringe oss, men inntil videre må vi bare sikkre oss så godt vi kan så ikke vi mister vår historie og gode minner.

mvh.
Oddvar
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar