Logo

Kjøpe projektor etter år med drømming

Skriv et svar
10.01.2007 19.21.28 #1 av 16
Postet av: Draugen
Nå er endelig finansene i familien slik at jeg kan kjøpe meg projektor. Noe jeg har drømt om i flere år. Men hva skal jeg velge? Jeg vet det allerede finnes mange tråder, og en rekke tester på diverse forum, men jeg føler likevel et behov for å stille mine egne spørsmål. Så her kommer dem.

Jeg ønsker en projektor som ikke koster altfor mye. Blir det for dyrt må jeg vente enda lengre. Jeg har i det siste vurdert BenQ w100, Optoma HD70 og Hitachi TX-300.
Jeg ønsker et lerret på ca 92" Rommet er ca. 6 meter langt, og nesten 4 meter bredt. Jeg ønsker å henge projetoren ca. 4,5 meter fra lerret. Rommet er ei kjellerstue, hvor jeg har ganske god kontroll på lyset (tupplur fra IKEA på tre små kjellervinduer).
Jeg ønsker en projektor som gir meg gode bilder (er ikke ekstremt kritisk, men også langt fra ukritisk). Det jeg ihvertfall ikke ønsker å se er pixler.
Jeg vurderer altså noe fra det rimeligste og opp til ca 15000 (og lærret og takfeste er med i denne prisgrensen).

Jeg håper noen kan hjelpe meg, for nå gjelder det å handle før kona ombestemmer seg og bruker pengene på klær i stede!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.01.2007 20.18.57 #2 av 16
Postet av: Torja
Tenkt på LG AN-110? Flat og WAF vennlig. Horisontal lens skift gjør den lett plassert. Bør være der sammenlignet med Hitachi TX-300. Utover dette er det dine egne øyne som avgjør. Jeg har selvsakt LG 110. Er super fornøyd på mange måter. Opp til deg. :wink: Er ikke altid lett, nei.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.01.2007 20.23.29 #3 av 16
Postet av: kamelon
Men er det ikke sånn at LG`en ikke kan henges i taket da?Ser han skriver at han vil henge prosjektoren 4,5m fra lerret, og rommet er 6m..Vil gjerne ha denne selv,men måtte droppe det kun pga av det...?
I think football always should be played on grass...Bob Marley
Min kino: http://min.hjemmekino.no/cinema.aspx?id=123
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.01.2007 20.47.46 #4 av 16
Postet av: boly
Du kan ikke utelate Epson TW700, bedre enn Hitachi TX-300.

http://www.nettdata.no/catalog/product_ ... ts_id=1600
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.01.2007 20.58.40 #5 av 16
Postet av: Torja
"kamelon" skrev:Men er det ikke sånn at LG`en ikke kan henges i taket da?Ser han skriver at han vil henge prosjektoren 4,5m fra lerret, og rommet er 6m..Vil gjerne ha denne selv,men måtte droppe det kun pga av det...?


Oppfattet ikke noe om tak oppheng. Derimot er det mulighet for lens shift. Dette er veldig verdifult i forhold til sort nivå og bilde stabilitet LG DLP gir. Men selvsakt opp til en vær enkelt.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.01.2007 21.12.02 #6 av 16
Postet av: kamelon
Dette er veldig verdifult i forhold til sort nivå og bilde stabilitet LG DLP gir.


Bare lurer og desverre litt off-topic, men hva har sort-nivået med lens shift å gjøre?
Og tenkte bare jeg ville opplyse om at den ikke kan henges rett i tak itilfelle dette skulle bli et problem(siden det stoppet meg..) :D
Men viss det ikke er et problem må dette være et knallkjøp!
I think football always should be played on grass...Bob Marley
Min kino: http://min.hjemmekino.no/cinema.aspx?id=123
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.01.2007 21.38.59 #7 av 16
Postet av: Torja
"kamelon" skrev:
Dette er veldig verdifult i forhold til sort nivå og bilde stabilitet LG DLP gir.


Bare lurer og desverre litt off-topic, men hva har sort-nivået med lens shift å gjøre?
Og tenkte bare jeg ville opplyse om at den ikke kan henges rett i tak itilfelle dette skulle bli et problem(siden det stoppet meg..) :D
Men viss det ikke er et problem må dette være et knallkjøp!


Næeh, litt knøvlete sakt bare. Nei sort nivå har ingen ting med lens shift å gjøre, men sier noe om bruker vennlighet/plasseringsings vennlighet.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.01.2007 21.55.10 #8 av 16
Postet av: Draugen
Takker for svar så langt.
Ja, den skal (må) henge i taket. Spiller heller ikke så stor rolle om den har et godt utseende etter kvinners smak. Kona går kun igjennom kjellerstua for å komme til fryseren. Kjellerstua har blitt min lille hule hvor jeg styrer som jeg vil. I gjengjeld har hun fått kjøkkenet :wink:

Skal sjekke Epson, se hva slags pakkepris jeg kan få hos nettdata. Ser ut som den passer mitt krav til plassering langt bedre enn de andre alternativene.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.01.2007 22.21.35 #9 av 16
Postet av: arntos
Hva med Benq 8720? Ikke sett den selv men får meget gode kritikker...
http://www.nettdata.no/catalog/product_info.php?products_id=1091
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.01.2007 01.17.57 #10 av 16
Postet av: petre2006
Hvis du har OPPTIL 15 laken å svi av, så er BenQ8720 det eneste valget du trenger å gjøre i år, den går nå for 14995 hos de fleste med respekt for kundene sine, og er etter min mening (har den selv ja) noe av det råeste jeg har sett av PJer på lang tid, og til hvilken pris.. Kostet jo 55K for 8mnd siden, og det er ikke noe feil med den siden de dumper den, de vil bare kvitte seg med lageret sitt fordi nå er W9000 og W10000 på vei, til slike priser vi 'normale' ikke har råd til.

Så, hører du meg? W100 fra BenQ er ikke sammenlignbar, ei heller Hitachi TX-300. Optoma HD70 har jeg ikke opplevd, det for andre svare for. Løp og kjøp, det er like før det er tomt!

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.01.2007 18.51.41 #11 av 16
Postet av: Draugen
BenQ 8720 frister enormt. Men den sprenger egentlig budsjettet noe. Hvis jeg skal kjøpe den må jeg nok gå for Tupplur rullgardin fra Ikea som lerret til å begynne med, og muligens projektor på bord fremfor takfeste.
Vil det da fortsatt lønne seg med BenQ 8720 fremfor de andre alternativene?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.01.2007 01.30.49 #12 av 16
Postet av: petre2006
Du setter det litt på spissen. Du har 15.000,- og ikke mer enn det. Hvis du kjøper noen av de andre alternativene har du rammelerret og takfeste med på kjøpet, og kan storkose deg med det. Kjøper du BenQ PE8720 har du den og ett bredt smil rundt munnen, men ingen plass å sette den og ingen lerret å vise den på. Man kan alltids lage lerret, selvsagt, og i ettertid spare seg opp litt til å investere senere i det du mangler.

Så, i neste åndedrag, kan jeg meddele at PE8720 er billig nå. Noen plassr får du den for under 14.800,- nå, og den synker stadig. Du kan vente, og håpe lageret ikke tømmes fort nok og det vil stupe noen lapper til, eller så kan du vente til arvtageren (W9000 og W10000) går på dumping rundt neste jul, for da er det sikkert kommet en ny standard og/eller billigere måte å lage ting på. Da vil du i tillegg ha enda mer å rutte med da du er begynt å spare f.o.m idag :)

ELLER :-)

Kjøpe deg et av de andre altenativene. Jeg skal ikke være reklame mann for PE8720, snarere tvert imot. Det er ingen av de andre valgene du nevner som er noe dårligt valg, men PE8720 er så mye bedre enn de, tro meg.

Joda, vert der selv, stod lenge å vippet. Originalt skulle jeg kjøpe meg en PE7800, men den gikk ut. Så tenkte jeg lenge på PE7700. Plutselig ble jeg tipset av forumkolega 'kamelon' om at nå ble det kø etter 8720, og det måtte bestilles, da denne fikk utenpå alt. Ingen kø, den er fortsatt lett tilgjengelig og jeg snappet ny en for en knakende god pris.

MEN

Dette hjelper deg lite, hvor mye jeg kan skrive opp i mente hav du skal kjøpe, men det jeg skisserer her, er den samme frustrasjon og leting etter en PJ jeg kunne gå god for, samtidig ikke drepe dagligt budsjett. Tok meg faktisk to år før jeg endelig fikk bestemt meg. Nå angrer jeg ingenting, nå bare venter jeg på et 106" rammelerret :-)

Så, tips til hvordan bestemme seg

1. Følg lommeboken
2. Følg hjertet
3. Følg testresultat

Lykke til, en varm PE8720 hilsen fra

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.01.2007 08.43.16 #13 av 16
Postet av: Draugen
Hilsenen på slutten røper klart hva du anbefaler :wink:

Takk for gode råd. Jeg har ikke klart å bestemme meg.
Lommeboka sier:
Kjøp BenQ w100 nå. kjøp deretter ny projektor den dagen 1080 oppløsning er nede i samme pris som 8720 er nå, og det finnes HDTV og HD-filmer og HDDVD-spillerede til overkommelige priser.

Hjertet og tester sier kjøp PE8720 nå.

Samtidig er jeg ganske sikker på at jeg vil bli veldig fornøyd med bildet på w100, jeg er ikke så godt vandt. Men plutselig en dag kjøper en kamerat en projektor som er bedre, og jeg blir misunnelig.

Dette er neimen ikke lett. Men jeg har kommet frem til at jeg går for enten den dyreste eller den billigste. De andre ligger uansett så nært PE8720 i pris at det ikke rettferdiggjør å ikke ta den siste investeringen. Med w100 får jeg over 6000 kroner å bruke på andre ting som filmer og ny gitarforsterker.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.01.2007 12.55.02 #14 av 16
Postet av: mingaup
hva med en hitachi pj-tx 300? Koster 12200 med lerret (Tror jeg).


http://dinhjemmekino.no/product_info.ph ... _id/850106
Ønsker meg projektor!!!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.01.2007 10.18.37 #15 av 16
Postet av: oeyklaus
Slenger meg på anbefalingene av Benq 8720, den koster rundt 15000 ny, men nå er det mange som har kjøpt den og noen av de selger den igjen av ymse grunner. Jeg har sett "nye" 8720 til salgs for nede i 13000 kroner, da er du vel innenfor budskjettet?!
SHALINI!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar