Logo

LCD kontrast mye bedre på 3 år? (W3000 vs M61)

Skriv et svar
28.01.2008 12.14.01 #1 av 3
Postet av: respl
Hei folkens.

Jeg har nå hatt min Samsung M61 (40" 720p) i nesten 3 år (M61 ble EISA vinner i sin tid), og har storkost meg. Nettopp derfor fristes jeg nå av å kjøpe noe enda bedre. Spesielt siden trenden på HD-plater er 2.35:1 bred-format synes jeg at 52" 1080p gir mening.

Jeg irriteres en del av dårlig kontrast på min M61 (dynamisk 5000:1). Slik som mye annen fancy teknologi på flatskjermer, har jeg funnet dynamisk kontrast plagsomt og har den slått av. Kanskje blir det slik for Sony W3000 som jeg ser på. Da lurer jeg på hvor mye forbedring jeg reelt vil oppleve med W3000 mht kontrast. Dynamisk kontrast er tre ganger så god, men statisk kontrast er 1800:1 versus 1200:1 (tror jeg).

Tør noen synse om dette? Skal selvsagt se på W3000 i butikk, men vi vet alle hvor vanskelig det er å sammenligne sin egen TV med noe som står i et butikk-lokale. Jeg husker at Rune hadde en grundig kikk på M61 i sin tid.

- Respl
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.01.2008 15.39.24 #2 av 3
Både LCD og Plasma hadde i begynnelsen mange "barnesykdommer" og har blitt forbedret på en rekke områder. LCD har fått høye kontrast og sortnivå, en bredere betrakningsvinkel, mindre etterslep og ikke minst blitt billigere. Plasma har fått en høyere oppløsning, nyere tvèr har antiflex panel slik at det blir mindre refleksjon og innbrenning er snart ett ikke eksisterende problem. Så man kan si at forskjellene mellom LCD og Plasma er blitt mye mindre, men begge har fremdeles sine styrker og svakheter iforhold til hverandre.

Nå har ikke jeg sett din TV, men du vil nok oppleve en rekke forbedringer med W3000 til en langt billigere pris en før. Man kan ikke dømme en tv utifra spesifikasjonene da panel og bildebehandlingen er en avgjørende faktor her.

Hvis du vil sammenligne på best mulig måte ifra butikken så kan du ta med deg en film du kjenner godt og se om du merker noe forskjell. Butikken du ser tvèn på har også mye å si, bruker dem billige kabler, er det flombelysning og en ukalibrert tv du ser på? Det er mye som du må være obs på når du ser på TV i butikk, så det beste er å feks kjøpe den på Elkjøp og evnt benytte deg av returretten hvis du ikke er fornøyd.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.01.2008 22.37.23 #3 av 3
Postet av: Rune
Forskjellen i sortnivå mellom disse to modellene er ikke all verden.
Du vil neppe oppleve det som en revolusjon. W3000 har nok noe bedre bildebehandling.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar