Logo

Kjøpt tv, ps3, trenger nå anlegg... kan noen hjelpe meg?

Skriv et svar
16.12.2007 21.11.06 #1 av 4
Postet av: radiaki
Heisann, jeg er newbie, så trenger litt hjelp.

Har kjøpt meg nytt tv (Panasonic TH-42PX74) og playstation 3, trenger lyd til primært film. Det er snakk om en stue på 5 x 5 m, så trenger ikke så voldsomme greier. Jeg er per i dag ikke noe audiophil, så behovet for å bygget ut er moderat. Det jeg har lyst på er å kunne benytte meg av hd-lyden i ps3en, og trenger litt hjelp til å først å fremst finne en grei og billig forsterker som kan gjøre jobben.

Må jeg ha en reciever med hdmi-inn eller kan man slippe billigere unna med en seperat hdmi-switch (uten å miste kvalitet) ?

Jeg har vurdert å begynne i det små, om dette blir dyrt (for en student som meg), så evt kjøpe flere høytalere etterhvert.

håper på ikke bruke mer enn 5000-8000 totalt

Kan noen gi meg et par tips ang billigst måte å sette sammen et annlegg der jeg kan utnytte meg av hd-lyden fra ps3en?

På forhånd takkenemmelig
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.12.2007 20.28.27 #2 av 4
For en reciver med støtte for de nye lydformatene må man opp med 6 Tusen. Men du kan benytte de analoge utgangene forå få dette med en slik reciver:
http://hifiklubben.no/produkter/hjemmek ... _soelv.htm

Det beste og billigste surround oppsettet er nok disse:
http://surround.no/product/6280/6286/42 ... farve.html

Tingen med reciveren er at den kun støtter bildesvistjing via HDMI slik at du må enten benytte deg av de analoge kablene eller bruke en optisk/coaxial kabel for lyd, men sistnevnte støtter ikke de nye høyoppløste lydformatene.

Så hvis jeg var deg ville jeg kjøpt Onkyo 605 (koster 6 tusen) pluss den høytalerpakken nevnt ovenfor. Da må du ut med 9500+Frakt.

Du vil ikke ha noe kvalitetstap ved å kjøpe en HDMI switch, men dette er jo som regel kun hvis du ikke har nok innganger til tvèn, det er ingen forsterker innebygd eller dekoding til de høyopplølste lydformatene der. Det er passtrougth.

Gratulerer med nytt oppsett forresten!
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.12.2007 19.18.20 #3 av 4
Postet av: radiaki
Takk for svar.

Jeg tenker jeg må gå til en sjappe å få hørt litt på hd-lyd så jeg kan gjøre meg opp en mening om jeg er villig til å investere i det.

Den du nevnte, Onkyo 605, tar den inn video og lyd gjennom hdmi og sender bildet videre og tar seg av lyd, eller sender den både lyd og bilde videre til tv, så man må ha lyden på tv på mute mens man ser film?

I så fall er dette det som er "standard" for de nyere forsterkerne/receiverne?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.12.2007 19.40.14 #4 av 4
Det ihvertfall jeg merket med HD-Lyd/PCM var at det var ett mer detaljert lydbildet som kom frem, altså små detaljer jeg tidligere hadde gått "glipp" av kom bedre frem, når jeg nå ser på vanlige dvd filmer syntes jeg også at det er ett mer tamt lydbilde og dialogene kommer ikke like godt frem. Men husk at mye av dette også kommer ann på hvordan produsentene har mikset lyden.

Du kan lese mer om de nye høyoppløste lydformatene her:
http://www.hjemmekino.no/guide/surroundlyd.asp
Du får heller spørre hvis det er noe mer du lurer på.

Foreløpig får du ikke full utnyttelse av HD-Lyden på PS3, siden den dekoder signalene til MPCM (Ukomprimert lyd), noe som er omtrent like bra. Du må ha også ha HDMI v1.3 (nyeste) for å utnytte dette, mens HDMI v1.1 for å få MPCM. Grunnen til at du ikke kan få HD lyd på de eldre versionene er at det ikke er stor nok båndbredde i kabelen.

Reciveren:
Den vil da fungere som en svitsj for både lyd og bilde, lyden vil komme ut både fra tv og høytalerne så du må sette den på "mute". Slik at du velge om du kun vil ha på tv eller ha surroundlyd, det gjør det ihvertfall på min.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar