Logo

koble høytalere til receiver.

Skriv et svar
28.01.2007 10.35.31 #1 av 7
Postet av: Tomed
Jeg har sett på 7.1 receivere med hdmi i det siste og dette blir da min første receiver. Det jeg ikke forstår er hvordan man kobler til subwoofer-en. Har sett på bilder og ser bare tilkoblingsmuligheter for alle de andre høytalerene...

og en ting til, jeg har nå 5.1 surround. kan jeg koble til to hvilke som helst høytalere og få 7.1?

Det hadde vært fint å få litt hjelp på dette!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.01.2007 11.19.05 #2 av 7
Postet av: boly
Alle surround recivere har sub utgang.

De har nesten aldrig egen utgang for subben slik du har til høytalere, da de fleste subber har egen forsterker. Det eneste reciveren gjør er og sende et lydsignal til subbforsterkeren som i neste omgang gjør dette om til lyd.
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.01.2007 13.16.52 #3 av 7
Postet av: Tomed
Hva kan jeg da gjøre for å koble til en subwoofer med bare vanlig høytalerledning?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.01.2007 13.23.41 #4 av 7
Postet av: Soundispower
"Tomed" skrev:Hva kan jeg da gjøre for å koble til en subwoofer med bare vanlig høytalerledning?

det kan ikke du gjør og bør ikke!
subben din skal ikke ha frekvenser over 200hz MAX!
og den får da frekvenser som en vanlig høyttaler..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.01.2007 14.09.09 #5 av 7
Postet av: Zleepyme
"Tomed" skrev:Hva kan jeg da gjøre for å koble til en subwoofer med bare vanlig høytalerledning?


Det avhenger av subben. Hvis den har høyttalerterminaler bakpå, så kan du hvis du har A og B frontutganger på forsterkeren, kjøre et vanlig stereosignal inn i subben. Da vil Delefilteret i subben kutte ut de høgere frekvensene. Du vil også få økt effekt da forsterkeren vil fungere som for forsterker til subben.

Kanskje ikke så lett og forstå, men se i brukermanualen til subben om dette er mulig. Har en Energy 12" sub som jeg gjør dette på. Funke utmerket.
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.01.2007 18.19.49 #6 av 7
Postet av: Tomed
Hvordan vet man om sub-en har innebygget forsterker?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.01.2007 22.01.30 #7 av 7
Postet av: Zleepyme
"Tomed" skrev:Hvordan vet man om sub-en har innebygget forsterker?


Ganske enkelt. Har den strømkontakt og av og på bryter så er det forsterker i den :wink:
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar