Logo

Kino i kjelleren...mange spørsmål

Skriv et svar
04.08.2011 10.58.04 #1 av 4
Postet av: Hulud81
For en måneds tid siden begynte jeg å rive kjellerstua i vårt nye hus, og planen er å få bygd opp en fullverdig hjemmekino med litt begrenset budsjett. Dvs at jeg gjør mye av jobben selv, med god hjelp av venner og familie. Men det er mange spørsmål som dukker opp som jeg håper noen på forumet her kan hjelpe meg med. Kan nevne at jeg har null erfaring med dette fra før, så til tross for en del planlegging, har det blitt endel utfordringer jeg ikke hadde regnet med :?

Hvor viktig er det med lyd-dører evt å lydisolere eksisterende dører? Jeg trenger ikke ta hensyn til noen rom i kjelleren. Det er et gjesterom, et lite kjøkken, et bad og ellers bare bod og vaskerom der nede (har tidligere vært adskilt som leilighet). Men jeg tenker om lyden vil spre seg til etasjen over hvis ikke dørene er lydisolerte?

Alt av kabler blir skjult i veggene, men hvor får jeg tak i "lokk" der kablene kommer ut til både høyttalere og A/V rack?

Noen som har formeninger om hva som er best av LED og vanlige spotter? Tenker mest på lysstyrke. Kjelleren er ganske mørk, så jeg trenger litt godt lys når vi først skal ha lyset på. Jeg skal bygge en skråkasse mellom vegg og tak der spottene skal stå, så det ikke skal gå en masse rør og ledninger gjennom taket. LED spotter trenger vel mindre plass, men lyser de godt nok? Er de verdt prisen?

Vi har lagt opp alt av rør, og min største bekymring nå er at et par av bjelkene i taket har ganske betydelige sprekker. Jeg er usikker på om de var sånn før vi begynte å legge opp rør. Finnes det noen måte å forsterke bjelkene, eller støtte opp der det er sprekker? Eller går det an å finne ut om bjelkene holder seg sånn de er nå?

Jeg har 3 ganske små vindu i kjellerstua. Trenger gode og helst rimelige tips til blending.

Trenger og tips til maling og farge på vegger og tak. På guvet skal jeg ha et veldig mørkt teppe. Bør vegger og tak og være veldig mørkt for å få best effekt, eller kan jeg gå for litt lysere farger, så det blir litt triveligere der nede (pluss at kjerringa blir litt mer fornøyd da)? :wink:
Og bør jeg male med matt maling så det ikke blir for mye gjenskinn?

Sist, anlegget jeg har kjøt inn er :
Høyttalare: JBL ES80 serien fra Soundgarden
Forsterker: Denon AVR1708
Prosjektor: Optoma HD100XB
120" rammelerret
PS3
+ div.annet.
Rommet er ca. 550x330 cm, og 215cm høyt.
Har dere erfaring med høyttalerne og eller prosjektoren?
Jeg vet det ikke er det feteste på markedet, men det er en begynnelse, og som sagt er dette et lavbudsjettsprosjekt 8)

Setter stor pris på alle tilbakemeldinger.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.08.2011 11.19.40 #2 av 4
Postet av: Hulud81
Det dukker selvsagt opp flere spørsmål :wink:

Hvor får jeg kjøpt akustikkplater til en grei pris? Jeg har lite plass på veggene, men tenkte å ha endel i taket.

For øyeblikket holder jeg på å isolere taket, og har gjort det på følgende måte:
Først et lag 50mm rockwool helt opp mot gulvet i etasjen over, så et lag gips mellom bjelkelagene (dette er så langt jeg har kommet nå). Så tenkte jeg å legge 100mm glava , for så å avslutte med et lag mdf og til slutt et nytt lagt gips.
Høres dette ut som en grei løsning, eller har dere andre forslag for å lydisolere best mulig?

På veggene tenkte jeg bare å bruke 100mm glava, et lag mdf og et lag gips.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.08.2011 11.24.31 #3 av 4
Postet av: Torja
Lyd isolering fra resten av huset er viktig. Blir ikke bedre enn det dårligste leddet i kjeden. Så ja, lydisolerende dør er viktig(dobbel dør). Lokk til kabler? Clas-Ohlson har vel det meste?
LED har kun fast lys meg bekjent. Enten på eller av. Mens vanlige spottere kan man justere med dimmere. Jeg syns spottere har et mer behagelig lys, men det er meg da.
Skal du ha prosjektor, og det skal du jo ha, er det beste å lage en såkalt batt cave. Svart på vegger og tak, og gjerne mørkt teppe forran lytteposisjon. Ikke glem lyddemping.
Lykke til med prosjektet. :D
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.08.2011 07.12.41 #4 av 4
Postet av: Hulud81
Tusen takk for svar Torja :D
Lydisolering er nok nok det jeg har brukt mest tid på å planlegge, men det er endel utfordringer for å få det helt "tett". Det største problemet er nok størrelsen på rommet, og da spesielt takhøyden. Jeg ville beholde mest mulig takhøyde, og dermed ble f.eks takbøyler uaktuelt. Men fikk tips om den løsningen jeg nå har gått for, så jeg håper det skal bli ganske greit. Når det gjelder dørene, så har jeg ikke mulighet for å ha dobbel dør, men jeg kan prøve å kle og tette de dørene som er der nå. Lyddør er og aktuelt, men de bør ikke være mer enn 80-90 cm i bredde. De jeg har sett er minst 100cm.
Det var elektrikeren jeg har brukt som anbefalte LED med fjernstyrt dimmer, så jeg håper og tror det er mulig, men dette er ikke noe jeg har peiling på selv, så det er mulig du har rett.
Du har nok rett i at det bør være svart på vegger og tak og, men jeg ønsker å ha et rom man kan oppholde seg i når vi ikke skal se film og, og da blir et helsvart rom trist som faen. Så kanskje det er mulig med grått/brunt f.eks, fortsatt mørkt, men ikke helt svart.
Det er fortsatt endel spørsmål her jeg trenger svar på, så det er bare å slenge seg på tråden hvis dere har noen gode tips og løsninger :wink:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar