Logo

Kjøp av surround receiver,trenger innspill

Skriv et svar
12.02.2008 13.45.15 #1 av 14
Postet av: guran1942
Hei
Jeg er på jakt etter en god surroundforsterker/receiver, mine krav:
HDMI 1.3
preout alle kanaler
mange tilkoblingsmuligheter
mulighet til å sette delefrekvens på sub
god forforsterkerdel
fortrinnsvis Audyssey kalibrering
fornuftig pris, synes en ren surround prossesor bli for dyr (10-12k)


Jeg er ikke interesert i å betale for masse utgangseffekt, da jeg bruker seperate effektforsterkere (electrocompani AW100)

Håper det er noen som har noen tips.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.02.2008 15.58.13 #2 av 14
Postet av: Zleepyme
Onkyo TX SR 605 Vil jeg anbefale å se litt på. En av de rimeligste med HDMI 1.3. Pris rundt 6-7000 vil jeg tro...
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.02.2008 17.06.38 #3 av 14
Kan du oppgi en makspris som vi kan forholde oss til? Onkyo 605 er en meget god reciver, men den har imidlertidig ikke pre-out annet en til subwoofer. Så kommer det også ann på hvor mange tilkoblingsmuligheter du trenger?
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.02.2008 21.33.15 #4 av 14
Postet av: guran1942
"Tommy(Actionchicken)" skrev:Kan du oppgi en makspris som vi kan forholde oss til? Onkyo 605 er en meget god reciver, men den har imidlertidig ikke pre-out annet en til subwoofer. Så kommer det også ann på hvor mange tilkoblingsmuligheter du trenger?

Skal prøve å definere behovet litt nøyere.
Trenger 3-4 analog audio inn,2-3 toslink helst både optisk og coax inn, 2 s-video, 1 composit,2-3 hdmi.
preout på samtlige kanaler,
Trenger ikke:
multi sone , radio (fm går snart av moten).

kunne tenke meg:
pc nettverk tilkobling (kjekt men ikke veldig viktig), dab radio,oppscalering av video

Pris billigst mulig,max 6-8000.-
Det jeg egentlig lurer på er om noen av de mer anerkjente produsentene tilbyr tilnærmet samme utstyrpakke/forforsterker del på rimeligere modeller med mindre effektforsterkere (6-8k), eller om man blir tvunget til å kjøpe modellertil 10-14k med masse effekt?

Ønsker meg en godt utstyrt receiver men god forforsterker, lav utgangs effekt, og grei pris.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.02.2008 21.34.16 #5 av 14
Postet av: HBB
Jeg tor ikke du finner en med alle dine specs til under 10 000 kroner. Jeg har selv en Onkyo tx-sr705 kjøpt fra Nordby Digital (sverige) til 7270,- inkl. frakt. Denne oppfyller alle din specs, bortsett fra at den ikke har verdens beste DA-konverter (den har heller ikke pc-nettverk, dab, og den konverter bare analoge bilder til digitale). DA-konverteren er kanskje den viktigste komponenten i forforsterkeren.

Den er utstyrt med en konverter fra cirrus logic, mens de dyrere onkyomodellene har en fra burrbrown. Den gjør en meget god jobb på filmmateriale (har testet DD, DD+, DTS, DTS HD og LPCM), mens min arcam cd-spiller gjør en bedre jobb med musikken. En surround-prosessor til 10-12 tusen vil generelt være en klart bedre forforsterker enn en receiver til 5-10 tusen. Jeg kjenner flere som har Receivere i denne prisklassen (både sony, yamaha og pioneer), og jeg synes alle konverterer musikken for dårlig.

Jeg kan likevel anbefale deg 705 under forutsetning at du konverter musikk eksternt. Har nettopp sett Pirates of the Caribbean 3 på bluray. Dårlig film, men fantastisk lyd.

Jeg har forsøkt å koble på Rotel effekttrinn, og det låter glimrende både til film og musikk.

Firer du enda mere på kravene kan du vurdere sony str-da33000.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.02.2008 09.16.52 #6 av 14
Med de kravene du stiller må du opp i en prisklasse på 9 tusen og oppover, men da er det også mange andre gode kandidater som burde vurderes. Skal du ha PC-nettverkstilkobling må du opp i en prisklasse på ca 13-14 tusen som feks Yamaha RX-V3800. Så tenk litt mer på hvor mye penger du vil bruke for å oppnå det du vil ha.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.02.2008 11.06.00 #7 av 14
Postet av: guran1942
"Tommy(Actionchicken)" skrev:Med de kravene du stiller må du opp i en prisklasse på 9 tusen og oppover, men da er det også mange andre gode kandidater som burde vurderes. Skal du ha PC-nettverkstilkobling må du opp i en prisklasse på ca 13-14 tusen som feks Yamaha RX-V3800. Så tenk litt mer på hvor mye penger du vil bruke for å oppnå det du vil ha.


Har lest litt mer, og gjort meg noen tanker og endret prioriteringer litt. (lenge siden jeg har kjøpt noe nytt, så det har skjedd mangen endringer)
Etter å ha lest litt her så har jeg kommet til at HDMI 1.3 ikke er såviktig, HDMI 1.2 ser jo ut til å være godt nok?? hvis jeg har forstått det riktig. Fokuset ligger vel mer på lyd en "duppeditter", har allerede laptop( som står i nettverk med musikkserver) koblet opp mot eksisterende anlegg, så nettverksbiten er heller ikke viktig, kan til og med greie meg uten oppscalering av video.

Så da står vi igjen med HDMI 1.2?, 7.1 lyd , LPCM lyd, fortrinnsvis 3 HDMI in.Pre out alle kanaler.
Har tidliger kjøpt mye brukt. Kjøper heller en brukt "grom modell" enn nytt midt på treet.
Da det er lenge siden jeg har kjøpt noe som helst, aner jeg ikke hva jeg skal se etter.
(eksisterende receiver er en 10 år gammel Sony STR-DB840 QS, kostet i sin tid 9-10k).
Prisklassen er fortsatt 6-8k nytt eller brukt.
Har kikket nærmere på Yamaha RX-V861 som ser interesant ut.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.02.2008 17.29.24 #8 av 14
Postet av: Zleepyme
Yamaha RXV 861 er et godt valg, hvis du ikke har behov for HDMI1.3. Har hørt en del på denne reciveren, og syns den har god lyd og bildeprossesering. Har testet den ut, og fant ut at denne var meget god. Og siden Strøm til høyttalerne ikke er noe problem, er dette et godt alternativ til deg.

Skader ikke å prøve;)
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.02.2008 21.16.31 #9 av 14
Postet av: Ole-HKfan
Hva med H/K AVR 247? HDMI-switch, Pre-out alle kanaler, oppskalering osv.. Den har jeg på tur til meg i posten nå! :lol:
http://www.multikom.no/PartDetail.aspx?q=p:1820463;c:100481
Den var ikke så dyr heller.. Jeg har ikke så mye peiling, men håper og tror jeg får mye glede for pengene!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.02.2008 21.28.42 #10 av 14
HK AVR 247 er sikkert et bra kjøp det, men personlig ville jeg ikke kjøpt en reciver uten støtte for ukomprimert lyd eller de nye høyoppløste lydformatene via HDMI. Denne reciveren kan ikke overføre lyd via HDMI, da det er snakk om en ren videosvistjing slik at du behøver en ekstern lydkabel ved siden av. Forslaget til Zleepyme støttes hvis det er den prisklassen du skal forholde deg til.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.02.2008 22.00.09 #11 av 14
Postet av: guran1942
"Tommy(Actionchicken)" skrev:HK AVR 247 er sikkert et bra kjøp det, men personlig ville jeg ikke kjøpt en reciver uten støtte for ukomprimert lyd eller de nye høyoppløste lydformatene via HDMI. Denne reciveren kan ikke overføre lyd via HDMI, da det er snakk om en ren videosvistjing slik at du behøver en ekstern lydkabel ved siden av. Forslaget til Zleepyme støttes hvis det er den prisklassen du skal forholde deg til.

Satt akkurat og vurderte denne, ukens tilbud på netshop 3990.-
Må fin lese litt på spec. :wink:
Lest så og si hele manualen til HK247 nå og
lurer fortsatt på om ikke Yamaha RX-v861 er riktig for meg, motforestillinger? Anyone?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.02.2008 10.40.41 #12 av 14
Postet av: GeirB
Har hatt min 861 i en uke nå og er meget fornøyd. Jeg er en novise på dette feltet, og har ikke det største sammenligningsgrunnlag. Vurderte HK 247, Yamaha RX-V661, Onkyo 605 en, men kjøpte 861 etter å ha lest og hørt på råd her. Hadde store problemer med at min gamle reciever gikk varm og ikke klarte å drive Dynavoice M-65, frontene mine. Dette går nå som en drøm.
Lyd er en subjektiv opplevelse, jeg har prøvd å lytte på ting (musikk)som nevnes i tester, piano, ståbass, kor osv og er imponert. Jarres konsert i kina, DTS (THX) er en mektig opplevelse nå, Eagles konserten (fra -95 ??) introen til Hotel California som kan være en prøvelse for basselement, fantastisk. Har ikke set mye film, Kill Bill, Mission Impossible III, I Robot, glimrende. Er meget fornøyd med kjøpet.
http://www.lsound.no/nor/index.php?side ... &id=367426 men jeg ser den har gått opp 500,-


GeirB
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.03.2008 16.34.58 #13 av 14
Postet av: guran1942
Da er Receiver kjøpt inn, da pris området var 6-8k,(var nær ved å øke til 10K) og jeg var heldig å finne en
Pioneer VSX-AX4ASi til kun 6990.- på ryddesalg hos Hificenter slo jeg til.(ankommer heimen om 3-4 dager).
Jeg må innrømme at jakten etterhvert tok overhånd, begynte å laste ned brukermanualer til div.modeller og lese de.
Leste til og med samtlige poster i avforum om yamaha RX-V2700 OG samtlige poster om RX-V1800 tror det var tilsammen ca 700-800 innlegg :oops:

Endte opp med Pioneer som jeg vet svært lite om foreløpig :lol:
Linker til omtale/tester mottas med takk, jeg har ikke hatt tid til å lete enda.
Sitter og leser Pioneer manual som jeg nettopp lastet ned :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.03.2008 17.41.43 #14 av 14
Postet av: boly
Her er par tester:

http://www.homecinemachoice.com/cgi-bin ... iewid=6873

http://www.smarthouse.com.au/Reviews/Ho ... a/T5X4K8T2

http://www.tech.co.uk/home-entertainmen ... vsx-ax4avi
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar