Logo

LCD 40-42", FullHD m/1:1 over VGA

Skriv et svar
24.09.2007 05.17.48 #1 av 6
Postet av: gloff
Hei!

Jeg har sett etter en passende LCD-TV i størrelse 40-42" som skal brukes i hovedsak på PC og det er da nødvendig at TVen støtter 1920x1080 (1080p) med 1:1 pixelmapping over VGA 15pin D-Sub. Informasjon om dette emnet er vagt og samarbeidsviljen til forskjellige produsenter er god, men svært forvirrende.

Jeg har sett over en rekke TVer spesifikasjonsmessig, men det kommer alltid uklart frem om disse støtter 1:1 over VGA, så nå henvender jeg meg til folket som sniker seg rundt på dette forumet. Jeg har akkumulert en liste over LCD-TVer som kan være interessant og det er vel nesten garantert at noen her inne har en av disse og kan gi meg tilbakemelding på om skjermen støtter ovennevnte.

Listen er som følger:

Sharp LC42XD1
Samsung LE40F86
Samsung LE40M87
Samsung LE40M86
Samsung LE40N87
Toshiba Regza 42LX177
Toshiba Regza 42HL167
Toshiba 40RF350U
LG 42LF65
LG 42LY95

Skjermen skal som nevnt i hovedsak brukes opp mot PC og faktorer som spill og filmtitting må regnes med. Nå er jeg svært opphengt i byggekvalitet på selve apparatet, vil ha noe med kvalitet som ikke kjennes som teltduk i fingrene.

Sharp har alltid vært en vinner i skallen min, men jeg sendte mail og spurte om nettopp den TVen, men fikk da et heller forvirrende svar tilbake.
Samsung har jeg aldri eid og de fleste tilbakemeldinger er positive, men svakheter som fabrikkfeil og ikke helt stødig på rødfargen trekker en del ned.
Toshiba virker meget interessant med tanke på Regza-serien, men kunne godt tenkt meg å vite litt mer om disse fra personer som eier en slik selv.
LG lå godt an i begynnelsen, helt til jeg begynte å lese diverse reviews, der fikk den litt pepper, men siden jeg tar alle reviews med den største klype salt man kan tenke seg, så utelukker jeg ikke LG.

Så, håper noen kan veilede meg litt. På forhånd takk.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.10.2007 14.53.23 #2 av 6
Postet av: gloff
Sendte mail til alle fire produsenter for noen dager siden hvor jeg spurte litt rundere hvilke av deres LCD-TVer i størrelsesorden 37-42" som støtter 1920x1080p via 15pin D-Sub VGA med 1:1 Pixelmapping.

Samsung svarte kort og konsist "M-serien".

Toshiba svarer ikke på henvendelser fra privatpersoner.

Svar fra Sharp og LG lar vente på seg.


Kan noen bekrefte det med Samsungs M-serie?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.10.2007 20.33.47 #3 av 6
Postet av: xuax
Kan desverre ikke svare på samsung, men LG støtter 1:1 over vga og hdmi

Toshiba oppgir stort sett wxga som pc oppløsning, men jeg tar alle forbehold

Sharp oppgir ikke 1920x1080 på oversikten over pc kompabilitet i bruksanvisningen.
Har man nok penger kan man kjøpe seg hva som helst!!!

"Du jeg bare lurte, men hva er forskjellen på en plasma tv og en sånn derre LSD-tv??"
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.10.2007 11.32.30 #4 av 6
Postet av: gloff
Var innom Expert i går og testet en Samsung M87.

Skuffende resultat får man si. Alle oppløsninger over og under 1920x1080 skalerte fint og fylte hele skjermen. Overraskende god kvalitet på skaleringen skal nevnes, men så fort jeg satte over på 1920x1080 så trykte bildet seg sammen i bredden og plasserte seg til høyre på skjermen.

Etter mye fikling måtte jeg bare innse at Samsung M-serie er noe ræl (for mitt bruk altså)

Og da har altså Samsung sagt at den skal støtte 1080 via VGA med 1:1 pixelmapping.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.10.2007 05.42.14 #5 av 6
Postet av: nirona
Interessant tråd da jeg selv har vært opptatt av dette temaet. Det er umulig å få noe skikkelig svar fra selskapene selv også. Det virker som om dette sjelden er noe tema og derfor blir nedprioritert. Litt rart når mediacenter blir mer og mer vanlig.
Etter hva jeg har hørt så er LG av ytterst få som støtter 1:1 via VGA.
En ansatt hos Sony Center fortalte meg at begrensninger i selve VGA kontakten gjorde at dette ble vanskelig for produsentene å få til. Men løsningen er å koble den via HDMI, noe som de fleste merker støtter 1:1 på.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.10.2007 14.31.14 #6 av 6
Postet av: gloff
Grunnen til at de fleste merkene støtter 1920x1080 m/1:1 pixelmapping via DVI/HDMI er fordi disse kontaktene er HDCP, stort sett hvertfall. De skal beskytte HD-materialet sitt fra piratkopiering.

Selv grafikkort begynner jo å komme med HDCP også.

Og det er absolutt ikke noe problem å kjøre opptil 2048x1536 via en 20m VGA-kabel. Så ikkeno særlig begrensning der gitt. Sony er uansett et selskap jeg prøver å styre unna så godt jeg kan.

Det er sikkert innført noen lover og regler i denne bransjen som sier at alle apparater skal støtte HDCP via DVI/HDMI og at VGA skal forkrøples slik at alle tror VGA er dårlig og til slutt kan dem fjerne VGA for godt.

Man ser jo åssen det "digitale" er hypet opp i samfunnet, digitalt ditt og digitalt datt, men det er egentlig bare to grunner for produsentene å gå over til digitalt; billigere å produsere, enklere å kontrollere.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar