Logo

LCD-tv for første gang

Skriv et svar
03.04.2008 13.24.24 #1 av 12
Postet av: Nudua
God dagen, folkens. Første post på forumet, som jeg kom over da jeg skulle sjekke tester på diverse flatskjermer. 8)

Trenger litt hjelp til å bestemme meg for en passende flatskjerm i det lavere prissjiktet ettersom jeg ikke har snøring bortsett fra det blotte øyet.

Er ute etter en god LCD-skjerm, vel jeg tror jeg vil ha LCD ettersom den skal brukes til alt mulig. Dvd og tv (canal digital) hovedsakelig, men også Playstation 2 (kanskje Wii engang) og PC.

Jeg har selvfølgelig tittet på noen modeller som jeg tror kommer til å passe i budsjettet. Jeg får alt til innkjøpspris + moms, siden jeg har særs gode kontakter i miljøet, så hvordan de fleste faller ut i pris, er jeg ikke sikker på, men jeg holder meg til rundt 7000,- totalt. Ser helst på 40".

Sålangt har jeg tatt meg fore følgende:

Samsung LE40R87/M87 (bra design og sortnivå, men MoviePlus virker bortkastet siden jeg ser at det lager merkelig pixelering rundt raskt bevegende gjenstander):
http://www.deal.no/produkt.cfm?id=113479&sb=99&lb=0&WT.mc_id=kelkoo_113479

JVC LT-37DA8ZU (liker veldig godt Dynapix-motoren og mange ikke-kjeder har anbefalt denne, men skulle gjerne hatt 40"):
http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q ... 1;r:kelkoo

LG 37LE2R (har litt god følelse for denne, men ser gjerne på større alternativer):
http://www.pixmania.com/no/no/458361/ar ... srcid=1951

Sony KDL-40P2530K (liker bravia-serien, og prisen virker til å gi mye for pengene) :
http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdi ... plid=54311

Har noen erfaringer med en eller flere av disse, setter jeg stor pris på tips. Og om noen vet hvordan jeg evt kan regne ut rett pris på disse ut ifra innkjøpspris+moms, tar jeg gjerne imot det også.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.04.2008 13.09.12 #2 av 12
Postet av: Nudua
Vel, jeg tror muligens jeg kommer til å gå for M87-serien til Samsung, en 40". Virker som en god allrounder, og stilig å se på.
Om noen har noen innvendinger, eller andre forslag i samme leie, så si gjerne ifra.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.04.2008 13.45.13 #3 av 12
Den Samsung serien syntes jeg blander fargene litt for mye sammen, slik at man mister litt for mange detaljer i mørke områder. Dette blir bedre etter kalibrering, men liker bedre bildene til Sony W3000 da dem er mer korrekte og nøytrale. JVC sin TV er grei nok, men den mangler litt på sortnivået.

Kan du fortelle meg litt om lysforholdet i rommet ditt?
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.04.2008 08.27.45 #4 av 12
Postet av: Nudua
Har to vinduer til høyre for sofaen, i såpass skarp vinkel at disse ikke kommer på tv-skjermen. Bor i Bodø, så da er det mye lys på sommeren, og veldig lite om vinteren. Ved filmtitting er det igjen med persienner og rullegardin som avviser mye av sollyset.

Med tanke på belysning er det kun en lampe ved sofaen og en på tv-benken. Annen belysning er ikke i nærheten av tv-området.

Har forsåvidt tatt høyde for at M87 har en speilblank overflate som gir mer refleks enn en vanlig CRT-skjerm, så den tanken er tatt med i beregningen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.04.2008 16.50.19 #5 av 12
Vet at du sikkert ikke kommer til å like svaret mitt, men anbefaler deg å legge litte grann mer penger i det hvis er den skjermstørrelsen som er aktuel. Jeg vil også anbefale deg å ta en nærmere kikk på ett plasma apperat fra Panasonic kalt PX80 som er etterkommeren av den populære PX70 serien som vant tester ifleng. Den har ett meget godt sort og kontrastnivå og gir mye for pengene-
http://www.hjemmekino.no/database/tvinf ... alognr=591

Plasma TVène bruker en glassplate forran skjermen, noe som gjør den mindre egnet til lyse lom da det oppstår refleksjoner og bildet virker ganske blasst og kontrastfattig i dagslys eller i lyse omgivelser. Det finnes imidlertig noen plasma apparater på markedet som leveres med antirefleks-display, men hvordan dette funker har jeg ikke fått sett. LCD har ikke dette problemet og egner seg svært godt i lysere omgivelser.

Plasma egner seg best til film og TV hovedsakelig grunnet ett høyere sort og kontrastnivå, de gir som oftest også bedre bilder på vanlig analog TV. Til PC-bruk er forløpig LCD ett bedre valg, da bildet har en tendens til å bli litt abstarkt eller ikke fylle hele skjermen på de fleste plasma apparater, men det kan hende at de nye har blitt bedre på dette, men forløpig ikke noe jeg har fått testet dette på en stund
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.04.2008 08.52.22 #6 av 12
Postet av: Nudua
Takk for utfyllende svar. :-)

Den panasonicen så veldig flott ut, og tv`n vil hovedsakelig bli brukt til film og tv.
Jeg skal forhøre meg om pris på denne også, selv om den vil bli noget stor for vår stua vår.

Ellers skal jeg snuse litt på Panasonic generellt, da jeg har hørt mye bra om de.

Svigers har forresten fått seg en lcd fra LG LC46-serien, og denne så veldig bra ut. Fotballkamper fløyt fint for seg og fargene så veldig flotte ut. Har du noen erfaring med LG generellt? De er kanskje bedre på plasma?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.04.2008 08.12.15 #7 av 12
Postet av: Nudua
Nå leser jeg mye bra om Toshiba Regza-serien, så jeg skal sjekke disse ut også. Fått mye god omtale, og de virker rimelige.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.04.2008 16.30.28 #8 av 12
Har desverre ikke noen bred erfaring med LG og kan ikke uttale meg så mye om egen erfaring. I tester har de fleste kommet middels ut grunnet ett noe labert sort og kontrastnivå, se blant annet her:
http://forbruker.no/digital/tester/tv/a ... 848609.ece

Regza-serien gir flotte og skarpe bilder, og godt sortnivå til LCD å være, men må se seg slått av bla Panasonic PX-70 når det kommer til kontrast og sortnivå. Hvis du først har sett på TVèr i den prisklassen ville jeg absolutt tatt en titt på Sony W4000 da forgjengeren W3000, imponerte med skarpe og detaljerte bilder, ett godt sortnivå til LCD å være, fargene er mette og den gir ett nøytralt bilde.

Jeg vil tro at det beste valget for deg er Panasonic PX80, eller Sony W4000 hvis valget faller på en LCD. Men det best er selvsagt at du ser på så mange alternativer som mulig, men husk at Plasma tvèr (eller de fleste tvèr i det hele tatt) ser ikke særlig imponerende ut i butikken da det som oftest er flom belysning, så ta dette med i vurderingen. Ta den gjerne med på hjemlån eller benytt deg av angreretten hvis du finner ut ett annet alternativ. Mer informasjon om W4000 finner du her:
http://www.hjemmekino.no/database/tvinf ... alognr=595

Lykke til på jakten!
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.04.2008 08.31.49 #9 av 12
Postet av: Nudua
Tusen takk for seriøse tips og gode svar. Skal se på de modellene du har nevnt her.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.04.2008 10.21.13 #10 av 12
Postet av: Nudua
Jeg lurer på èn ting til...

Har en nyinnkjøpt LG hdd/dvd-opptaker (RH245BH) med scart- og komponent-inngang, men ikke HDMI. En erstatning for min tidligere Marantz DV4200 som begynte å hakke no så inni granskauen i sitt 7 leveår.

Hvilken utgang/inngang er best å bruke mot flatskjerm? Man kan jo sende component-signal via scart, men er det like bra? Eller har det mer med kvalitet på kabel å gjøre? Jeg bør sikkert skaffe meg en HDMI-spiller etterhvert, men i første omgang blir det LG`n som får styre showet, noe den forsåvidt gjør ganske bra til kun 999,-.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.04.2008 10.45.31 #11 av 12
Da ville jeg bruk komponent kabelen da dette er det beste analoge tilgjenglige alternativ. Den har støtte for progressiv skanning og kan vise en oppløsning på opptil 720P. Siden scart er ett dårligere alternativ ville jeg ikke brukt en slik overgang hvis det ikke er nødvendig, det spørs også hvor bra denne overgangen gjør jobben mtp konvertering osv.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.04.2008 11.53.55 #12 av 12
Postet av: Nudua
Takke og bukker atter en gang for lynkvikt svar. 8)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar