Logo

Komplett hjemmekino (prosjektør/lyd/dvd)

Skriv et svar
26.10.2005 11.58.51 #1 av 9
Postet av: Hypie
Hei, hei!

Er ny her på hjemmekino.no, og har lest litt rundt i guider osv. på siden,
og tenkte jeg skulle spørre her, ettersom det virker som det er mange med
relativt høy ekspertise innen området hjemmekino her :)

Har planer om å sette oppp kjellerrommet som et kinorom,
med prosjektør og ordentlig lyd.

Har allerede et hvitt lerret på 2x2 meter, men har egentlig ingenting imot å
rulle dette litt opp og bruke det til widescreen isteden.

Rommet i seg selv er ca. 3x4.5 meter, og lerretet er spent opp på den ene
3meter lange veggen.

Har allerede en kraftig HTPC som jeg er i ferd med å sette opp,
men skulle gjerne hatt egen Dvd-spiller for filmer.
Hovedsaklig kommer rommet til å bli brukt for å se på film, og mindre
musikk, men det hadde vært greit om det var mulig å kjøre på litt av det og.
Prosjektøren burde fungere for å vise filmer fra pc'en også, men dvd'er er hovedsaken.
Etter å ha lest guiden her på hjemmekino.no over prosjektører synes jeg det høres
mest aktuelt ut med en DLP-prosjektør, men er veldig usikker på hvilken jeg skal velge,
spesielt etter at jeg ser prosjektørene som anbefales har falt VELDIG i pris (relativt gammel guide?
Kan nyere prosjektører være mer aktuelle?)
Ser forresten at YAMAHA HTIB1000 anbefales andre med omtrent samme budsjett, til 5000,
så jeg får vel tenke på denne, men ellers, har noen noen gode råd til anlegg innen mitt budsjett som kunne passet?

Budsjettet er relativt stramt, men hadde tenkt noe omtent som følger:
Ca. 10-12 000 for prosjektør og
ca. 4 000 for lydanlegget.

Om noen hadde noen forslag og meninger om hva jeg skulle gått for hadde det vært supert!
Takker på forhånd for all hjelp!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.10.2005 21.00.45 #2 av 9
Postet av: Runel
Hei og Velkommen til forumet :D

Ser du har kikket litt rundt på forumet og det er bra. HTIB1000 er en av de bedre annleggenen til 5k men den er på vei ut og blir erstattet av ny modell Når jeg det gjelder projektor er Panasonic PTAE700 en meget god kandidiat(se egen tråd).
PIONEER DVLX50, BDP51, SC-LX71, MONSTER, PS50A456, VELODYNE SMS1, PRESTIGE S10, VERITAS 5.1 OPPSETT.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.10.2005 05.58.47 #3 av 9
Postet av: kid
Jeg har Panasonic PT-ae700 og er veldig fornøyd med den, blir brukt masse til film og en del pc, med mye spilling. HTPC er også koplet opp mot projectoren, i tillegg til tuner og xbox. Projectoren har greit med innganger og kjempe bra bilder, uslåelig i sin prisklasse etter min mening.. Denne får du akkuratt under ti tusen på nettet per dagsdato. Har du råd, ville jeg kanskje ventet litt og sett på Panasonic PT-ae900 når den er i hyllene, går an å forhåndsbestille den nå. Prisen ligger i underkant av femten tusen, kontrastforholdene på denne er satt til 5000:1. Som overnevnt, sjekk dedikert tråd og les i forum. Jeg elsker Panasonic på dette området og ved en evt. oppgradering like etter jul, kommer jeg til å invistere i PT-ae900. (Denne har også 2x Komponent-innganger, noe som faller godt i smak hos meg).

Lykke til med handelen, dra gjerne til showroom å "se deg frem" : )
Denon 3806, B&W 604 S3, B&W LCR 600, B&W 600 S3, TaraLabs, Supra, Panasonic PT-AE700
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.10.2005 06.02.06 #4 av 9
Postet av: kid
Til dvd spiller anbefaler jeg enten:
Herman Kardon til 1998,- hos hifi centeret (Vært mye borti, mest for pengene)
eller
Onkyo SP20(?) til 2495,- (Denne har jeg, kjempe fornøyd!!)
Denon 3806, B&W 604 S3, B&W LCR 600, B&W 600 S3, TaraLabs, Supra, Panasonic PT-AE700
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.10.2005 09.41.19 #5 av 9
Postet av: larax
Hvorfor vil du ha en dvd spiller også? Når du har et stramt budsjett og en kraftig HTPC, som du selv skriver, så er pengene du ville bruke på en dvd spiller bortkastet. Invester heller ca 500 kr i theatertek dvd avspiller program, legg inn ffdshow og du har en HTPC som knuser allt under 50k av dvd spillere. Bruk pengene du sparte på noe annet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.10.2005 22.53.24 #6 av 9
Postet av: Hypie
Takk for svar!

Den panasonic prosjektøren høres jo da interessant ut, supert at noen har gode erfaringer med den i
kombinasjon med pc/xbox osv. og!

Er egentlig hovedsaklig av praktiske grunner at jeg vil ha en dedikert dvd-spiller til dvd'ene istedenfor å bruke pc'en.
Kan bli litt kjedelig å måtte starte pc'en for å se på filmer, ellers er det fint å ha en fjernstyrer til dette
(Har prøvd med diverse fjernkontroller til pc før, det ble det fort mye tull med..)
Ellers innbiller jeg meg at det blir lettere å få koblet lyden riktig når jeg har en egen dvd-spiller med lydutganger jeg
kjører rett inn i forsterkeren, eller tar jeg feil på dette punktet?

EDIT: Har ffdshow og zoomplayer installert, så å kjøre filmer via dette er et alternativ, men synes egentlig at det fort blir litt mye å styre med for å kalibrere ffdshow "riktig", og å styre med dette til filmer som, så vidt jeg ser det,
allerede har en utmerket kvalitet. ;)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.11.2005 17.26.48 #7 av 9
Postet av: frawo
Hei

Klarer htpc å drifte 7 kraftige høytalere m/sub. Må man sette inn et ekstra lydkort, og eventuelt hvilket?

Hvordan er oppsettet på din htpc?

Frank
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.11.2005 22.34.02 #8 av 9
Postet av: Atle Torp
M-Audio Revolution 7.1 klarer det. Du finner det her: http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/online/ ... 9&cart_id=

1000,- og spiller sinnsykt bra. Ett av de beste kortene på markedet.

Ellers hvis du har digitalt inn på receiveren, så kjører du digitalt, og lar prosessoren i receiveren ta seg av decodingen
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.03.2006 14.56.47 #9 av 9
Postet av: frawo
Er det ikke bortkastet å kjøpe lydkort når hovedkortet har egen lyddel som man likevel sender til surroundforsterker digitalt?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar