Logo

Le Théâtre Audio De Werdenskrieg. Leiligheten er solgt ...

Skriv et svar
02.12.2008 19.40.38 #151 av 179
Postet av: AndreWerdenskrieg
"Steve Vice" skrev:Heisann
Enormt fint design på ditt oppsett!

Det jeg lurte på, har du gipsvegger i leiligheten din? For min stue kommer til å se ut som din hjemmekinokrok en del der, jeg var tenkt å veggmontere tv'en min og lurte på om det kanskje var lurt å gjøre som deg med den treplaten i veggen. Montere fast noe slikt i veggen og deretter henge tv'en på den. Usikker på hvor mye gipsvegger tåler. Er det en av grunnene til at du gjorde det eller var det rent estetisk?

Hjertelig takk, Steve Vice!
Den brune veggen til høyre er betong, men resten er gips.
Veggplaten er skrudd fast i stenderne i veggen og sitter veldig godt. Grunnen til jeg kom opp med denne idéen var som du sier; jeg var usikker på hvor mye en gipsvegg tålte og ville ikke risikere at TV-en falt ned. Det er jo en grei måte å få noe annerledes på og kablene skjules greit også.




"900sl" skrev:Dette var kjekt å høre om, gratulerer !!!!
Akustikk opptar meg en god del, og har også hatt planer om å bestille difusorer fra Svanå. Hvordan kom dere frem til hva du trengte, og hvilke paneler er det du har?

Takk! :D
De som jeg har under TV-en hadde jeg lyst på siden min bror har samme, bare i hvitt. Hverken min bror eller jeg visste hva de het, så jeg sendte bare et bilde av dem til Svanå og fikk en pris. Disse er 4 cm dype. De andre kom han opp med, jeg tror det skal være de samme, bare 12 cm dype. Golden Horn eller GH mener jeg de heter.

Som vanlig hadde jeg veldig begrenset med plass og jeg ga mine mål til Svanå og hvilket bruksområde, så kom han med flere forslag.

Jeg merket minimalt med forskjell med de første jeg fikk, men 12cm-erne ga meg hakeslepp.

Jeg må påpeke at lyden absolutt ikke er perfekt, men den er langt bedre enn den var.
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.12.2008 20.25.22 #152 av 179
Postet av: Atle Torp
Er det du eller fruen som står bak kameraet for tiden? Jeg er i alle fall blodig imponert over bildekvaliteten, både fra et kunstnerisk og teknisk ståsted!

Ellers er jo systemet deres til å spise opp ... :D

Edit: Til sommeren skal vi gjøre alvor ut av det vi har snakket om.
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Fotograf / Skribent i magasinet Hjemmekino
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.12.2008 21.22.13 #153 av 179
Postet av: AndreWerdenskrieg
"Atle Torp" skrev:Er det du eller fruen som står bak kameraet for tiden? Jeg er i alle fall blodig imponert over bildekvaliteten, både fra et kunstnerisk og teknisk ståsted!

Ellers er jo systemet deres til å spise opp ... :D

Edit: Til sommeren skal vi gjøre alvor ut av det vi har snakket om.

Jøss, takk for det Atle! Kjempegøy å høre noe slikt fra en fotograf av ditt kaliber.
Det er jeg som står bak kamera, mens min kone hjelper til med innstillinger og tar seg av etterbehandlingen av bildene.

Angående sommeren: Knallgøy! :D
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.12.2008 15.01.56 #154 av 179
Postet av: AndreWerdenskrieg
Til de av dere som er kjent med disse:

Når jeg spiller av Drum7Hits får jeg nå et bedre resultat enn før diffuserne, men jeg sliter litt enda.
Det første slaget havner omtrent klint inntil høyttaleren til venstre. Neste slag er omtrent klint inntil samme høyttaler, men nå litt lengre mot høyre. Slag nr. 3 sitter noenlunde bra mellom senter og forrige slag. Senteren sitter, så få jeg samme resultat på høyre side, bare her er det litt lettere å plassere slagene.

På Consensual World og basspulsene i begynnelsen sitter pulsene bra, de suser forbi meg, men er litt konsentret i høyre side (ved veggen).

Noen idéer hva som kan gjøres?
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.12.2008 16.44.54 #155 av 179
Postet av: roffe
Sjelden jeg har sett et så lekkert oppsett inkludert fysiske akustiske tiltak. Det viser jo at man definitivt kan kombinere stil og funksjon.

Det der med de syv trommeslagene er ikke enkelt å svare på, men jeg tror det kan komme av at din venstre høyttaler ikke har samme støtten i veggen bak i nedre mellomtone som det den høyre har. Den reflekterte lyden fra venstre høyttaler forsvinner på en måte bakover i rommet. Det er ihvertfall en teori.

Så hva kan du gjøre med det? Det vet jeg faktisk ikke. Man kunne jo tenke seg å dempe høyre hjørne med absorbenter for å få mer symmetri i refleksjonsmønsteret fra hver høyttaler, men da er faren at du mister opplevd bredde og presisjon i lydbildet på høyre side, på samme måte som du beskriver på venstre side.

PS. Må innrømme at jeg ble littegranne nysgjerrig på hva du og Atle skal til sommeren, men jeg skjønner det er en privat greie. ;-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.12.2008 18.50.12 #156 av 179
Postet av: Atle Torp
Det skal vel sies at dette er et stueoppsett som få klarer å matche rent estetisk, og det tror jeg vil være til stor interesse for Hjemmekinos lesere. En utflyttet norrbagga er fortsatt en nordmann, og jeg har lyst til å ta med meg diktafon og kamera (det siste trenger jeg strengt tatt ikke) på et lite besøk ;)

Trommeslagene trenger ikke være helt perfekt. Det er mer som en indikasjon på om ting er på stell eller ikke. Jeg mister ikke nattesøvnen om den ikke sitter 100 %, men det er klart at den bør oppføre seg likt på begge sider. Jeg tror også at Roffe har rett i det han skriver om rom og hva som skjer på sidene. Men jeg tror også at det vil være svært vanskelig å få til dette i et slikt rom som du, og forsåvidt også jeg, har. Vi har mer luft på ene siden, noe som resulterer i litt forskjellig oppførsel i trommeslagene ...
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Fotograf / Skribent i magasinet Hjemmekino
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.12.2008 19.02.56 #157 av 179
Postet av: roffe
Ja, det er sjelden å se en seriøs hjemmekino komplett med akustiske tiltak passe så godt inn i et interiørmessig smakfullt, åpent stuelandskap. Fortjener oppmerksomheten, dette. :-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.12.2008 19.26.18 #158 av 179
Postet av: AndreWerdenskrieg
"roffe" skrev:Sjelden jeg har sett et så lekkert oppsett inkludert fysiske akustiske tiltak. Det viser jo at man definitivt kan kombinere stil og funksjon.

Det der med de syv trommeslagene er ikke enkelt å svare på, men jeg tror det kan komme av at din venstre høyttaler ikke har samme støtten i veggen bak i nedre mellomtone som det den høyre har. Den reflekterte lyden fra venstre høyttaler forsvinner på en måte bakover i rommet. Det er ihvertfall en teori.

Så hva kan du gjøre med det? Det vet jeg faktisk ikke. Man kunne jo tenke seg å dempe høyre hjørne med absorbenter for å få mer symmetri i refleksjonsmønsteret fra hver høyttaler, men da er faren at du mister opplevd bredde og presisjon i lydbildet på høyre side, på samme måte som du beskriver på venstre side.

PS. Må innrømme at jeg ble littegranne nysgjerrig på hva du og Atle skal til sommeren, men jeg skjønner det er en privat greie. ;-)

Hjertelig takk, roffe! :D
Har lenge lurt på hvordan jeg kan få forbedret akustikken uten å ofre kosen og designet vi føler vi har.
Det har blitt noen timer på nettet, kan man si. Knallgøy å se at andre også liker det.

Ja, det har nok helt klart noe med den "manglende" veggen på venstre side å gjøre.
Det plager meg egentlig ikke nevneverdig, men jeg er såpass pirkete at jeg har lyst til å få det til å sitte 100%. Det skal vel allikevel godt gjøres slik anlegget er plassert nå. Det er jo nettopp dette som gjør det vanskelig for meg med surroundhøyttalerne også, siden jeg får samme problemet der.


"Atle Torp" skrev:Det skal vel sies at dette er et stueoppsett som få klarer å matche rent estetisk, og det tror jeg vil være til stor interesse for Hjemmekinos lesere. En utflyttet norrbagga er fortsatt en nordmann, og jeg har lyst til å ta med meg diktafon og kamera (det siste trenger jeg strengt tatt ikke) på et lite besøk ;)

Trommeslagene trenger ikke være helt perfekt. Det er mer som en indikasjon på om ting er på stell eller ikke. Jeg mister ikke nattesøvnen om den ikke sitter 100 %, men det er klart at den bør oppføre seg likt på begge sider. Jeg tror også at Roffe har rett i det han skriver om rom og hva som skjer på sidene. Men jeg tror også at det vil være svært vanskelig å få til dette i et slikt rom som du, og forsåvidt også jeg, har. Vi har mer luft på ene siden, noe som resulterer i litt forskjellig oppførsel i trommeslagene ...

Jeg er virkelig spent og stolt av dette, Akto. Å få deg/hjemmekino på besøk vil jeg se på som en meget stor ære hvis dette skulle bli virkelighet.
Og kamera må du isåfall definitivt ta med da ingen jeg vet om kan på noen måte matche deg når det gjelder å ta fantastiske bilder av hjemmekinoer.
Jeg gleder meg allerede til å se resultatet hvis vi dette går i boks.

Før jeg fikk diffuserne var de tre første slagene dønn i venstre høyttaler (altså ikke på noen av sidene av høyttaleren), mens senter var litt ubestemmelig og høyresiden var nærmest perfekt. Med andre ord, jeg er godt på vei. Vi får se hva som skjer når jeg får montert opp noen absorbenter i hjørnet og omegn. Lamellgardiner i vinduet bak sweetspot vil nok også hjelpe betraktelig.

Før diffuserne måtte hjørnehøyttaleren justeres opp(!) 2.5 til 3dB for å gi likt utslag på dB-måleren som venstre høyttaler. Nå trenger den kun 0.5 dB, så det er store forbedringer bare av de få diffuserne jeg har montert opp. Jeg er bare så imponert.
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.12.2008 16.20.38 #159 av 179
Kan du dele dine innstillinger på flatskjermen din? Skal selvfølgelig kjøpe en kalibrerings-BD om ikke lenge, men hadde vært kjekt å prøvd ut noe annet imens.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.12.2008 19.22.10 #160 av 179
Postet av: AndreWerdenskrieg
"Tommy(Actionchicken)" skrev:Kan du dele dine innstillinger på flatskjermen din? Skal selvfølgelig kjøpe en kalibrerings-BD om ikke lenge, men hadde vært kjekt å prøvd ut noe annet imens.


Dette er noen innstillinger jeg har funnet på nettet som jeg har småjustert litt på selv.
HDMI; PS3, DVD-recorder og HDTV-tuner.
Siden jeg bruker alt på én inngang er dette en kompromiss-innstilling med hovedfokus på HDTV og Blu-ray/PS3.

AV-Alternativ: Standard
Kontrast: 37
Lysstyrke: +2
Farge: -9
Fargetone: 0
Skarphet: 0
Pure Cinama:
Filmmodus: jevn
Tekstoptimer: på
Intelligente Innstillinger: av
Bildedetalj:
DRE-bilde: av
Sortnivå: av
ACL: av
Forstørrermodus: 1
Gamma: 2

Fargetemperatur: Manuell
R-høy: 0
G-høy: 0
B-høy: -17
R-lav: -1
G-lav: 0
B-lav: +2

CTI: av
Fargekontroll alt 0
Fargerom: 2

Støyreduksjon SR
3DNR: lav
Delbilde SR: lav
Blokkere SR: av
Mosquito SR: av
Annet
3DYC: Mellom
I-P-Modus: 1
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.12.2008 19.34.22 #161 av 179
Takker for svar! Skal prøve de imens å se hvordan bildet blir.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.12.2008 07.16.00 #162 av 179
Postet av: AndreWerdenskrieg
"Tommy(Actionchicken)" skrev:Takker for svar! Skal prøve de imens å se hvordan bildet blir.

Kunne du bruke innstillingene? Det varierer jo veldig fra komponent til komponent. Med disse innstillingene er det jo helt forskjellig bilde på HD og SD-signaler. Har hele tiden syntes det har värt litt lite trökk i signalet fra DVD-recorderen og at SD-bildet har värt litt mörkt, så jeg gjorde noen nye innstillinger i går som jeg er veldig fornöyd med. Dette innebärer dog at jeg må skifte AV-alternativ avhengig av om jeg skal se SD, HDTV, DVD-recorder eller Blu-ray.
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.12.2008 12.51.47 #163 av 179
Jeg har foreløpig kun testet med PS3 og jeg syntes det ser meget bra ut! Jeg skal prøve med SD-signaler en gang i neste uke å får se hva slags forandringer som trengs å gjøres da.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.01.2009 03.29.07 #164 av 179
Postet av: AndreWerdenskrieg
Jeg tenkte jeg skulle skrive en oppsummering av året som gikk og hvilke forandringer som ble gjort.

Höyttalere:
Helt siden jeg startet med hjemmekino var planen å ha vegghengte höyttalere. Etter en stund hadde jeg fått tak på noen av de beste på markedet (Infinity Cascade) og var veldig fornöyd. 2008 var året jeg gikk bort fra den opprinnelige lösningen og over på gulvstående höyttalere (XTZ99.26). Denne oppgraderingen gjorde at musikkinteressen igjen blomstret opp. Fra å väre låst angående plassering med vegghengte, hadde jeg nå fått relativt fritt spillerom. Etter nesten et år med pröving og feiling har jeg nå höyttalerne nesten en meter ut fra bakveggen og vinklet litt inn mot sweetpot.

To nye subwoofere ble kjöpt inn for å matche höyttalerne og valget falt på XTZ 99W10.17 P som er passive subwoofere med 1+" Seas-element.

Jeg gikk også til innkjöp av en ny senter; Swans F1.1C, noe som også var en veldig stor oppgradering.
Infinity Cascade-bakhöyttalerne var jeg veldig fornöyd med, men hadde lyst til å teste ut diople. På grunn av lite plass, var Mirage Omnisat V2 det närmeste jeg kunne finne dipole höyttalere som var små nok. Omnisat er omnipolare, noe som vil si at de sprer lyden 360 grader rundt. To av disse ble kjöpt inn pluss en Mirage Nanosat som surround back.
Dette var noe som passet langt bedre hos meg. Lydbildet ble 3D-aktig og skikkelig artig.

Forsterkere:
Jeg hadde drömmeoppsettet med Krell Showcase 7.1 Processor, Krell Kav-3250 effektforterker til front og senter og Parasound Halo A23 effektforsterker til bakhöyttalerne.
Jeg hadde dog veldig lyst til å få utnytte BD-filmene helt, altså få testet ut de nye HD-lydformatene. Marantz kom med et nytt forsterkersett som fikk gode tester og så ut til å passe mitt behov. Marantz AV8003 og Marantz MM8003 ble kjöpt inn. Jeg håpet på at dette forsterkersettet skulle väre bra nok til at jeg kunne selge både Parasound og Krell, men det gikk ikke helt slik. Med bare MM8003 som effekt, ble både fronter og senter låtende litt tynt og uengasjerende. Jeg valgt å selge Parasound Halo, da MM8003 var bra nok for bakhöyttalere, og jeg hadde nå også flere kanaler å rutte med, altså jeg kunne få teste ut 6.1 surround.
Krell KAV-3250 ble atter en gang koblet opp mot front og senter. Etter noen uker med tweaking syntes jeg lyden begynte å bli bra og rimelig närme lyden jeg hadde med Krell Showcase. Jeg har dog aldri törd å teste AV8003 og Showcase opp mot hverandre i frykt for at Krell skal låte mye bedre. Jeg kan nemlig ikke gå tilbake nå som jeg har fått HD-lyd, alle kabler samlet i ett komponent og HDMI over hele linjen ...
HD-lyden opplevde jeg som meget imponerene, spesielt i senteren. Dynamikk, dybde, luft og detaljer er stikkordene her.

Min gamle Panasonic DVD-recorder ble også byttet ut med en nyere modell med HDMI og 250Gb harddisk, noe som lettet min hverdag betraktelig.

Kabler fra ViaBlue klom også inn i heimen, noe som öket det estetiske endel, pluss at eiergleden steg noen hakk.

Akustikk:
Jeg har i lang tid tenkt på å forbedre akustikken og på den måten få mere ut av anlegget. Schrunch-paneler ble satt opp i försterefleksjon på veggen til höyre for höyttalerne. Dette hjalp litt, men ikke allverdens. Det var först da jeg fikk Golden Horn-diffusere fra SvanåMiljöTeknik at ting virkelig satte fart. Disse ble satt opp i försterefleksjon på bakveggen, altså bak front-höyttalerne. Plutselig fikk lydbildet en helt annen dybde og holografi, stereo-effekten ble langt bedre og lydbildet generelt mere samlet og fokusert. En av mine aller beste investeringer.

Sweetspot ble også flyttet nesten to meter fremover, noe som også resulterte i langt bedre lyd. Jeg har nå omtrent samme avstand fra sweetspot til höyttalere som avstanden mellom venstre og höyre höyttaler. Jeg hörer nå altså mye mere av anlegget og mindre av rommet.

Hva vil 2009 bringe?
Drömmer og planer er mange, men jeg kommer först og fremst til å satse på å ytterligere forbedre akustikken. Jeg liker veldig godt lyden jeg har nå, men har lyst til å stramme opp bassen så langt det går. Dette vil ta tid, for det estetiske er enda veldig höyt prioritert siden dette er en stue, ikke et dedikert hjemmekinorom.
Jeg vil uansett at fremtiden er spennede og Le Théâtre Audio De Werdenskrieg vil fortsette å oppgraderes så ofte lommeboken og tiden strekker til.


Kjöpt inn i 2008:
Marantz AV8003 Prosessor
Marantz MM8003 Flerkanalsforsterker
Swans F1.1C Senterhøyttaler
XTZ 99.26 høyttalere
2 stk XTZ 99W10.17 P Passive subwoofere
Sub Amp 1 Subwooferforsterker
Sub Amp 1 DSP Subwooferforsterker med DSP
Mirage Omnisat V2 surroundhøyttalere
Mirage Nanosat Surroundhøyttaler
Panasonic DMR-EH65 DVD-recorder 250 Gb
ViaBlue SC-4 Bi-Wire Høyttalerkabler
4 stk Real Cable EHD-Flat HDMI 1.3
Soundcare Superspikes

Det som foreløpig har gått ut fra hjemmet er:
Infinity Cascade Model 3V
Infinity Cascade Model 3C
Infinity Cascade Model 5
Parasound Halo A23
2 x XTZ99W12 S
Et par Xindak SC-01B Bi-wire

Krell Showcase 7.1 Processor ligger fremdeles for salg.
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.06.2009 20.39.22 #165 av 179
Postet av: AndreWerdenskrieg
Det nærmer seg slutten for denne utgaven av Le Théâtre Audio De Werdenskrieg.
Hva årsaken er kommer jeg tilbake til på et senere tidspunkt, men vi har vi valgt å legge ut leiligheten for salg.
Dette har heldigvis ingenting med nedgansgtider eller lignende å gjöre.
Leiligheten, bilen og mye annet her i dette landet har vært en sann fornöyelse, men vi synes rett og slett at det er på tide å gå videre i livet.
Går alt etter planen flytter vi tilbake til Norge, nærmere bestemt Lyngdal.
Her har vi en gyllen anledning til å starte opp for oss selv, noe vi har hatt lyst til å gjöre i flere år.
Det å være nærmere venner og famile veier også tungt.
Det vil nok ta en god stund för en ny hjemmekino er i drift, men inspirasjonen er der til å forsöke noe nytt og annerledes og på ingen måte nedgradere. :biggrin:




Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar