Logo

kobling av høyttalere til reviever

Skriv et svar
13.08.2010 10.45.02 #1 av 3
Postet av: teebee
jeg har nå strekt ca 25 meter kabel fra bakhøyttalerne til reciever og er vel på tide å koble de på. kablene jeg kjøpte har ingen merker for å lett finne ut om jeg kobler + på høyttaler med + på reciever. kan det skje noe med utstyret om jeg kobler feil? jeg har lite lyst å bruke penger på nytt utstyr.
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.08.2010 15.21.26 #2 av 3
Postet av: MindWaste
nei du ødelegger ikke noe, men høyttalere blir i motfase om du kobler feil. Mister alt trykk.
Det burde du i tilfelle få beskjed om ved autokorreksjonen (som du selvfølgelig kjører rett etter oppkobling, sant? :wink: )
-Anders-

Min Kino
Parasound JC-1 / Usher BE8871 / 2 x DIY 12" SVS Sonosub / Logitech Transporter / Sony PS3 / LG 60pk950
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.08.2010 17.03.59 #3 av 3
Postet av: Kullers
Jeg tror ikke jeg noen gang har sett en høyttalerkabel som ikke har noen form for merking e.l. slik at en kan se forskjell på lederne.
En strek, påtrykk, en liten kant eller et eller annet pleier alltid å vise forskjell på lederne.

Men OK, hvis du er sikker på at det ikke finnes noen forskjell overhodet, finnes det et godt gammel triks i boka.

Har du mulighet til å kjenne membranen eller gummikanten rundt membranen med fingerne?

Få hjelp av en person, koble et 9-volts batteri på den andre enden (den som skal inn i forsterkeren) et par sekunder.

Det vil sprake litt i høytaleren, da finner du jo ut hvilken kabel som er surround left/ sorround right.

Hold fingrene mot membranen/ gummikanten og koble til batteriet et sekund eller to, koble fra, koble til etpar sekunder igjen.

Hvis du kjente membranen gå UTOVER når batteriet ble koblet til, skal den lederen du koblet til "pluss" på batteriet til "pluss" /rød terminal på forsterkeren!

Hvis membranen gikk innover, ble batteriets pluss pol koblet til høytalerens/ høytalerens minus pol! (hvilket jo blir feil..)

Mao bytt om slik at membranen går utover og koble da lederen som var på batteriets pluss pol til rød pluss terminal på forsterkeren.

Dette er ikke noen ideel fremgangsmåte, men en slags nødprosedyre. Men det skader ikke høytaleren, da.

Lykke til!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar