Logo

kino råkjeller

Skriv et svar
14.07.2008 22.00.24 #1 av 22
Postet av: filmgeir
Heisan
Jeg har nylig flyttet inn i rekkehus og funnet ut at muligheten er der for kinorom i kjelleren.
Filmtilhenger som jeg er så er dette et prosjekt jeg ønsker og starte veldig snart.
Jeg har funnet ut at jeg kan få ordnet meg et rom tilegnet til dette på ca 3x2meter.

Jeg ønsker å lydisolere hele rommet slik at jeg ikke forstyrre naboene eller samboeren som er i stuen over.
Kjelleren er litt under bakken slik at jeg beskymrer meg litt for det med fukt. Har aldri vært tegn til fuktskader annet enn mye kondens på vinduene og råkjeller lukt. Har invistert i en avfukter som tømmes hver 2-3 dag.
2 av veggene på kinorommet er betong samt gulvet. Jeg får nok ikke naboene med på og fornye dreneringen med det første, rekkehuset er fra 1959.

Så det jeg lurer på er gode tips til å lydisolere rommet samt unngå fukt problemer. filmgeirhjemmekino.JPG filmgeirhjemmekino.JPG ( 14,833984375 KB) Vist 4036 ganger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.07.2008 17.50.29 #2 av 22
Postet av: MindWaste
"filmgeir" skrev:
Har aldri vært tegn til fuktskader annet enn mye kondens på vinduene og råkjeller lukt. Har invistert i en avfukter som tømmes hver 2-3 dag.


Eeh... råkjeller lukt og tømming av avfukter hver 2-3 dag? Du burde seriøst vurdere å få utbedret fuktinndriv før du starter med oppbygging av rom. Sopp gror ekstremt fort i fuktige miljøer med romtemp på 20+

Om naboer ikke vil grave opp drenering kan EPS være en løsning for deg. Det koster fort 60-70 tusen men er uansett billigere enn å drenere rundt hele huset.

http://www.eps-system.no/
-Anders-

Min Kino
Parasound JC-1 / Usher BE8871 / 2 x DIY 12" SVS Sonosub / Logitech Transporter / Sony PS3 / LG 60pk950
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.07.2008 11.47.44 #3 av 22
Postet av: filmgeir
Eeh... råkjeller lukt og tømming av avfukter hver 2-3 dag? Du burde seriøst vurdere å få utbedret fuktinndriv før du starter med oppbygging av rom.


Det var kjeller lukt før jeg invisterte i avfukteren, jeg tok gjerne litt hardt i at den tømmes etter 2-3 dager. Vi tørker mye klær i kjelleren så den hadde nok stått over 1 uke visst det ikke var for det. Det har ikke flasset noe maling av muren så det mest synelige har vært kondens (mest på vinteren).

Jeg tenkte visst jeg kledte betongveggene med platon xtra http://www.isola.no/produkter/grunnmurs ... jellervegg
slik at veggen får puste at det kanskje er god nok løsning?

Noen som har brukt platon xtra?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.07.2008 17.55.57 #4 av 22
Postet av: MindWaste
Har du noe form for lufting i kjeller'n? Ventiler etc.? Er som regel ett must i nedgravd kjeller, og mangel på sådan fører til nettopp kondens.

Platon Xtra KAN være ett alternativ hvis det ikke er mye fukt det er snakk om. Vær da spesielt obs på å ikke isolere for mye (max 50mm isolasjon) da dette vil føre til enda større kondensproblemer.
Platon hjelper heller ikke på det generelle inneklimaet i rommet, hvis det er dårlig lufting som er det største problemet. Da bør du vurdere å få inn noen ventiler.

Om du føler deg usikker på hvor fukt kommer fra og hvilke måter dette kan utbedres på, bør du kontakte en fagmann som kan gi deg råd. Det er absolutt ingenting som er så kjedelig som å måtte rive ett kliss nytt rom pga fukt/sopp/råte bak vegger/gulv...
-Anders-

Min Kino
Parasound JC-1 / Usher BE8871 / 2 x DIY 12" SVS Sonosub / Logitech Transporter / Sony PS3 / LG 60pk950
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.07.2008 19.23.34 #5 av 22
Postet av: filmgeir
Det er ventil på rommet, jeg fikk lånt meg en fuktmåler til å sjekke kjelleren ved å ha avfukteren slått av ei uke, fant ikke tegn til fukt. Får ordne at rørlegger kan sjekke rommet, fant ut at jeg må flytte hovedkranen før jeg kan bygge ut rommet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.12.2008 19.23.57 #6 av 22
Postet av: filmgeir
Har nå fått fikset hovedkranene og valgt og ikke flytte de, endret hvordan rommet skal bygges. Kjøpt meg prosjektor OPTOMA HD65 som er koblet opp midlertidlig på soverommet.

Ellers er alle veggene i kjelleren revet vekk, betongkanter er hogd vekk.
1.Nå er første plan og bytte vinduene i kjelleren som står for mye av kulden og fukten.
Ellers prøver jeg å finne ut best mulig måte og bygge rommet. Fant ut at jeg har 20cm mellom mellom etasjene slik at jeg ikke forstyrre fruen når jeg får isolert.

Vurdere varmekabler er det noen som har litt kjennskap til det? Rommet har en ca takhøyde på 2m som jeg vil miste minst mulig av.

skissen er ca mål foreløpig kinorom.JPG kinorom.JPG ( 26,1650390625 KB) Vist 3554 ganger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.12.2008 08.16.32 #7 av 22
Postet av: Jerome
Jeg må si meg 100% enig med MindWaste.

Jeg har også puset opp kjeller min et par år tilbake og var nødt til å drenere rundt før jeg kunne gjøre noe. Det var ikke mye som kom inn gjennom gulvet, det bare litt fuktig når det regnet en del. Men bare det tok fort en del dager før det kunne vært helt fint igjen. Det verste var vel øst og vår når luften ute var fuktig. Siden fuktighet kom inn gjennom gulvet så var veggene helt fine.
Det er bare når jeg hvor fuktigheten kom inn at jeg ble kvitt den. Har du ikke funnet kilden så kan du ikke være sikkert :?

Jeg har brukt Platon plater og det fungerer bra, men som MindWaste skrev så hjelper det lite hvis du har dårlig inneklima. Det er også strenge krav på luft sirkulering bakk disse platene og isolasjontykkelse foran.

Du skriver også at vinduet står for mye av kulden og fukten. Kulden er enig med men fukten? Hvordan kan et dårlig vindu gjør et rom fuktig?

EDIT: Jeg mener ikke å være alt for negativ, bare prøve å hjelpe! :wink:
Crown | Klipsch | SVS | Yamaha | Sony
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.12.2008 10.08.07 #8 av 22
Postet av: roffe
Har du synlige problemer med fukt bør du absolutt drenere. Men det er faktisk forskjell på om det er fuktinntrengning fra utsiden eller om det er kondensering fra innsiden. All verdens drenering hjelper ikke dersom det er høy luftfuktighet fra klestørk og annet, kombinert med kalde flater.

Noen råd:

1. Tørk tøy i godt ventilerte, oppvarmede rom, ikke i en kald kjeller eller i rom med fri åpning inn til et kaldt rom. Da ber du om kondensproblemer og mugg. Jeg leide en gang en sokkelleilighet med bad innenfor et soverom uten gulvvarme, og når vi tørket tøy på det badet dannet det seg faktisk mugg på undersiden av madrasser og på tøy som lå i de nederste skuffene i skapet. Problemet var kondensering nederst ved det kalde gulvet. Det kan bli dyrt i lengden og i tillegg helseskadelig.
2. Dersom du har drenert, men er usikker på fuktinntrengning gjennom betongsålen ved ekstreme nedbørforhold, så bør du legge en kraftig fuktsperre under gulvet du legger, enten det er parkett, laminat, teppe eller fliser. Jeg legger laminat i egen kino, og har benyttet en fuktsperre av typen Pergo SimpleSolutions MoisturBloc Extreme. Et alternativ som er litt dyrere og sannsynligvis enda bedre er Isola Blå Platon, som også har løsninger for kantavslutninger og utlufting bak lister. Man kan også bruke de sorte platonplatene som normalt brukes ute innendørs har jeg hørt dersom man vil sikre ekstra mot fukt. Det gir et tykkere utluftingsskikt. For alle disse alternativene gjelder at du har flytende gulv med god utlufting opp langs veggene/listene og ut i rommet på alle kanter.
3. Et oppholdsrom av denne typen bør ha god ventilasjon. Har selv fra gammelt av to ventiler i mitt kjellerrom, og kommer i tillegg til å installere vifter for å få luftsirkulasjon.
4. Betong skal puste. Har du god drenering og fuktsperre i form av sorte platonplater på utsiden av veggen skal du ikke ha fuktsperre på innsiden, da lukker du fukt inne i veggen, noe som i verste fall kan føre til et kulde/varme-skikt der man får frostspreng i betongen. Sørg for at veggen får puste, slik at evt. fukt kan fordampe og ledes ut.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.12.2008 11.03.16 #9 av 22
Postet av: filmgeir
"Jerome" skrev:Jeg må si meg 100% enig med MindWaste.

Du skriver også at vinduet står for mye av kulden og fukten. Kulden er enig med men fukten? Hvordan kan et dårlig vindu gjør et rom fuktig?

EDIT: Jeg mener ikke å være alt for negativ, bare prøve å hjelpe! :wink:


Hei Jerome
Jeg bor i det midten av 5 rekkehus enkelte av naboene leier ut i kjelleren som er fullt møblert og har ikke hatt noe fuktproblemer. Det lønner seg ikke med drenering med mindre jeg får med naboene noe som ikke skjer med det første.
Vinduene er nok fra 1959 når huset ble bygd, enkle slitte vinduer. Grunnen til jeg mener at de har skylden for fukten er at de ikke er helt igjen (ved trykk får du nesten 1 cm klaring ved en av glipene).
Så jeg skal få byttet de helt ut først og se hvordan det går.
Tar ingenting negativt man svarer for å være til hjelp :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.12.2008 11.14.51 #10 av 22
Postet av: filmgeir
"roffe" skrev:Har du synlige problemer med fukt bør du absolutt drenere. Men det er faktisk forskjell på om det er fuktinntrengning fra utsiden eller om det er kondensering fra innsiden. All verdens drenering hjelper ikke dersom det er høy luftfuktighet fra klestørk og annet, kombinert med kalde flater.
.


Hei Roffe
Kjelleren står foreløpig uten varme men det skal jeg få gjort noe med. Jeg skal sjekke ut de forskjellige tipsene dine. Drenering vil ikke ha noe for seg med mindre jeg får med naboene på dette. Så jeg er egentlig innstillt på og gjør det mest mulig sikret mot fukt uten og gjøre noe med dreneringen.

Akkurar der jeg har tenkt og bygge er det en ventil og der hadde det ikke vært dumt og hatt en elektrisk vifte.

Jeg tenker også at visst jeg ordner varmekabler i gulvet så hjelper det for kinorommet, og ha varmeovner utenfor i gangen så hjelper det godt for inneklimaet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.02.2009 17.13.51 #11 av 22
Postet av: filmgeir
Har lenge planlagt hvordan kinorommet skal bli og nå begynner snart byggingen. Mye av tiden til nå har vært og rive vegger og hogge opp betongkanter, lenge sett på forskjellige løsninger og sett mye gode ideer på forumet. Nå er ikke jeg noe handyman så jeg har valgt og leie inn et byggefirma til å bygge selve rommet for meg. Prosessen vil gå i takt med et annet prosjekt i huset.

Kjelleren er ikke pusset opp siden huset ble bygd 1959. Så følgende plan er:
1. Bytte ut alle vinduene i kjelleren.
2. Hogge opp betonggulvet der kinorommet skal være.
3. Legge varmekabler og bygge opp rommet.
Jeg kommer til å legge ut jevnlig oppdatering så det kan være til hjelp for andre.

På bildet har jeg teipet opp sånn ca størrelsen så jeg kunne planlegge litt utifra det.

Prosjektor er allerede skaffet og foreløpig satt opp på soverommet, der vi ser en episode av planet earth i ny og ne. giki.jpg giki.jpg ( 44,19140625 KB) Vist 3236 ganger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.03.2009 11.05.27 #12 av 22
Postet av: filmgeir
Da begynte arbeidet igår, halvparten av betongen er hogd opp til en dybde mellom 10-20cm, har ikke fått sett så nøye på det siden strømmen for kjelleren er foreløpig koblet vekk, det er bygget rammeverket av rommet alt, og idag pågår arbeidet og få vekk resten av betongen og eventuelt bytte ut vinduene, prøve å få tatt bilde ikveld når jeg kommer hjem. :biggrin:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.03.2009 14.16.15 #13 av 22
Postet av: filmgeir
Lagt ut byggeprosessen på hjemmekinopresentasjoner for de som er nysjerrig.
Prøve å få lagt ut bilde for hver endring som skjer.

http://min.hjemmekino.no/cinema.aspx?id=184
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.03.2009 16.18.38 #14 av 22
Postet av: filmgeir

Kinorom byggedag 8
støpt 1 gang, rør for strøm er oppe, isolert taket, vinduet er byttet ut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.03.2009 17.25.32 #15 av 22
Postet av: SuperB
Ser spennende ut. Lykke til med fuktproblemene. Tror du det kommer til å gå greit å få kinoen nok lydisolert til at naboene ikke blir plaget? Høres skummelt ut med hjemmekino i midten av et gammelt rekkehus...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar