Logo

Kan vi stole på TV testene?

Skriv et svar
18.03.2009 12.42.18 #1 av 11
Postet av: orso
Kan vi stole på TV tester som utføres i blader som Hjemmekino og Lyd&Bilde? Jeg har begynt å betvile det. Tenker spesielt på sammenlignings tester med LCDer mot plasmaer. Ofte ender de på samme karakter, men min opplevelse er at disse LCDene er minst et hestehode bak plasmaene. Selv eldre plasmaer på 2-3 år virker for meg til å ofte være bedre totalt sett enn mange nyere LCDere. Spørsmålet om kalibrering og instillinger reiser seg selvfølgelig, men det gjelder forsåvidt like mye for plasmaene. Ingen av de er sansynligvis optimalt innstilt, da de færreste gidder å gjøre så mye med det. Jeg tenker først og fremst på skjermer jeg har sett hjemme hos folk og materiale har vært i SD. Spesielt fotball kamper på en LCD blir ofte en lidelse, men det er mye annet også som ikke virker å være på høyde med plasma.

Så er det jeg som ikke har sett gode nok LCDer eller forteller ikke bladene sannheten i tester? LED skjermer kan vi holde utenfor debatten. Ingen tvil om at de er bra.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.03.2009 19.07.14 #2 av 11
Postet av: Jorn.Finnerud
Jeg kan i allefall svare for oss i Hjemmekino.
Vi har et eget testrom for flatskjermer hvor vi totalt kan koble opp åtte skjermer samtidig.
Vi bruker en Kramer HDMI-switcher med to innganger og åtte utganger. På den måten kan vi få opp det samme bildet på alle skjermene samtidig.
Det første vi gjør når vi tester TV-er er å koble opp måleutstyret. Vi bruker proffutstyr importert fra USA. Det består av en måleprobe som vi plasserer på skjermen. Den kobles til en PC hvor vi har et måleprogram. Vi bruker Get Grey sin testskive som er tilpasset programmet.
Først leser vi av standardinnstillingene på skjermen for å danne oss et bilde av hvordan skjermen er før kalibrering. Vi går samtidig grundig igjennom menyene for å få en oppfatning av hvilke muligheter som ligger i skjermen. Er det noe vi lurer på eller som er uklart, konfererer vi med importøren.
Etter at vi har lest av standardverdiene begynner moroa. Da skal skjermen kalibreres slik at den kommer så nære opp til vårt mål som er en hvitbalanse på 6500K og et fargerom som samfaller med 709-standarden. denne standarden er for HDTV, men den er også så godt som identisk med den europeiske standarden.
Det er selvsagt ikke alle skjermer som har muligheter nok til å greie målet, men vi gjør det vi kan med de innstillingsmulighetene som finnes i menyene. Denne prosedyren gjentar vi for hver eneste skjerm til alle er målt og kalibrert. Alle skjermer måles selvsagt til slutt.
Alle målinger før og etter kalibrering har vi lagret for senere referanser.
Er det dypere tester trykker vi målingene i bladet. Vi vurderer også om vi skal legge ut målingene på samtlige skjermer på Insider, til glede for våre abonnenter.
Etter at skjermene er kalibrert skal de evalueres. For å få et inntrykk av hvordan skjermen takler SD-kilder bruker vi en testskive fra HQV. Vi lar spilleren sende ut 576i. På den måten er det skjermens bildebehandling som må gjøre jobben med både skalering og de-interlacing. Testskiven har også testsekvenser for bildestøy og detaljer.
HQV har også en BD-versjon som vi bruker. I tilegg bruker vi diverse filmer, både DVD og BD for å se på forskjellene mellom skjermene. I tillegg seg vi fysisk på ting som innsynsvinkel og lignende.
Det er dog et område vi kunne blitt bedre på. det er å teste den interne TV-tuneren. Vi er selvsagt åpne for innspill fra våre lesere. Hvis noen lurer på hvilken TV jeg selv har valgt å bruke i mitt eget hjem så er det en Pioneer KRP500A.
Det mange kanskje ikke vet er at vi tilegner oss innformasjon som ikke er offentlig tilgjengelig om produktene. Vi besøker fabrikker og har tekniske samtaler med de som utvikler produktene. På den måten får vi en viten og en forståelse for produktene vi tester, som kun fagblader kan.
Fordi vi også sitter i Eisapanelet får vi se produkter både tidligere og mer inngående enn andre medier. Flere ganger i året samles Eisa panelet og produsenter som viser og demonstrerer sine produkter ned til den minste detalj. Vi har derfor tiltro til egen viten og kompetanse, og håper selvsagt at dere lesere også har tiltro til det vi driver med.
Vennlig hilsen Jørn, redaktør i magasinet Watt
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.03.2009 20.54.09 #3 av 11
Postet av: Torja
Noen mellorom i teksten hadde gjort seg :wink:
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.03.2009 08.15.04 #4 av 11
Postet av: Msport
Veldig god informasjon å få - forstår nå litt mer hva som ligger bak testen.
Pioneer PDP-5080XA # Onkyo TX-SR875 # Emotiva XPA-5
Panasonic DMP-BD60 # Logitech Squeezebox Duet # Project Debut III
B&W DM683 # B&W HTM61 # Focal Dôme x 4 # SVS! PB12-Plus
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.03.2009 08.53.03 #5 av 11
Postet av: orso
Fin utredning det Finnerud, men spørsmålet jeg stiller er om dere alikevel klarer å gi karakter utelukkende utifra kvaliteten.

Eller kan dette selvfølgelig handle om at vi vektlegger ulike kvaliteter. De kvalitetene jeg etterser, er kanskje ikke vektlagt i like stor grad hos dere.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.03.2009 09.09.52 #6 av 11
Postet av: Jorn.Finnerud
Karakterer gis som en helhetsvurdering hvor også prisen på produktet er med i beregningen. Et godt eksempel er Yamahas Blu-ray spiller som jo er en Panasonic i forkledning. la oss si at den er identisk i ytelse med en spiller fra Panasonic, men spilleren fra yamaha koster 6000 kroner mer (den gjør faktisk det). Skulle da begge få en femmer for prestasjoner eller skal den som er alt for dyr trekkes? Yamaha fikk en 3-er selv om den ytelsesmessig er like god som Panasonicspilleren.
Vennlig hilsen Jørn, redaktør i magasinet Watt
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.03.2009 09.31.40 #7 av 11
Postet av: orso
"Jorn.Finnerud" skrev:Karakterer gis som en helhetsvurdering hvor også prisen på produktet er med i beregningen. Et godt eksempel er Yamahas Blu-ray spiller som jo er en Panasonic i forkledning. la oss si at den er identisk i ytelse med en spiller fra Panasonic, men spilleren fra yamaha koster 6000 kroner mer (den gjør faktisk det). Skulle da begge få en femmer for prestasjoner eller skal den som er alt for dyr trekkes? Yamaha fikk en 3-er selv om den ytelsesmessig er like god som Panasonicspilleren.

Et bra eksempel. Regner med det ble beskrevet at den var en forkledt Panasonic og at den hadde de samme kvalitene. Det er viktig å informere om.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.03.2009 09.36.04 #8 av 11
Postet av: Jorn.Finnerud
Det ble det selvsagt.
Vennlig hilsen Jørn, redaktør i magasinet Watt
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.03.2009 12.26.32 #9 av 11
Postet av: kamelon
En liten ot her, men hvordan velger dere ut hvilke produkter/leverandører som skal være med i tv-testene?Ser f.eks at i siste 32" tv-test er Sony representert med to apparat?Hvorfor det?Og hvorfor er f.eks Sharp,LG eller Pioneer utelatt? Vanskelig for oss forbrukere å vite om vi går "glipp av noe" med disse andre leverandørene..Egentlig ikke noe kritikk dette..Ønsker bare å vite hva som skjer i forkant av hver test.. :smile:
I think football always should be played on grass...Bob Marley
Min kino: http://min.hjemmekino.no/cinema.aspx?id=123
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.03.2009 13.21.02 #10 av 11
Postet av: Jorn.Finnerud
Det enkle svaret er at det er veldig mange leverandører som bytter modeller i disse dager. Derfor ville hverken LG, Toshiba, JVC eller Sharp være med.
I neste nummer begynner heldigvis nyheter å komme inn fra produsentene. Da blir det Norgespremiere på den nye W5500-serien fra Sony som mange gleder seg til. I tillegg får vi inn G10 plasma fra Panasonic, blandt annet.
Vennlig hilsen Jørn, redaktør i magasinet Watt
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.03.2009 13.51.49 #11 av 11
Postet av: kamelon
Topp!
Takker for svar!
I think football always should be played on grass...Bob Marley
Min kino: http://min.hjemmekino.no/cinema.aspx?id=123
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar