Logo

Kjøp av projektor (++)

Skriv et svar
15.07.2007 17.50.02 #1 av 7
Postet av: Poon
Hei!

Jeg vil om kort tid gå til innkjøp av min første projektor og trenger i denne anledning en del hjelp/råd. Jeg har over de siste ukene forsøkt å sette meg inn i havet av ulike tilgjengelige teknologier, og føler jeg har tilegnet meg nødvendige basiskunnskaper.

Jeg har et budsjett på ca. 15 000,-. Dette skal inkludere projektor, lerret og evt dvd-spiller (gjerne også kabler). Når det gjelder dvd-spiller så har jeg en Sony DVP-NS900V, som når jeg kjøpte den for fem(?) år siden var en ganske bra dvd-spiller, men som i dag etter hva jeg har forstått har en del mangler, bla. HDMI. Jeg lurerer derfor på om jeg burde investere i en ny?

Prosjektoren vil bli brukt i den ene halvdelen av et 7m*4,5m stort rom. Sitteavstand fra lerret vil bli ca. 3,5m, projektoren vil bli plassert på en hylle under taket, ca 4,5m fra lerretet. Lyskontroll er jeg litt usikker på. Skal gjøre hva jeg kan med div rullegardiner and whatnot, men tviler på jeg kommer til å få rommet helt mørkt. Derav valget av LCD projektor og grått lerret (riktig valg?).

Det jeg har sett for med etter en del "research" på dette forumet samt en del tester ol. er:

Projektor: Hitachi PJ-TX300 eller Epson EMP-TW700
Lerret: ADEO (Invideo) GREYVISION 16:9 ramme (enten 84" eller 93")
DVD-Spiller: Toshiba HD DVD HD-E1

Kom gjerne med forslag dersom dere ser bedre alternativer i samme prisklasse.

-Christian
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.07.2007 17.58.54 #2 av 7
Postet av: Rune
Jeg syns du har gjort en utmerket jobb å researche og med E1 vil du få en fantastisk hjemmekinoopplevelse.

Det er på ingen måte stor forskjell mellom disse projektorene, men jeg syns at den meget gode lampegarantien til Epson (og relativt lave priser på pærer) gjør sitt til at de ekstra hundrelappene er verdt det. (Epson skal også ha litt bedre opptikk (uten at jeg har kunnet sammenligne direkte).

Grått lerret er et utmerket valg for LCD og det muligjør også at du har litt lys i rommet uten at bildet blir helt utvasket. TW700 er også lyssterkt slik at det er mulig å se i ikke helt mørke rom.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.07.2007 19.07.47 #3 av 7
Postet av: Poon
Takker for meget hurtig og informativt svar.

Jeg planlegger å handle på http://www.nettdata.no, ettersom det virker som dette er en pålitelig og velrenomert nettbutikk. Ser at de allerede har en pakke bestående av aktuell projektor og dvd-spiller + 7,5m hdmi-kabel til 13 999,-. Dette passer jo fint.

Da gjenstår bare lerret. Jeg vingler mellom 84" og 93". Sitteavstand fra lerret blir som tidligere nevnt ca. 3,5m, vil et 93" lerret bli for stort? Jeg har forsøkt å tegne de to lerretene på veggen, men det er vanskelig å si om det er for stort eller ikke uten et faktisk bilde. Noen som har erfaring med tilsvarende avstand?

Projektoren vil som sagt bli stående på en hylle under taket. Det er 25cm mellom hylla og selve taket, og projektoren i seg selv har en høyde på 12,4cm. vil dette skape problemer med tanke på kjøling?

-Christian
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.07.2007 19.16.28 #4 av 7
Postet av: Rune
Nettdata er en butikk som har fått mye skryt og den har eksistert i mange år slik at den er absolutt ingen butikk som forsvinner like fort som de dukker opp (som det finnes en rekke eksempler på)

Når det gjelder lerretstørrelse så hadde jeg før jeg flyttet et lerret på 81", men nå har jeg byttet til 91". Jeg målte akkurat nå og det var 290 cm fra vegg til lerret. Syns størrelsen er helt utmerket.

Bilder fra mitt oppsett

Når det gjelder kjøling er det viktigste at du ikke sperrer for rillene helt. For meg høres det ut som det burde gå greit.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.07.2007 17.50.14 #5 av 7
Postet av: Poon
Høres flott ut.

Eneste betenkeligheter jeg nå har gjelder dvd-spilleren.

- Den er ikke sonefri?
- Den oppskalerer ikke til 1080p (hvor viktig er dette?)

- Lyd må overføres via HDMI eller optisk?

"Lyd og Bilde" skrev:
Baksiden hos denne spilleren er mangelfulle tilkoblingsmuligheter. Det finnes ingen multikanals analogutgang, kun stereo. Dermed må lyden overføres via HDMI eller optisk digitalutgang.


"hjemmekino.no" skrev:
Spilleren har vanlig stereoutgang for overføring av stereolyd til forsterker og for overføring av Dolby Digital og DTS lyd er den utstyrt med en optisk digitalutgang.


Ser for meg utfra bilder av selve spilleren at hjemmekino.no har rett. Kan noen bekrefte dette? Grunnen til at dette er et problem for meg er at jeg i første omgang kommer til å bruke en "eldre" reciever (uten HDMI).

Jeg var i utgangspunktet ikke ute etter en HD-DVD eller Blu-Ray spiller, men en vanlig dvd-spiller med oppskaleringsmuligheter, burde jeg heller gå for noe slikt? Eller vil HD-DVD spilleren gi bedre bilde med oppskalering også av vanlige dvd'er? Noen anbefalinger?

-Christian
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.07.2007 16.25.58 #6 av 7
Postet av: Poon
Da er følgende bestilt:

Epson EMP-TW700
Adeo Greyvision 16:9 84"
Toshiba HD-E1

Takker Rune for flott hjelp!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.07.2007 17.49.39 #7 av 7
Postet av: Rune
Gratulerer. Dette kommer du til å kose deg med.

Når det gjelder 1080p har det ingen betydning så lenge du har en 720p projektor. Jeg kjører 720p ut av min HD-E1.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar