Logo

Kjøp av flatskjerm

Skriv et svar
01.05.2008 23.56.58 #1 av 2
Postet av: comtec
jeg skal kjøpe meg flatskjerm og lurer på om noen her har tips om hvilken jeg bør velge


jeg skal koble tven til via mediacenter og er derfor avhengig av bra oppløsning.

jeg har sett på Samsung 40" LCD-TV LE40F86BD og Samsung 40" LCD-TV LE40M86BD.

hva er forskjellen på disse??

er det andre tver som er bedre til denne prisen?
bør jeg heller gå for en plasma tv??
er det stor forskjell på 50 og 100hz??
hva bør jeg se etter på en tv??

på forhånd takk for svar

bjørn henning eriksrud
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.05.2008 00.30.55 #2 av 2
Hei og velkommen til forumet!

Anbefaler deg først og fremst å lese denne guiden for mer informasjon etter hva du bør se etter ved kjøp av ny TV:
viewtopic.php?f=8&t=10981&p=60479#p60479

Samsung sin nye F-serie har fått gode kritikker i presse, men har ikke personlig fått sett den ennå. M-serien syntes jeg hadde en litt for mye tendens til å blande sammen bildene slik at bla detaljer i mørke områder ble borte. Så det blir spennende å se hvordan den nye F-serien er iforhold. Personlig liker jeg Sony W3000 godt, fargene er gode, detaljnivået er svært godt og bildet er nøytralt og fint, sortnivået er også bra; til LCD å være. Snart kommer W4000, så anbefaler deg heller denne:
http://www.hjemmekino.no/database/tvinf ... alognr=595

Skal du ha en plasma TV vil jeg anbefale Panasonic PX-80, forgjengeren PX70 vant tester ifleng og imponerte med skarpe bilder og ett svært godt sort-og kontrastnivå til prisen. Mer informasjon om produktet her:
http://www.hjemmekino.no/database/tvinf ... alognr=591

100Hz osv hadde noe for seg på de aldre CRT tvène, men ikke på flatskjermer. Flimmeret fra CRT'en (50Hz) vil du ikke få på en flatskjerm grunnen til det er at CRT'en får bildet scannet 50 ganger i sekundet, og er da bare halvbilder. Dette er såpass sakte at en opplevet pulsing i bildet. En flatskjerm scanner ikke bildet, men har "konstant lys". I tillegg kan den ikke vise halvbilder, men gjør om PAL til progressivt før det vises. Dette er en av grunnene til at folk flest er skuffet over sin nye flatskjerm og dem kobler til sine analoge kilder. For å gjøre god deinterlacing av PAL kildematerialet, skal flatskjermen være utstyrt med god bildeprosessering og det har ikke de fleste rimligere apperatene. Bildeprosesseringen er den faktoren som er viktigst i denne sammenhengen, ikke oppdateringshastigheten på panelet.

Her er det 24FPS som gjelder, 24hz(FPS, frames per second) bilder i sekundet er den hastigheten filmene er orginalt er spillt inn i og sørger for jevnere bevegelser ved panoreringer siden man slipper konvertering. Grunnen til at dette er utgangspunktet på HD-DVD og BluRay er at en da slipper unna de ulempene konvertering til 50- og 60Hz medfører. I utgangspunktet er 24Hz også et bedre utgangspunkt for en bildeprosessor, da den slipper å gjøre inverse telecine (prossesen med overføring av videofilm til elektronisk form) først. Så på de fleste nye TV appeareter har en nyere prosessorer som vil også glatte ut forskjellen mellom hver frame, slik at vi opplever bildet som skarpere og med en bedre flyt i bildet.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar