Logo

kobe -> tuner, tv og hjemmekino. HJELP

Skriv et svar
24.03.2008 11.59.57 #1 av 5
Postet av: Foxtrot-1
Følgende komponenter skal kobles sammen: TV (LG, 42LC46) + Digital tuner,kabelTV (Canal Digital HD-tuner, sagem) + Hjemmekinoanlegg (Pioneer, RCS 515H).

Hvordan skal man koble dette sammen for best utnyttelse?


Bildet over viser hva jeg tenker om koblingene, men dette fungere ikke optimalt. Opptakeren i hjemmekinoanlegget klarer ikke å ta opp fra tv, og jeg får ikke lyden fra dekoderen ut i hjemmekinoanlegget.

Noen forslag på hvordan dette kan kobles sammen?

Takker for evt. svar:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.03.2008 15.42.35 #2 av 5
Postet av: MindWaste
Sålenge du kobler dekoder til tv med HDMI kan du ikke samtidig sende lyden til kinoanlegget. Om du har digital lydinngang på anlegg så bruk denne istedenfor analog phono. Du må uansett sette dekoder til å ikke sende lyden via HDMI, men ut til analog eller digital audio kabel.

Er du sikker på scart kabel fra tv til pioneer er koblet riktig på tv? Den har vel 2 scart tilkoblinger? Er den ene merket "full scart" eller "tv out" så bruk denne.
-Anders-

Min Kino
Parasound JC-1 / Usher BE8871 / 2 x DIY 12" SVS Sonosub / Logitech Transporter / Sony PS3 / LG 60pk950
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.03.2008 23.03.09 #3 av 5
Postet av: Foxtrot-1
ok. Skal sjekke det med Scart kabelen.. Så om det går en hdmi ut av tuneren til tven så blir både bilde og lyd sendt den veien, det tenkte jeg ikke på.. Men går det ann og sende kun bilde gjennom hdmi til tven og så phono til hjemmekinoanlegget? Det er ikke spdif eller mulighet for noen digital lyd inn i hjemmekinoanlegget. ganske skuffende egentlig...

Men tusen takk for svar:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.03.2008 07.09.14 #4 av 5
Postet av: MindWaste
Ja det går an å sende bilde via HDMI og lyd via phono, men da må du inn i meny på sagem og sette lyden til analog ut.

EDIT: Du kan også fortsatt bruke HDMI til bilde & lyd fra dekoder til tv, og koble phono fra tv til anlegg. Men skulle nesten tro at hvis scart står i riktig port i tv, så skulle du få lyd på anlegget når du ser på tv forutsatt at anlegg står på riktig kilde...
-Anders-

Min Kino
Parasound JC-1 / Usher BE8871 / 2 x DIY 12" SVS Sonosub / Logitech Transporter / Sony PS3 / LG 60pk950
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.03.2008 07.54.48 #5 av 5
Postet av: Foxtrot-1
Selve forsterkeren på pioneer rcs-515h anlegget sitter i subwooferen, og den har opisk lydutgang (Det viste ikke jeg :?).
Både lyden og bildet ble sendt gjennom hdmi til tv fra canal digital tuner, lyden blir sendt videre fra tv til forsterkeren i hjemmekinoanlegget via optisk lyd- utgang/inngang. Etter litt prøving og feiling fungerte også opptak fra cd tuner til hdd på hjemmekinoanlegget (SCART fra tuner til hjemmekino opptaker).

Takk for svar MindWaster:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar