Logo

Kjøp av dvdbrenner med harddisk - evt i Tyskland

Skriv et svar
02.10.2004 09.18.28 #1 av 12
Postet av: xlarge
Videospilleren er kaputt og jeg ønsker meg dvd-brenner med harddisk.

Jeg har lett og har bl.a. funnet følgede modeller:

Philips HDRW720 med 80 GB harddisk og DVD+R / DVD+RW (ca kr. 6000)
Pioneer DVR-520H-S med 80 GB harddisk og DVD-R / DVD-RW (ca kr. 7000)
Pioneer DVR-720H-S med 160 GB harddisk og DVD-R / DVD-RW (ca kr. 9000)
JVC DR-MH20SE med 80 GB harddisk og DVD-R / DVD-RW og DVD-RAM (ca 8000)
samt den samme med 160 GB harddisk til ca kr. 10000).
Panasonic har en interessant modell - DMR-E95H med 160 GB harddisk som har det meste, men hvor prisen i Norge er vel høy (13-14000).
Men i Tyskland koster den fra Euro 700 - 799, dvs. bare halvparten.

Forøvrig har Panasonic også modellene DMR-E85H (80 GB), DMR-E100H (80 GB) og DMR-E400H (400 GB). Den siste er rykende ny og meget kostbar.

Jeg har forsøkt å sammenligne spesifikasjonene, men det er nærmest håpløst å finne samme benevnelse i de tekniske detaljer - så det gir jeg opp, men håper på hjelp her.

Jeg har også lest div. anbefalinger, men føler at modellene er så nye at dette er ganske subjektivt foreløpig.

Jeg håper imidlertid på svar fra noen som har prøvd en av modellene eller som er kommet lengre i vurderingen/valget enn meg.

Foreløpig heller jeg til Panasonic DMR-E95H men den mangler visst slot for SD-kort noe som ikke betyr så mye for meg da jeg behandler digitalbildene på PC-en like greit.

Jeg har vært i kontakt med Panasonic Norge og har fått opplyst at den harddisk-brenneren jeg er interessert i, DMR-E95H - i Norge selges med modellspesifikasjon DMR-E95HEG, som er den samme som selges i Tyskland.

Det vil være full garanti også i Norge såfremt en har fått stemplet garantikortet av detaljist i Tyskland.

Listeprisen i Norge er nå 10000 mens den var 13500 for kort tid siden (modellen kom til Norge i august i år). I Tyskland er nå laveste pris 698 Euro, dvs. godt under NOK 6000 som er frigrensen for reisegods, så det er fortsatt mye å spare på å handle i Tyskland - selv om MVA på 24 % kommer i tillegg.

Er det noen som har erfaringer med å handle i Tyskland (butikk eller internet) ? Er det mulig å få refundert Tysk MVA osv.

Ønsker selvsagt også info/erfaringer om brennere med harddisk av alle typer !


På forhånd takk.

xlarge :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.10.2004 19.27.24 #2 av 12
Postet av: TerjeV
Jeg er også ute etter akkurat det samme som deg. Og har også lurt på muligheten av å bestille fra utlandet.
Har sjekket http://www.technikdirekt.de og disse ser ut til å ha bra priser. Men jeg har ikke sjekket ennå om dem sender til Norge. Det står oppført fraktpriser kun til EU-land :?

TerjeV
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.10.2004 19.39.37 #3 av 12
Postet av: Rune
Jeg har selv vært eier av Pioneer DVR 5100 i snart ett år. Personlig syns jeg det er et av de beste kjøpene jeg har gjort.

Da tenker jeg generellt på produktgruppen. Alt pæs med å finne kassetter, være hjemme til sine faste program, dårlige opptak, spoling osv er en saga blott.

DVR 520 og DVR 720 har stort sett samme funksjonalitet. Har fått RGB inngang som er viktig med parabol og digitale bakkesendinger som snart kommer. Brukervennligheten er uovertruffen. 520 og 720 har fått litt bedre Commercial Skip funksjon (kjekk!!) enn forgjengeren 5100.

Philips sin 720 er en absolutt grei maskin. Brukervennligheten er ikke like god som Pioneer. (faktisk en del unna) Bildekvalitetmessig vil jeg ikke uttale meg siden jeg ikke har sammenlignet på samme utstyr og plass.

Tuneren på Pioneer er helt ok, men TV tuneren i min Sony TV er litt bedre. Sony har som regel ikke de beste TV tunerene.

Andre aktuelle maskiner må jo være Sony sine nye maskiner. (900 og 1000)

Skal prøve få på plass en sammenligningsfunksjon for DVD opptakere med harddisk i løpet av uken.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.10.2004 20.44.26 #4 av 12
Postet av: ter_kris
Har man mulighet kan man jo bare ta bilen ned til Tyskland. Da kan man droppe norsk moms også, er en frigrense på 5000,- pr. ENHET! Det er ikke så langt hvis man bor i Sør-Norge. Fra Fredrikshavn i Danmark til Hamburg er det ca. 50 mil, og det kjøres på under 5 timer. 130-sone i Danmark nå, i Tyskland er det vel fortsatt fri fart.
Båten kan man få meget billig hvis man er fleksibel med utreisedag.
Har sett priser fra Larvik på under 500,- for 4-mannslugar MED bil!
For å gjøre turen enda billigere legger man selvsagt turen innom en av grensebutikkene for å bunkre øl! -> http://www.calle.dk Bare et tips...
-tk
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.10.2004 12.58.58 #5 av 12
Postet av: VR
Jeg hadde samme runde som deg for en tid siden, og vurderte de samme modellene. Jeg endte opp med JVC DR-MH20SE. Utslagsgivende var at det var den modellen som hadde hadde alle funksjonene og koblingene som jeg ønsket. Eksempelvis progresssiv scanning. På de andre opplevde jeg å måtte gå på akkord med enkeltfunksjoner.

Er veldig fornøyd med den. Den gir godt bilde og er svært brukervennlig. Ingen formatkonflikter så langt. Navigeringen blant opptakene er jo en drøm med thumbnails. Tror 80GB holder for de fleste.

Generelt kan en si at harddiskopptakere er helt geniale. Det endrer måten en ser TV på ved at en nå svært enkelt kan se det en vil på det tidspunktet som passer en best. Anbefales sterkt. Unngå å kjøpe ren DVD-opptaker. Det er verdt å legge inn de ekstra kronene i en harddiskopptaker, da det er harddisken som virkelig utgjør brukervennligheten og fleksibiliteten.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.10.2004 18.11.16 #6 av 12
Postet av: xlarge
Hei igjen.
Jeg er kommet litt lengre og har noen tilleggsopplysninger.

Først til ter_kris, beløpsgrensen er kr. 6000 iflg. Tollvesenet, men du kan ikke være to personer og doble ett objekt.

Mitt valg blir trolig Panasonic dmr-e95heg bla. pga billedkvalitet og funksjoner. Ikke minst viktig at den kan ta kortet fra kameraet direkte.
Den har stiller automatisk høyere hastighet ved raskt bevegeligelse enn sakte og har det de siste teknikker på de fleste områder. Ikke minst er det interessant med tolags dvd-plater med 9,4 GB som muliggjør hele filmer på en plate. Den får også topp rating over hele Europa og er best buy overalt.

Jeg ser nå at prisen i Sveits er en god del lavere enn i Tyskland, pt ca 1040 Sfr og at Tyskland er gått litt opp, trolig pga endret euro. I Sveits sparer en altså 900-1000 NOK, men de Tyske virker mere professonelle.

På Pixmania som egentlig er fransk selger de til alle EU-land, men kanskje ikke til Norge. Prisen til Sverige er ca 9400 SEK som omregnet til NOK blir veldig akseptabel (inkl. mva), så jeg håper egentlig på at jeg kan gå den veien.

Til slutt, listeprisen i Norge var kr. 13500 til midten av september, men skal nå være 10000 iflg Panasonic.no, men butikkene i Norge har ikke reagert særlig på dette ennå. Mitt laveste tilbud hittil ligger på NOK 9500, som jeg synes er for høyt jamfør listepris. Først når prisen kommer under 9000 i norsk butikk er de interessant.

Husk at ved innkjøp i Tyskland eller Sveits kommer det frakt på ca NOk 300 og toll på pris og frakt på 24 % slik at summen blir nesten NOK 8000.

Alternativet med å reise ned og kjøpe over disk gir jo lav pris, men jeg har foreløpig ikke funnet butikker som er i nærheten av web-pris. Faktisk varierer webprisen fra Euro 720 - 1150.

Har noen kjennskap til Tyske butikker som ikke ligger for langt fra Kiel og som er kjent for lave priser ? Evt. hvordan finne slike ?

mvh
xlarge
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.10.2004 20.41.08 #7 av 12
Postet av: Johnny
Har nettop kommet tilbake fra London. Der kostet Panasonc DMR E95 8000kr. Derfor tror jeg ikke det tar mange ukene før den faller ipris her heller
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.10.2004 20.21.04 #8 av 12
Postet av: Tiger
Hva med Sonys nye RDR-HX 1000 (250GB) / 900 (160GB). Får visstnok strålende kritikker på lyd og bilde. :idea:

Sony er også konkurransedyktige på pris [u]i Norge[/u].

900-modellen = 6.999 NOK. 8)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.10.2004 20.41.41 #9 av 12
Postet av: Rune
Et meget godt forslag Tiger.

Best buy selger denne til 6990 og det må være en knallpris.

http://www.best-buy.com/bbshop/product.asp?sku=56325

Veiledene pris på denne fra Sony er 10k.

Denne vant test mot DVR 720 og Panasonic i et engelsk blad.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.10.2004 14.49.47 #10 av 12
Postet av: xlarge
Jeg takker for alle innlegg og håper på flere.

Jeg har sjekket litt rundt Sony-modellen og sammenlignet med dmr-e95h og viser bl.a. til test og stjerner ***** på følgende sider (Tyskland):
http://www.guenstiger.de/gt/main.asp?produkt=324047 (Panasonic dmr-e95h)
http://www.guenstiger.de/gt/main.asp?produkt=340646 (Sony RDR-HX 900).

Her ser en tydelig at Pansonic scorer mye høyere.

Ut fra engelske tester ser det ut til at Sony er mere kjent der, men jeg legger stor vekt på at tyskerne er mye mere nøyaktige og krevende og at omsetningen/antall kostbare dvd-brennere ligger skyhøyt over i Tyskland kontra England. (Jfr. Ebay, Pixmania mfl).

Prisen på Sony som en finner på http://www.best-buy.com/bbshop/dept.asp?menu_id=10302&mscssid= er jo gunstig, men jeg har fortsatt lyst på Panasonic-en.

Prisen synker og noen norske butikker er nede mot 9000 for øyeblikket.
(Sveits ca sfrc 1000/NOK 5500 og Tyskland 680 euro/NOK 5800).

Har noen vært på kjøpesenteret Media Markt i Kiel (eller i andre tyske byer) ? Jeg er veldig interessert i erfaring med dette kjøpesenteret.

mvh
xlarge
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.11.2004 09.44.52 #11 av 12
Postet av: metro
Dersom det stemmer at Sonys HX 1000 / HX 900 kun har mulighet til å programmere 8 opptak, er produktet uaktuelt for meg å kjøpe. Dette er ikke bedre enn den VHS-spilleren jeg har i dag (også Sony). Med kun 8 opptak, trenger man rett og slett ikke 250 gb harddisk. Her er det noe ingeniørene til Sony ikke har tenkt på...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.11.2004 10.10.52 #12 av 12
Postet av: Rune
"metro" skrev:Dersom det stemmer at Sonys HX 1000 / HX 900 kun har mulighet til å programmere 8 opptak, er produktet uaktuelt for meg å kjøpe. Dette er ikke bedre enn den VHS-spilleren jeg har i dag (også Sony). Med kun 8 opptak, trenger man rett og slett ikke 250 gb harddisk. Her er det noe ingeniørene til Sony ikke har tenkt på...


Det stemmer. Jeg skjønner ikke hva de har tenkt på Sony. For meg så er den faktisk helt ubrukelig da. Jeg har selv en Pioneer hvor det ligger inne 15-20 faste opptak i løpet av en uke.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar