Logo

kvifor? kjøpe dyre hifi systemer

Skriv et svar
14.12.2006 13.56.19 #1 av 15
Postet av: wall
eg har fått dette spørsmålet et par ganger fra kompiser og slektninger etter eg eg kjøpte to høytalerer og hjemmekino reciver fra HIFI klubben for 5000.
kvifor kjøpte du et dyrt hjemmekino system med to høytalerer når du kunne få et godt et med fem høytalerer for samme pris på elkjøp med dvd spiller innebygd?????

nå har eg kjangsen for å bygge på og bygge egne høytalerer

men er det bedre med et helt anlegg fra t.d elkjøp eller to høytalerer med reciver fra HIFI klubben for 5000??
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.12.2006 14.48.03 #2 av 15
Postet av: boly
"wall" skrev:
men er det bedre med et helt anlegg fra t.d elkjøp eller to høytalerer med reciver fra HIFI klubben for 5000??


Nei. :D
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.12.2006 16.19.10 #3 av 15
Postet av: wall
kva er hoved grunnen til at billig sett er dårligere enn hifi
"komponenter"???
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.12.2006 18.20.00 #4 av 15
Postet av: boly
Missforstå meg rett....

Du får mye bra systemer i en box, men med separate komponenter kan du bytte ut det svakeste leddet når det måtte passe deg og din økonomi.

Komplette sytemer har et par fordeler slik jeg ser det og det er at det er lit kabler, ser ofte rent og pent ut, tar ikke mye plass. Skal du ha kvalitet må du også på disse systemene langt opp i pris. Da kan du heller sette sammen et med løse komponenter.
Skal du ha noe du kan "drønne" film på nytter det ikke med noe til 3000.-
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.12.2006 18.29.38 #5 av 15
Postet av: wall
godt svart :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.12.2006 21.15.43 #6 av 15
Postet av: pnerbye
Hmmm...

Et greit stereo-anlegg er mer verdt enn et crappy surround-anlegg!
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.12.2006 09.18.02 #7 av 15
Postet av: Twinrehz
Mens vi er inne på crappy surround. Jeg har (av alle dumme ting jeg har gjort) kjøpt et brukt Clatronic surround-anlegg (av søstra, hun skulle ikke ha det, og jeg trengte høyttalere til PCen).

Selv om jeg ikke betalte mer enn 400 for det, angrer jeg i grunn littegrann. Hvorfor? Jeg kan i grunn beskrive det med to ord:

Grusom lyd.

Ta en bra høyttaler, monter på et metallrør, sett på elendige effekter, og du kommer muligens noe i nærheten av lyden til disse. Lyden høres altså hul og metallisk ut. Med andre ord ikke normal i det hele tatt. Du blir i grunn vant til det, men det var i grunn en fryd å gå tilbake til høyttalerne innebygd i iMacen.

Bassen kan du ikke akkurat klage på, men der er ENDA en ting som tyder på at dette er et ganske billig og elendig anlegg. Når du skrur opp lyden, går bassen dobbelt så fort opp som den andre lyden, muligens for å overdøve den fæle lyden fra høyttalerne.

Med andre ord, mye Hi og veeeeeeldig lite Fi.

Men det er jo så klart worst-case scenario-anlegg (og jeg har det :? ) som ikke burde vært laget i det hele tatt. (Ikke støtter det DTS heller).
Speakers with attitude
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.01.2007 23.41.18 #8 av 15
Postet av: havard_m
Du får ikke bra lyd de du kjøper kjøleskap!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.01.2007 09.13.45 #9 av 15
Postet av: Twinrehz
"wall" skrev:eg har fått dette spørsmålet et par ganger fra kompiser og slektninger etter eg eg kjøpte to høytalerer og hjemmekino reciver fra HIFI klubben for 5000.
kvifor kjøpte du et dyrt hjemmekino system med to høytalerer når du kunne få et godt et med fem høytalerer for samme pris på elkjøp med dvd spiller innebygd?????

nå har eg kjangsen for å bygge på og bygge egne høytalerer

men er det bedre med et helt anlegg fra t.d elkjøp eller to høytalerer med reciver fra HIFI klubben for 5000??

Sånne anlegg har en tendends til å ha full fokus på bass for å overdøve den elendige lyden fra høyttalerne. Du får masse drønn, men du får også veldig lite annet. Du får det du betaler for med andre ord, og bra lyd kan ikke kjøpes billig. Men så klart, når de er vant til billige crappy greier så hører man kanskje ikke forskjell på det man kjøper billig på elkjøp og B&W.

Tror faktisk ikke jeg skal kjøpe lydsystem fra hverken expert, elkjøp eller noen andre sånne kjeder. Lenge leve Hifi klubben!
Speakers with attitude
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.01.2007 18.10.22 #10 av 15
Postet av: Zleepyme
Du har gjort det rette valget.
Er man glad i god lyd, så kjøper man komponent anlegg. Selv om dette koster mer når man skal ha rurround, så kan man begynne med et godt stereoanlegg slik som du har gjort.

Eneste grunnen til å kjøpe et ferdig anlegg er WAF, og plassmangel- og hvis man ikke er så nøye på dette med god lyd til musikk. Enkelte av disse anleggene har faktisk ok filmlyd, men detter helt ut over sidelinja og nesten går på trynet når det gjelder musikk i to eller flere kanaler. Eg det gjør de selv til anlegg opp mot ti tusen!

Nå er lyd en individuell ting, og for en del tanter, onkler, og de mindre kresne, kan disse 2000+ anleggene være nok. Men i nærheten av Hi-Fi? Så langt der ifra...

PS: WAF(wife accseptable factor)
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.01.2007 18.12.29 #11 av 15
Postet av: Zleepyme
Du har gjort det rette valget.
Er man glad i god lyd, så kjøper man komponent anlegg. Selv om dette koster mer når man skal ha rurround, så kan man begynne med et godt stereoanlegg slik som du har gjort.

Eneste grunnen til å kjøpe et ferdig anlegg er WAF, og plassmangel- og hvis man ikke er så nøye på dette med god lyd til musikk. Enkelte av disse anleggene har faktisk ok filmlyd, men detter helt ut over sidelinja og nesten går på trynet når det gjelder musikk i to eller flere kanaler. Eg det gjør de selv til anlegg opp mot ti tusen!

Nå er lyd en individuell ting, og for en del tanter, onkler, og de mindre kresne, kan disse 2000+ anleggene være nok. Men i nærheten av Hi-Fi? Så langt der ifra...

PS: WAF(wife accseptable factor)
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.01.2007 21.32.02 #12 av 15
Postet av: Twinrehz
Når jeg får meg dame og vi flytter sammen, MÅ hun leve sammen med et skikkelig Hi-Fi-anlegg. Det blir ikke noe snakk om at det ikke får inpass rett inn i stua. (Enhver manns helligdom, akkurat som fjernkontrollen).
Speakers with attitude
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.01.2007 08.56.20 #13 av 15
Postet av: thhomas
"Twinrehz" skrev:Når jeg får meg dame og vi flytter sammen, MÅ hun leve sammen med et skikkelig Hi-Fi-anlegg. Det blir ikke noe snakk om at det ikke får inpass rett inn i stua. (Enhver manns helligdom, akkurat som fjernkontrollen).


Tja, du har tydeligvis ikke møtt henne ennå. Vent til å uttale deg til du har henne å diskutere med. Ikke sikkert du er så skråsikker lenger :)

Men lykke til.

Hilsen en som har vært igjennom noen slike diskusjoner :) (:
Plasma Plasma Plasma Plasma og ikke LSD
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.01.2007 11.27.34 #14 av 15
Postet av: Twinrehz
Skal stå på krava. Kommer sikkert til å tape... :(
Speakers with attitude
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.01.2007 17.56.25 #15 av 15
Postet av: wall
den samme tanken har slått meg :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar