Logo

Labbetuss' hjemmekinotråd - Ayon CD-3 i hus, hjelp!?

Skriv et svar
27.01.2009 11.27.29 #16 av 49
Postet av: Labbetuss
Da ser det ut til at Rotelen må inn på feilsøking... Hadde håpt på å kunne få en ny så snart som mulig, men den gang ei. Jeg kan si på forhånd at dette kommer til å ta enormt med tid, forrige gang jeg hadde et liknende scenario med Neby ventet jeg to måneder.... :(
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.01.2009 22.48.29 #17 av 49
Postet av: Labbetuss
Har bestemt meg for å skaffe meg akustikkpaneler til rommet også, akkurat når er litt usikkert, men det skal iallfall skaffes.

Er i dialog med Acoustic Tuning (Acoustic Tuning) om passende løsning, og foreløpig har vi kommet fram til dette:

* Tak; 3stk Signature panel
* Hjørner i front; 2stk Mini Signature Corner panel
* Bakvegg/skråtak; Signature Wall panel
* Hjørner bak; Bass Pro 3ft

Evt. benytte meg av noe av det jeg allerede har til sidevegger.

Hva tenker andre om dette, og evt. hvilken farge ville dere ha valgt? Man kan velge mellom beige, svart, metallic blå og sølv. Svart og beige er naturligvis det ideelle valget her. Om jeg skal benytte noen av de gamle panelene også så må jeg naturligvis gå får svart, men hvis ikke - kunne det da kanskje passet med beige? :?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.01.2009 11.33.47 #18 av 49
Postet av: orso
Jeg har nevnt det mange før og sier det igjen: Acoustic Tuning ville jeg har styrt unna fordi de bruker skumgummi i produktene sine som ikke er spesielt effektivt i bassen. Du får faktisk bedre resultat med DIY rockwool akustikk plater.
Skal du ha noe bedre, vil anbefale GIK Acoustics eller Realtraps.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.01.2009 14.27.05 #19 av 49
Postet av: Labbetuss
Hmm, ok. Har du prøvd de selv og sammenliknet resultater?

GIK ser temmelig likt ut til det AT fører. Realtraps har jeg sett på, men det blir svindyrt i bare kjøpt - også kommer frakt i tillegg :roll:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.01.2009 14.34.51 #20 av 49
Postet av: orso
"Labbetuss" skrev:Hmm, ok. Har du prøvd de selv og sammenliknet resultater?

GIK ser temmelig likt ut til det AT fører. Realtraps har jeg sett på, men det blir svindyrt i bare kjøpt - også kommer frakt i tillegg :roll:

Trenger ikke å prøve selv når man vet hvordan måledataen er på skumgummi. Det er ikke egnet til å gi god demping i bassen, det er en kjent sak. Acoustics Tuning sin reklame er tull. De oppgir at bassfellene er effektive ned til under 50Hz, men det er garantert med så lite absorbsjon koffiesient at virkningen ikke er hørbar.

GIK bruker mineral ull og det har relativt lik effekt som rockwool, men GIK bruker nok tettere materiale som øker effektiviteten. Og på 244 panelene (pluss monster bass trap) er det et membran som øker dempingen i bassen og minsker litt dempinger oppover. Har du planer om å bruke mange plater, er 244 platene en fordel så du slipper overdemping i det øvre frekvens området. Men et par 242 på sideveggene går fint da det kan ofte være en fordel med mye demping på sidevegger.
Jeg har selv produkter fra GIK i tillegg til DIY rockwool.

Har laget en DIY tråd her:
viewtopic.php?f=45&t=11561
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.01.2009 23.55.08 #21 av 49
Postet av: Labbetuss
Har fått måledata for aktuelle panelene jeg ser på, og hjørnepanelene demper ned til 40hz.

Har imidlertig innsett at jeg må ty til virkelige tiltak i rommet for å få det duganes som lytterom, og det hele settes derfor litt "on hold" til jeg har fått lagt meg opp en del kapital :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.02.2009 00.09.59 #22 av 49
Postet av: Labbetuss
Da var Ayon CD-1 i hus også!

Da mangler bara prosessoren. Håper at det ordner seg snart....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.02.2009 00.32.02 #23 av 49
Postet av: Labbetuss
En liten endring i planene. CD-1 ble solgt til fordel for CD-3, som forøvrig er akto sin som ligger for salg på brukten. Nå venter jeg kun på kronasjene fra salget av CD-1, så blir det fest i stua!

Lite nytt om 1570, vært inne til feilsøking, dvs resetting, hos Dalens. Veldig tvilsomt at problemene er borte, men vi får vel nett høre hvordan den er når den en eller annen gang kommer tilbake.... :roll:

God natt folkens!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.02.2009 22.31.23 #24 av 49
Postet av: Labbetuss
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.02.2009 15.31.59 #25 av 49
Postet av: Labbetuss
Da har ny prosessor ankommet heimen. Det gikk jo veldig raskt! Kudos til Neby! :mrgreen:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.02.2009 22.15.35 #26 av 49
Postet av: Labbetuss
Har testet den nye prosessoren en del ikveld og det ser ut til at den fungerer aldeles glimrende, veldig bra! :D

Da gjenstår det vel egentlig bare å kalibrere opp subene på nytt, vaske rommet og å gjøre det klart il CD-3's inntreden 8)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.02.2009 22.45.38 #27 av 49
Postet av: Rune
Spennende å høre at du har fått den (første i Norge kanskje)

Føler du at romkorreksjon er et savn, eller hvordan er de manuell instillinge blitt på denne?
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.02.2009 22.54.41 #28 av 49
Postet av: Labbetuss
Er mye det samme som på 1068/1069 og 1098. For meg er romkorreksjon intet savn, alternativene jeg har prøvd har kun resultert i dårligere dynamikk. Er egentlig veldig glad Rotel har litt no-nonsense filosofi :)

Lyden i den er forøvrig meget bra! :D

Er spent på hvordan den er i forhold til CD-3!?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.02.2009 22.26.39 #29 av 49
Postet av: Labbetuss
Da var CD-3 kommet i hus også! Gjett om jeg glder meg til å sette første plate i denne juvelen!

Takk til akto for en fin fin handel!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.02.2009 23.12.34 #30 av 49
Postet av: Labbetuss
Ser ut til at jeg ikke kan nyte det helt ennå. Spenning var helt tydelig i overkant av det Rotelen trivdes med.

Noen med gode anbefalinger til ikke-fargende alternativer for dette issuet?

Det ble også veldig mye summing i høyttalerne da jeg slo denne på, noen som vet hva som kan gjøre dette? Har noe summing fra før (pga PS3'en), men det ble kraftigere ved påslag av CD-3.

Er det nettfilteret mitt (Monster HTS1000) som ikke er ideellt?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar