mjepson
Aktiv
E-post
Ser ut som lcd kommer til å ta over plasmamarkedet ifølge salgstall.
Ifølge rapporter fra Pacific Media Associates (PMA) solgte 37-tommers flat-TV-er med LCD-teknologi bedre enn plasmautgavene i mai måned i år. 37-tommere med LCD-teknologi stod for 51 % av markedet i denne klassen denne måneden. Trenden fortsatte i juni, da LCD-TV-er på 37 tommer stod bak 57 % av markedet.
Økningen i LCD-salget har naturligvis sin bakgrunn i lavere priser. LCD-paneler på denne størrelsen er nå nesten like billige som plasmaskjermene.
All den tid skjermer med plasmateknologi er billigere, er det dette folk velger. Men når LCD-prisene nå stadig vekk synker og etter hvert kommer ned på samme nivå som plasma, ser flere og flere ut til å velge skjermer med LCD-teknologi.
I 32-tommersklassen har TV-er med LCD-teknologi allerede utkonkurrert plasma. Det samme skjer nå altså i segmentet for 37-tommere. Neste naturlige skritt blir i klassen for 42-tommere, hvor PMA forventer en knallhard kamp mellom LCD og plasma. En kamp som etter alt å dømme kommer oss forbrukere til gode.
Dagens priser på LCD- og plasma-TV-er finnes i vår prisguide.
http://www.hardware.no/artikkel/18308
Rune
Nerd
E-post
Nettside
Syns ikke det er overraskende egentlig. Spesielt med tanke på størrelsen. Tror at hovedmarkedet vil finnes i 32-37". I tilegg er mange forbrukere negativ til plasma grunnet de har hørt mye rart om kort levetid og slikt. Har hørt mange ganger fra vanlige folk som sier at plasma bare varer 3000 timer. Når folk tror det så er det ikke rart at de kjøper LCD.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
TedN
Aktiv
E-post
Det er kanskje slik at hele HDTV-diskusjonen gjør at folk velger LCD. Mange er nok opptatt av å kjøpe noe som virker fremtidsrettet og media er jo flinke til å hype ny teknologi. Jeg tror folk er redde for å sitte med en plasma til 20K som ikke følger HDTV-standardene, siden de kanskje tror den vil være ubrukelig om få år.
Ikke minst i midtsjiktet (dvs pluss/minus 20K) tror jeg dette har en del å si, siden HD-ready plasma fortsatt stort sett ligger i segmentet over 30K.
mjepson
Aktiv
E-post
Så langt dagens teknologi har kommet, ville du valgt lcd eller plasma da? (hvis størrelsen ikke hadde betydning)
Folk spør ofte om hvorfor plasma skal være bedre enn lcd, og klager på at det er lett å få innbrent bilde i plasma.
Jeg mener at lcd er egnet til å vise pc bilder, men plasma er bedre på tv/dvd
boly
Kunnskapsrik med egen hjemmekino
E-post
"mjepson" skrev:Så langt dagens teknologi har kommet, ville du valgt lcd eller plasma da? (hvis størrelsen ikke hadde betydning)
Folk spør ofte om hvorfor plasma skal være bedre enn lcd, og klager på at det er lett å få innbrent bilde i plasma.
Jeg mener at lcd er egnet til å vise pc bilder, men plasma er bedre på tv/dvd
Så lenge alt sendes digitalt til skjermen er lcd, suverent. Enig at det er mange plasmaer som ruler, men personlig tror jeg ikke det er plass til begge.....
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung