Da har jeg gjort noe som overrasker meg selv. Jeg har lagt ut to av mine XTZ99W12S for salg. Jeg hadde ärlig talt trodd at disse skulle bli värende i vår kino for alltid, men noe nytt kommer på markedet som frister såpass mye at det blir handel.
Når subene, min gamle Denon-receiver og mine to SVS-elementer er solgt, bestiller jeg to nye suber fra XTZ. Disse heter XTZ 99W10.17 P og er passive suber med et frontrettet 10" SEAS-element og to porter for tuning også i front. I tillegg kommer XTZ med en subwooferforsterkermodul som heter SUB AMP 1 på 300Watt som jeg skal ha til disse. Noe som er meget positivt med en slik enhet er at man- med litt lange kabler kan sitte i sweetspot og justere inn subwooferen perfekt.
I tillegg skal jeg få hjem höyttaleren XTZ 99.26 på pröve. Jeg vurderer å bytte Krell prosessoren med en Yamaha receiver for å pröve ut presence-effekten deres. Er allikevel meget skeptisk til å selge min Krell, da jeg har blitt vanvittig glad i den. Gjör jeg dette trenger jeg flere höyttalere og 99.26 er et naturlig valg med deres SEAS-element og design som er som skapt for de nye subene. Disse vil da bli hovedhöyttalere, mens cascade blir presence-höyttalere.
Slik ser hele konstruksjonen ut:
Jeg vil da altså ha to 10" subwoofere fremme og to 12" subwoofere bak. Mine bakre subwoofere er nå plasser så langt inn i sofaryggen som overhodet mulig og gir en meget töff effekt ved film. Setter man et vannglass på armlenet får man ringer i vannet, akkurat som i Jurassic Park, for de som husker den. Man må passe på å ikke ha tallerken og kopper der, for da skramler det noe helt bort i natten.
Jeg skal også kjöpe noe som heter Room Analyzer, en kalibreringsenhet som XTZ har utviklet og skal begynne å selge. Man laster ned et program og setter opp den medfölgende enheten med mikrofon opp på flere steder i stua, kjörer en sinussveip, så måler den akustikken i rommet, noe den etter sigende skal gjöre meget grundig. Den måler også etterklanger i rommet. Den viser en kurve over rommet og et 2D waterfall-diagram. Den kommer også med forslag på hvilke frekvenser man bör dempe/justere og hvor mange dB dette bör endres. Jeg kan da justere med min Behringer PEQ og forbedre suben til å spille optimalt. Jeg kan sette opp dempinger i rommet og med en gang se på kurven om det har noe for seg. Dette tror jeg blir et helt fantastisk hjelpemiddel som de fleste burde ha bruk for.
Jeg regner med jeg legger ut en test av alt etterhvert.
Ellers har jeg bestilt absorbenter fra Offect som heter Soundwave - Scrunch. Disse skal ta seg av försterefleksjonene på veggen. Jeg skal også hente akustikkplater til himlingen som heter Ecophon Master B. Disse tar seg av demping generelt pluss försterefleksjonene i himlingen.
Slik ser Scrunch ut:
Leker også med tanken på å lage noen diskré bassfeller og plassere dem i de respektive hjörner, muligens også en större som er plassert bak sweetspot.
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue