Logo

LCD eller DLP?

Skriv et svar
25.10.2004 19.46.09 #1 av 4
Postet av: Coman
Navnet kan være litt missvisende, men jeg sliter litt med valget mellom to projectorer.
Sony VPL-HS50 vs BenQ PE8700

Dette kan egentlig ikke dere hjelpe med, ettersom den viktigste egenskapen er selve kvaliteten på bildet. Den vesle prisforskjellen er heller ikke noe problem, da jeg ser på den som ubetydelig, eventuelt kan prisen også prutes ned til lik pris.

Det jeg lurer på however, er en del benevnelser jeg ikke er helt sikker på. Ettersom jeg har loka rundt her på forumet i umenneskelige tider uten å registrere meg, så passer dette perfekt akkurat nå siden jeg har skaffet til veis ett hus med mulighet for innredelse av ett "kino-rom".

Det er here dere små og mindre store eksperter kommer inn :D
For her er det vel mulig for ett eller flere svar på noen små og kjappe luringer som jeg... ja, lurer på :)

-3 x LCD
Dette høres jo vel og bra ut, men hva betyr dette i praksis? Blir bildet 3 ganger så stort, eller kanskje 3 ganger bedre!? he...

-Throwratio
Så slenger du på ett par nummer som foreks 1,3-2,06:1 , bare slik at folk som meg skal skjønne enda mindre...

-Vertikal keystone
Hva betyr egentlig "Vertikal Keystone"? Noe med hvor stor vinkelen på projectoren i forhold til lerretet kan være?

-Horisontal keystone
Samme som ovenfor...

-Linsevinkling
Dette har med vinklingen å gjøre, såpass skjønner jeg. Men hva er forskjellen mellom Vertikal og Horisental Keystone?


Og sist men ikke minst, hvilken projector ville du ha valgt, og på hvilket grunnlag?


Det kan hende at jeg tar noen bilder av oppriggingen av kinorommet når jeg endelig kommer i gang, og ettersom huset ikke er av nyeste dato så ser jeg for meg at det blir noen "harde" inngrep...
Jaja, litt må man slite for å kunne få litt ekstra ut av nytelsene.

Takker for seriøse svar forresten!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.10.2004 19.50.37 #2 av 4
Postet av: Coman
Og sist men ikke minst... Mener dere at disse projectorene er verdt pengene med tanke på at jeg bare skal belyse ett 100" lerret?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.10.2004 20.12.07 #3 av 4
Postet av: Rune
Hei og hjertelig velkommen til forumet.

Det er mange begreper som brukes om projektorer og jeg har nok gjort en for dårlig jobb med å forklare hver enkel funksjon.


Vertical Keystone.

Vertikal keystone er for å kunne justere for skjev plassering mot lerret i høyderetningen. Hvis du f.eks monterer projektor skjevt i taket pekene nedover på skrått så vil du få et trapesformet bilde. Med keystone justering så kompenserer man bildet slik at trapesformen forsvinner. Det man i praktisk gjør er å sende et motsatt trapesformet bilde ut av projektoren. (hvis man plasserte projektoren rett mott et lerret når keystone er i bruk så vil man få et trapesformet bildet). Når man bruker keystone så reduserer man oppløsningen da man ikke bruker hele bildebrikken siden man ønsker å kompensere for skjev plassering.

Horisontal keystone (ikke spesielt vanlig)
Er akkurat det samme som vertical men har i horisontal retning. Muliggjør skjev plassering av projektor.

Nedenfor ser du en figur som Sony har lagd for å presenetere sin keystone funksjon (de kaller den sideshot)


http://www.sony.jp/products/Consumer/Peripheral/Projector/VPL-HS20/img/sideshot.gif

Linsevinkling
Linsevinkling gjør nesten det samme som keystone, men har gjør men justering på linsen slik at man kan variere plasseringen av projektoren i høyderetning eller lengderetning uten at plasseringen av bildet trenger å bli annerledes. Fordelen med linsevinkling er at har skjer endringen kun optisk og man taper ikke oppløsning.

Throwratio.

Throwratio er forholdet mellom bredden på lerretet og avstanden fra lerret til projektor.

Hvis throwratio er 1.5 til 2 betyr det at hvis man har ett lerret som er 2 meter bredt så kan man plassere projektoren fra 3m (2m x 1.5) til 4m (2m x 2) unna lerretet. Sier altså noe om hvor stort lerret du kan ha i forhold til lengden på rommet.

3 x LCD betyr bare at projektoren består av 3 lcd brikker som tar for seg hver grunnfarge. (DLP har som regel bare 1 DLP brikke, men finnes også med 3 i enkelte dyre projektorer)



Les også vår projektorguide her:
http://www.hjemmekino.no/guide/projektorguide.asp


Når det gjelder valget mellom disse projektorene du tenker på så vil jeg vente med å komme med en konkluksjon til at jeg har sett Sony på Plaza messen til helgen.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.10.2004 20.24.43 #4 av 4
Postet av: Coman
Takker for ett godt og utfyllende svar.

Du og de som administrerer denne sida har så aboslutt ikke gjort en dårlig jobb, noe du beviser med svaret ditt ovenfor her. God research er nemlig halve jobben, om ikke mer.

Hvilken projector det endelige valget havner på, vil vel egentlig tiden vise, ettersom jeg mest sansynlig kommer til å vente med kjøpet til rommet er ferdig. Utviklingen kan da ha gått enda lengre, og da er det greit å vite hvilke ekstra funksjoner som er lagt til i forhold til disse to projectorene.
Lyden står i sentrum når jeg skal bygge rommet, så får heller bildet komme som ett kjempe supplement!

Hoi, hvor vi gleder vårs!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar