"Skrotnisse" skrev:Wow!
Jeg har alltid latt meg imponere av oppsettet ditt, og da ikke bare for din sans for kvalitet hva komponenter angår, men det som har imponert meg mest er din sans for design. Slike akustiske tiltak kan ofte være den sikre død for den siste rest av WAF faktoren, men jeg syntes dette ble pokker så lekkert samtidig som det glidde rett inn i resten av kinoens visuelle uttrykk.
Gleder meg til å lese rapporten rundt effekten av disse.
Hjertelig takk for inspirerende ord, Skrotnisse!
Å skulle forsöke å forbedre akustikken i en stue der design er viktig er ikke alltid like lett, må jeg innrömme.
Jeg har hatt mange e-mails frem og tilbake med Svanå MiljöTeknik for å finne ut hva jeg kunne bruke på denne veggen. Jeg er dog veldig fornöyd med resultatet.
Det förste jeg gjorde da jeg hadde brukt noen timer på å montere opp disse rakkerne, var å teste Drum7Hits. Slagene satt bemerkelsesverdig mye bedre enn för, nesten perfekt. Nesten, altså ...!
Consentual Worlds ble neste ut. De stakkato bass-pulsene i starten flöy forbi meg som bare det. Er usikker på om det kanskje er mere på den ene siden enda, men effekten kom meget godt frem.
Three Wishes av Roger Waters fra Amused To Death og kvinnen i begynnelsen har jeg hatt problemer med för. Det var först etter et besök hos Devilej at jeg forsto hvordan dette skulle låte. Slik låt det ikke hos meg, med andre ord. Kvinnen har värt ca borte med venstre höyttaler hos meg. Nå er hun nesten på siden av meg når hun snakker, kanskje to meter nesten rett ut fra venstre. Bikkja i slutten av låten er bak meg til höyre.
Sleden på Too Much Rope fra samme skive ble også en overraskelse. För har den kun panorert fra venstre og forsvunnet godt ut til höyre. Nå kommer den ut i rommet og passerer meg et sted mellom meg og höyre höyttaler för den forsvinner langt ut i neste leilighet.
Musikken har savnet fokus för, den har värt litt svevende. Nå er vokal dönn plassert bittelitt til venstre i senter. Jeg har enda ikke gjort noe justeringer så dette regner jeg med at jeg kan fikse. Men vokalen er altså meget fokusert kontra för.
Da jeg gikk bort og snakket rett over senterhöyttaleren merket jeg för en hul klang. Den er nå nesten helt eliminert.
Musikken höres fyldigere ut, så jeg regner med at frekvenskurven har rettet seg ut ytterligere. Stereoperspektivet er også forbedret og musikken har en mye större dybde i seg. Holografien er massivt forbedret.
For å väre helt ärlig trodde jeg faktisk ikke disse platene skulle gjöre noe särlig fra eller til. Jeg tenkte at noe bör de ihvertfall gjöre og de skader ihvertfall ikke lydbildet. Overraskelsen ble altså veldig positiv.
Planen videre nå er å plassere en ca 10 cm tykk godt croppet Rockwool-plate mellom diffuserne rett over senter/under TV-en.
Denne skal selvfölgelig väre trukket i svart stoff.
Diffuserne går et stykke ned bak höyttalerne, men stopper ca 60 cm over gulvet. Her vil jeg også sette inn absorbenter både bak höyttalerne og på TV-veggen bak racket hvis det går. Mulig jeg også lager til noe i venstre hjörne.
Ingen av mine til nå akustiske tiltak er beregnet for bass. Det har jeg også begynt å legge merke til i lyden. Lyden er fast og fin ned til ca övre mellomtone, så begynner den å flyte ut litt. Ikke mye, men jeg kunne godt tenke med en veldig törr bass, noe jeg tror absorbentene kan hjelpe til med.
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue