Her om dagen ville jeg gjöre noe jeg lenge har fryktet...
Jeg ville finne ut hvor mye musikk/stemning/go'lyd jeg går glipp av siden höyttalerne mine er plassert på veggen.
Jeg fant frem Cascade-stativene og plasserte høyttalerne oppå subbene og vinklet dem mot sweetspot. Høyttaleren var nå ca 30 cm ut fra bakveggen. Pure direct on..noe manglet... Jeg fant fort ut at det egentlig er sweetspoten som er akilleshælen i mitt oppsett når det kommer til musikklytting. Jeg fant frem en krakk og plasserte meg slik at høyttalere + sweetspot ble en likeformet trekant, noe som utgjorde en helt annen lydopplevelse.
Musikk:
Jeg har ingen problemer med å innrømme at dette spiller mye bedre enn med høyttalerne plassert på veggen, men jeg har inntrykk av at det kommer mest av at sweetspoten er flyttet. Roger Waters - Amused To death ble en skikkelig opplevelse og det føltes nå ut som at jeg satt midt i selve innspillingen. Da tordenet kom i begynnelsen på Perfect Sense, Part I hørtes det ut som bakhøyttalerne jobbet for fullt og det føltes som om jeg satt langt oppi fjellet under åpen himmel. Lydendringen i selve høyttalerne synes jeg ikke forsvarer en endring i oppsettet mitt. Til det er WAF-for viktig både for meg og W'en.
Oppsettet vårt brukes 95% til film. Heldigvis, må jeg si!
Hadde jeg brukt anlegget primært til musikk, kunne jeg ikke gått tilbake til mitt originale oppsett etter å ha opplevd dette.
Film:
Til film fungerte dette oppsettet ikke like bra som mitt originale oppsett.
Jeg savnet med en gang å ha lyden ved sidene av TV'en, noe jeg mener nesten er et must når det kommer til film. Lyden i selve høyttalerne ble heller ikke formidabelt forbedret, slik at jeg føler for å flytte på høyttalerne.
Jeg forstår at for å få maksimalt ut av film og musikk må man ha stativ/gulvstående høyttalere og TV'en plassert mellom disse. Dette er ikke aktuelt i vår stue.
Jeg leker med tanken om å prøve å supplementere med stativhøyttalere stående oppå subwooferne, men vet ikke helt hvordan dette vil låte da vegg -og stativhøyttalerne vil ha forskjellig avstand til sweetspot. Får jeg muligheten skal jeg ihvertfall teste dette. Har også tenkt på å kjøpe en ekstra senter og plassere den under den jeg har, ikke over TV'en. Dette er for å få mere membranflate og da kanskje enda litt mere punch i senter under film. Tar gjerne i mot tanker rundt dette.
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue