Logo

Kjøper jeg meg til anger?

Skriv et svar
17.03.2008 19.36.14 #1 av 12
Postet av: AndreB
Jeg har lest gjennom flere av de siste trådene her mtp forsterkerkjøp. Jeg har prøvd å Google etter tester og andre tilbakemeldinger, men er fortsatt i tvil.

I utgangspunktet hadde jeg bestemt meg for Yamaha RX-V661; mente at jeg ikke ville ha bruk for mer effekt, og siden jeg heller ikke ser at HDMI blir aktuelt for meg i uoverskuelig framtid så mente jeg at denne lillebroren kunne gjøre seg godt.

Kort om øvrig "anlegg" før jeg raller videre i vei: Jeg kjører en nå gammel InFocus SP4805 fra en MacBook via DVI og er for det meste fornøyd med bildet. Så lenge den projektoren lever kommer jeg ikke til å bytte bildekilde heller. Om/når/hvis jeg måtte få meg en Blueray spiller er høyst usikkert.

Musikk spilles for det meste via iPod eller streames fra medieserveren (-det meste av CD-samlingen er stuet bort og støver ned..).

Lyden har til nå kommet fra Tivoli Audio 2! (Du kan le nå om du ikke allerede er i gang) :)

Vel. Så var det til nyinnkjøpa da; altså ikke BlueRay eller signalkilder, men høyttalere og en AV receiver. Jeg var og lytta på et par B&W 685 og har langt på vei bestemt meg for dem. De får rollen som fronthøyttalere og blir på sikt, om mulig, degradert til bakhøyttalere. Selgeren i Hifiklubben ville selvsagt selge meg forsterker også når han forstod jeg ikke hadde det og foreslo en NAD T754 til kr 6500 ca. Jeg har "reservert" den og det er meninga jeg skal hente dette i morra. Og her er (endelig) spørsmålet til dere: Kjøper jeg meg til anger her? Kritiske røster til NAD og denne forsterkeren spesielt? Eller tvert i mot noen med lovord? Burde RX-V661 event Denon, Onkyo eller sågar Pioneer vurderes (på nytt)?

Ser også på en Dali Basis 100 (sub) enten nå med en gang eller litt på sikt for å gi et noe fyldigere lydbilde helt i bunn; spesielt for film, men også for musikk.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.03.2008 21.52.56 #2 av 12
Postet av: Zleepyme
Du kan jo ta med deg utstyret hjem til test en helg eller noe. Tror hifi klubben har slike ordninger. Perfekt hvis man er usikker. B&W er veldig lyse i lyden, Helt greit(hvis man liker det) Ville ha hørt på den noe rimeligere Dali Concept 2 eller Dali Ikon 1 eller 2. Ikon 1 er i samme prisklasse somB&W 685. Men hvis man vurderer en relativ rimelig surroundreciver(RXV661) Så kan det være en ide å høre på Dali Concept 2. Mer dynamikk, dog ikke like ren diskant(rimeligere element) Men den vil passe bedre med rimelige recivere fordi den er lettdreven. Skal du på 685 til B&W, vil nok Onkyo TXSR605, Yamaha RXV861, eller NAden som du har sett på være kloke valg alle.
Ingen fasit dette, og hvilken lyd man liker er så individuell.
Lykke til:)
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.03.2008 22.04.57 #3 av 12
"Zleepyme" skrev:B&W er veldig lyse i lyden, Helt greit(hvis man liker det)


Må si meg uenig der, har hørt på mange B&W høytalere, og vil heller si at det er Dali som har en litt lysere lydsignatur. Det kommer selvfølgelig ann på hvilken forsterker du kombinerer det med, men har ikke det inntrykket du beskriver. Jeg ville kanskje ikke gått for det valget du har tatt nå, men dette er jo inidividuelt, det viktigste er at du er fornøyd med oppsettet og at det dekker ditt bruksområde.

Kan godt gi deg ett alternativt oppsett hvis det er av interesse?
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.03.2008 22.13.32 #4 av 12
Postet av: AndreB
Takk for tips og råd :)

Zleepyme: Jeg har allerede hørt på B&Wene og likte lyden. Det var riktignok på en annen forsterker, da NADen og B&Wene stod i forskjellige deler av lokalet.. Diskanten bør ikke klinge for hardt, og skarpe s'er og slitsomme cymbaler har jeg lite til overs for. Et åpent og luftig lydbilde med detaljer derimot har jeg stor sans for. Lytteprøven i lokalet til Hifiklubben i Kristiansand virket i så måte tilfredsstillende.

"Trøkket" og "ooompaen" regner jeg med en sub kan fikse; om den kommer nå (rimelig) eller noe seinere (fremdeles rimelig).

Erfaringen får vel vise som du sier :) -Så håper jeg Hifiklubben i Kristiansand er behjelplig med bytte av det ene eller andre dersom jeg skulle mene det var en dårlig match når det monteres hjemme.

Tommy: Så nettopp innlegget ditt; tips gjerne om alternativt oppsett. Regner med jeg kan få butikken til å sette enten det ene eller andre tilbake i hylla dersom jeg finner noe annet jeg vil handle i steden for :) -Ta gjerne med en begrunnelse for hvorfor du velger bort det ene eller andre i tillegg til en begrunnelse for det du foreslår :) Ser at du har hatt mange god råd å komme med i liknende tråder.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.03.2008 22.20.43 #5 av 12
Det skal jeg gjøre, kan du fortelle litt mer om rommet ditt? Og prisklassen du vil forholde deg til er altså ca 14Tusen inkludert sub, front og reciver?
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.03.2008 22.25.49 #6 av 12
Postet av: AndreB
Rommet er stua; ca 25kvm, L-formet. Høyttalerne blir mest sannsynlig stående på motsatt side av "vindusveggen".. Åpne dører -i det hele ikke et veldig lyd vennlig rom :)

Konefaktoren gjelder (dessverre?) også her; det er blant annet grunnen til at jeg ser på stativhøyttalere (uten stativ!) i utgangspunktet. Suben kan jeg kanskje klare å lure vekk.. (Sub er ikke primær behov, jeg anser den som et komponent som lett bør kunne legges til i ettertid.)

Pris på høyttalere, kabler og forsterker er ca 11000,- (pris på nevnte sub var 3k, så dersom vi snakker "pakke" her måtte det bli ca 14000,- ja)

EDIT: selv om jeg forsåvidt som sagt hadde sett for meg RX-V661 i utgangspunktet; altså gode 2tusen mindre enn nevnte NAD..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.03.2008 22.51.00 #7 av 12
Jeg syntes høytalerne du har nå er bra, B&W 685 har ett ganske fyldig lydbildet og bassen er god, altså den kan fylle ett relativt lite rom, men ikke noe særlig mer, da må du supplere med en sub. Den låter litt tilbakelent i toppen, men er likevel ganske åpen og detaljert.

Consept 2 har en detaljert og åpen diskant og låter en del lysere enn den nevnte over. Mellomtonen er bra, men det mangler en del fylde i bassen. Supplerer du med en sub derimot blir det svært bra.

Mye av dette kommer ann på peronlige preforanser og hva slags musikk du hører på, jeg syntes begge høytalerne holder ett godt nivå til prisen.Lytt også gjerne til CM1, en fantastisk god høytaler.

Angående recivervalget ditt så har jeg hørt på få NAD recivere, men noen stereo forsterkere og de er strømsterke og har en ganske fin balanse i seg, om du liker NAD eller ikke kommer mye ann på fra person til person da det er nesten slik at du liker de eller ikke. Som du kanskje har sett anbefaler jeg ofte Yamaha 661 og nå 663 da dette er en nyere modell. Jeg anbefaler deg ikke denne modellen kun fordi den har støtte for ukomprimert lyd og har HDMI, men også fordi dens generelle lydsignatur er bra både på musikk og film, har gode erfaringer fra Yamaha produkter i lang tid. Nei, er ingen "Yamaha Fan", og det finnes mange andre gode modeller der ute, men så lenge de lager såpass bra recivere til prisen har jeg ingen problemer med å anbefale de, men kjøper du en av de er du iallefall fremtidsrettet.

Forskjellen mellom 661 og 663 er at 663 har støtte for de nye høyoppløste lydformatene, 661 konverterer til *MPCM (*se under), 663 konverterer analoge signaler til digitale og litt mer strømsterk en forgjengeren. Den har da bla 2 HDMI innganger og støtte for de nye høyoppløste lydformatene som benyttes av Blu-Ray. Yamaha lager svært gode recivere og de gir ett engasjerende og dynamisk lydbildet og lydsignaturen kan beskrives som nøytralt og kanskje noe "rund" i toppen. Denne (663) ble testet sammen med 6 andre recivere i budsjettklassen i denne utgaven av hjemmekino og fikk karakter 6. Mer informasjon om de to produktet finner du her:
http://www.hjemmekino.no/database/avamp ... alognr=130
http://www.hjemmekino.no/database/avamp ... alognr=190

PCM er en forkortelse for Pulse-Code Modulation og er en ukomprimert teknikk for digital lyd. Denne denne teknikken brukes på vanlig CD plater, men da i stereo. MPCM eller LPCM er da i multikanal, eller lettere sagt ukomprimert lyd med støtte for opptil 8 dedikerte kanaler. (7.1). 661 koverterer da de nye høyoppløste lydformatene til MPCM, noe som er i utgangspunktet like bra som de høyoppløste lydformatene som DOlby DIgital True HD og DTS Master Audio HD, men dette kommer litt ann på miksingen produsentene har gjort.

Som subwoofer er XTZ W10.16 ett godt valg da du får mye får mye for pengene. Den har gode justeringsmuligheter samt den spiller med god dybde og trøkk. Test av produktet finner du her:
http://www.lydogbilde.no/index.php?cat= ... =3104&p=62

Hvis du er villig til å gå litt opp i pris på sub får du SVS PB10-NSD, den går dypt i frekvensene og leverer voldsom dybbass uten å forvrenge eller annet. Spiller svært behagelig og denne gir også mye for pengene, men kanskje ikke like konevennelig?

http://www.lydogbilde.no/index.php?cat= ... =1813&p=62
http://www.lsound.no/index.php?side=inf ... 99&id=1432

Uansett, mitt beste tips er å lytte selv da det tross alt er du som skal leve med oppsettet fremover. Benytt deg av hjemlån hvis butikken tilbyr det eller gjerne angreretten hvis du ikke er fornøyd.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.03.2008 23.03.24 #8 av 12
Postet av: AndreB
Takk for omfattende svar.

Jeg har sett på XTZ, og en sub derfra kan veldig fort bli aktuelt jmf alle lovordene..

Jeg har fremdeles ikke skjøvet fra meg Yamaha; hadde en forsterker fra den leiren for en ca 10 år siden og kan ikke huske jeg hadde noe å utsette på den. Den tålte til og med å få en høyttalere (10kg) i fritt fall på "lokket"; anbefales likevel ikke å prøve :p

Kjenner jeg er skeptisk til NAD av en eller anna grunn, muligens fordi det sviver for meg at jeg ikke likte lyden av en stereoforsterker en kompis hadde derfra -men det kan også ha vært høyttalerne (mener på det var Dali); dette er også ca 10 år siden :)

Jeg bør nok sørge for å få hørt på kombinasjonen allerede i butikken før jeg stresser det med meg hjem. De burde være behjelplig med det (-risikerer ellers at jeg tar pengene mine et annet sted).

Igjen, takk for tips og råd. Skal bli spennende å se hva morgendagen bringer :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.03.2008 23.16.53 #9 av 12
Postet av: Zleepyme

Må si meg uenig der, har hørt på mange B&W høytalere, og vil heller si at det er Dali som har en litt lysere lydsignatur. Det kommer selvfølgelig ann på hvilken forsterker du kombinerer det med, men har ikke det inntrykket du beskriver. Jeg ville kanskje ikke gått for det valget du har tatt nå, men dette er jo inidividuelt, det viktigste er at du er fornøyd med oppsettet og at det dekker ditt bruksområde.


Hm Dali lyse i lyden? Kanskje Ikon serien som har dobbelt sett med diskanter, men Concept serien er ganske så dynamiske. Om mulig at det kanskje gjelder de litt større gulvmodellene?? Hadde Dali 102 en gang, å de låt helt konge! Men det var riktignok på en integrert stereoforsterker... Hehe! Skal ikke krangle med ekspertene på dette :D Forsterker har som du sier mye å si. Men Conceptene er mer lettdrevne, og krever kanskje litt rimeliger forsterker, men hvis man uansett skal ha sub, er det jo ikke så nøye.
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.03.2008 13.24.38 #10 av 12
Postet av: AndreB
Jeg kom til "fornuft" og kjøpte meg en stereoforsterker i stedet for 8)

1) Jeg hadde på forhånd utelukket HDMI (1.3) som et absolutt krav til forsterkeren da 1.3 såvidt jeg har registrert først og fremst stod for forbedringer i bildet og verken prosjektør eller avspiller vil bli oppgradert med det første.
2) Når jeg tenkte videre i de retninger gikk det opp for meg at når kona helst ikke engang ville ha inn et par forholdsvis små "front"høyttalere, så ville det være liten sjans for å få på plass satelitter og senter..
3) Når jeg så håper på å bo i nåværende bolig i minst 5 år til (har litt liten plass) kom jeg fram til at stereo kunne være et vel så smart alternativ.

Jeg kjøpte en NAD C720BEE med et par B&W 685 som jeg på forhånd hadde lyttet til. Bassen er presis og behaglig, mellomtona salig, men diskanten (fremdeles) noe frampå og skarp -sistnevnte regner jeg med at kommer til å mykne opp noe og gjør det ikke det får jeg koble inn aldri så liten equalizer. Jeg er strålende fornøyd; satt hele kvelden i går og hørte på musikk. Etter at kona la seg kunne jeg fortsette å spille overraskende lavt, men likevel ha full glede av både rumle bass og lyse toner.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.03.2008 15.03.25 #11 av 12
"AndreB" skrev:Jeg kom til "fornuft" og kjøpte meg en stereoforsterker i stedet for 8)

1) Jeg hadde på forhånd utelukket HDMI (1.3) som et absolutt krav til forsterkeren da 1.3 såvidt jeg har registrert først og fremst stod for forbedringer i bildet og verken prosjektør eller avspiller vil bli oppgradert med det første.


HDMI V1.3 kan utnytte hele fargespekteret som det mennsesklige øye kan oppfatte med opptil 48bits fargedybde, dette er noe du ikke behøver da Blu-Ray (og det dødende HD-DVD formatet) ikke benytter mer enn 24bit og svært få fremvisere som støtter dette. 24bit=8 bit per farge, (RGB). Den gir mulighet for automatisk Lip-Sync korreksjon og støtte for de nye høyoppløste lydformatene. Som du ser er det ikke mange av disse funkjonene du nevneverdig har bruk for, fra og med V1.1 får du ukomprimert multikanalslyd som forklart over.


2) Når jeg tenkte videre i de retninger gikk det opp for meg at når kona helst ikke engang ville ha inn et par forholdsvis små "front"høyttalere, så ville det være liten sjans for å få på plass satelitter og senter..
3) Når jeg så håper på å bo i nåværende bolig i minst 5 år til (har litt liten plass) kom jeg fram til at stereo kunne være et vel så smart alternativ.

Jeg kjøpte en NAD C720BEE med et par B&W 685 som jeg på forhånd hadde lyttet til. Bassen er presis og behaglig, mellomtona salig, men diskanten (fremdeles) noe frampå og skarp -sistnevnte regner jeg med at kommer til å mykne opp noe og gjør det ikke det får jeg koble inn aldri så liten equalizer. Jeg er strålende fornøyd; satt hele kvelden i går og hørte på musikk. Etter at kona la seg kunne jeg fortsette å spille overraskende lavt, men likevel ha full glede av både rumle bass og lyse toner.


Bra at du ble fornøyd til slutt :wink: , personlig opplevde jeg ikke 685 som noe skarp, mulig dette er noe forsterkeren fremhever. Uansett, så blir det nok bedre med noe innspillingstid av anlegget.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.03.2008 17.31.35 #12 av 12
Postet av: AndreB
Jo, takk igjen. Jeg har lagt meg alle råda i bakhuet, så når surround sjansen byr seg igjen har jeg noe mer ballast å ta vurderingene ut fra.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar