Jeg tenkte jeg skulle skrive en oppsummering av året som gikk og hvilke forandringer som ble gjort.
Höyttalere:
Helt siden jeg startet med hjemmekino var planen å ha vegghengte höyttalere. Etter en stund hadde jeg fått tak på noen av de beste på markedet (Infinity Cascade) og var veldig fornöyd. 2008 var året jeg gikk bort fra den opprinnelige lösningen og over på gulvstående höyttalere (XTZ99.26). Denne oppgraderingen gjorde at musikkinteressen igjen blomstret opp. Fra å väre låst angående plassering med vegghengte, hadde jeg nå fått relativt fritt spillerom. Etter nesten et år med pröving og feiling har jeg nå höyttalerne nesten en meter ut fra bakveggen og vinklet litt inn mot sweetpot.
To nye subwoofere ble kjöpt inn for å matche höyttalerne og valget falt på XTZ 99W10.17 P som er passive subwoofere med 1+" Seas-element.
Jeg gikk også til innkjöp av en ny senter; Swans F1.1C, noe som også var en veldig stor oppgradering.
Infinity Cascade-bakhöyttalerne var jeg veldig fornöyd med, men hadde lyst til å teste ut diople. På grunn av lite plass, var Mirage Omnisat V2 det närmeste jeg kunne finne dipole höyttalere som var små nok. Omnisat er omnipolare, noe som vil si at de sprer lyden 360 grader rundt. To av disse ble kjöpt inn pluss en Mirage Nanosat som surround back.
Dette var noe som passet langt bedre hos meg. Lydbildet ble 3D-aktig og skikkelig artig.
Forsterkere:
Jeg hadde drömmeoppsettet med Krell Showcase 7.1 Processor, Krell Kav-3250 effektforterker til front og senter og Parasound Halo A23 effektforsterker til bakhöyttalerne.
Jeg hadde dog veldig lyst til å få utnytte BD-filmene helt, altså få testet ut de nye HD-lydformatene. Marantz kom med et nytt forsterkersett som fikk gode tester og så ut til å passe mitt behov. Marantz AV8003 og Marantz MM8003 ble kjöpt inn. Jeg håpet på at dette forsterkersettet skulle väre bra nok til at jeg kunne selge både Parasound og Krell, men det gikk ikke helt slik. Med bare MM8003 som effekt, ble både fronter og senter låtende litt tynt og uengasjerende. Jeg valgt å selge Parasound Halo, da MM8003 var bra nok for bakhöyttalere, og jeg hadde nå også flere kanaler å rutte med, altså jeg kunne få teste ut 6.1 surround.
Krell KAV-3250 ble atter en gang koblet opp mot front og senter. Etter noen uker med tweaking syntes jeg lyden begynte å bli bra og rimelig närme lyden jeg hadde med Krell Showcase. Jeg har dog aldri törd å teste AV8003 og Showcase opp mot hverandre i frykt for at Krell skal låte mye bedre. Jeg kan nemlig ikke gå tilbake nå som jeg har fått HD-lyd, alle kabler samlet i ett komponent og HDMI over hele linjen ...
HD-lyden opplevde jeg som meget imponerene, spesielt i senteren. Dynamikk, dybde, luft og detaljer er stikkordene her.
Min gamle Panasonic DVD-recorder ble også byttet ut med en nyere modell med HDMI og 250Gb harddisk, noe som lettet min hverdag betraktelig.
Kabler fra ViaBlue klom også inn i heimen, noe som öket det estetiske endel, pluss at eiergleden steg noen hakk.
Akustikk:
Jeg har i lang tid tenkt på å forbedre akustikken og på den måten få mere ut av anlegget. Schrunch-paneler ble satt opp i försterefleksjon på veggen til höyre for höyttalerne. Dette hjalp litt, men ikke allverdens. Det var först da jeg fikk Golden Horn-diffusere fra SvanåMiljöTeknik at ting virkelig satte fart. Disse ble satt opp i försterefleksjon på bakveggen, altså bak front-höyttalerne. Plutselig fikk lydbildet en helt annen dybde og holografi, stereo-effekten ble langt bedre og lydbildet generelt mere samlet og fokusert. En av mine aller beste investeringer.
Sweetspot ble også flyttet nesten to meter fremover, noe som også resulterte i langt bedre lyd. Jeg har nå omtrent samme avstand fra sweetspot til höyttalere som avstanden mellom venstre og höyre höyttaler. Jeg hörer nå altså mye mere av anlegget og mindre av rommet.
Hva vil 2009 bringe?
Drömmer og planer er mange, men jeg kommer först og fremst til å satse på å ytterligere forbedre akustikken. Jeg liker veldig godt lyden jeg har nå, men har lyst til å stramme opp bassen så langt det går. Dette vil ta tid, for det estetiske er enda veldig höyt prioritert siden dette er en stue, ikke et dedikert hjemmekinorom.
Jeg vil uansett at fremtiden er spennede og Le Théâtre Audio De Werdenskrieg vil fortsette å oppgraderes så ofte lommeboken og tiden strekker til.
Kjöpt inn i 2008:
Marantz AV8003 Prosessor
Marantz MM8003 Flerkanalsforsterker
Swans F1.1C Senterhøyttaler
XTZ 99.26 høyttalere
2 stk XTZ 99W10.17 P Passive subwoofere
Sub Amp 1 Subwooferforsterker
Sub Amp 1 DSP Subwooferforsterker med DSP
Mirage Omnisat V2 surroundhøyttalere
Mirage Nanosat Surroundhøyttaler
Panasonic DMR-EH65 DVD-recorder 250 Gb
ViaBlue SC-4 Bi-Wire Høyttalerkabler
4 stk Real Cable EHD-Flat HDMI 1.3
Soundcare Superspikes
Det som foreløpig har gått ut fra hjemmet er:
Infinity Cascade Model 3V
Infinity Cascade Model 3C
Infinity Cascade Model 5
Parasound Halo A23
2 x XTZ99W12 S
Et par Xindak SC-01B Bi-wire
Krell Showcase 7.1 Processor ligger fremdeles for salg.
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue