Logo

Kan sub plasseres uten måle-instrument?

Skriv et svar
03.03.2006 19.11.34 #1 av 5
Postet av: Jimmern
Er lykkelig eier av SVSpb10, men har ikke fått rigga alt ennå... Kan denne sub`en plasseres og få "topp-effekt" uten noen måleinstrumenter? Kan en "selvutnevnt" :) lyd-ekspert med 12-15 år i hi-fi-bransjen plassere denne optimalt kun ved bruk av erfaringer? Hvis man vil sikre seg optimal plassering - hva må man måle med? Legg gjerne med en link dersom noen vet hva som funker for optimal innstilling. Tar ellers imot ALLE tips ang plassering av denne sub`en.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.03.2006 20.13.06 #2 av 5
Postet av: boly
For og få helt optimal plassering bør man sikkert bruke db-måler, men man kan få en meget bra plassering ved og sette subben der hvor du har sweetspot, sett på noe med litt fet bass, og gå rundt i rommet og lytt hvor det høres best ut. Sett så subben der hvor det hørtes best ut.

Dette kan jo selvfølgelig resultere i et nytt kaffebord midt på stua men du klarer nok og finne en brukbar mellomting tenker jeg.

Når det gjelder optimal innstilling er det så mye forskjellig som spiller inn at det tror jeg er umulig og finne ut av. ( forskjellige tepper, møbler osv. )
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.03.2006 21.30.12 #3 av 5
Postet av: kid
boly nevner en veldig god og fin løsning, med sub i lytteposisjon, ta seg en "baby-runde" på alle fire nedpå gulvet.

Radio Shack selges veldig billig nå, og er vel verdt pengene etter min mening.. bedre å droppe smør på brødskiva en uke, for å si det sånn..

Enkelt og greit:
http://www.lsound.no/index.php?side=omoss&group=694#7
Denon 3806, B&W 604 S3, B&W LCR 600, B&W 600 S3, TaraLabs, Supra, Panasonic PT-AE700
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.03.2006 22.22.22 #4 av 5
Postet av: Jimmern
"kid" skrev:boly nevner en veldig god og fin løsning, med sub i lytteposisjon, ta seg en "baby-runde" på alle fire nedpå gulvet.

Radio Shack selges veldig billig nå, og er vel verdt pengene etter min mening.. bedre å droppe smør på brødskiva en uke, for å si det sånn..

Enkelt og greit:
http://www.lsound.no/index.php?side=omoss&group=694#7


Takk for svarene fra dere. Dette vil altså i praksis si at jeg fjerner go-stolen, og plasserer sub`en på golvet der jeg har sweet-spot?. Vil det spille noen rolle hvilken "vei" / retning sub`en blir satt? Tenker da på hvilken retning jeg bør "peke" elementet... feks mot lerret, fra lerret osv... Ville satt stor pris på litt "rookie-help" ang dette :) Kan radio shack brukes til andre nyttige hi-fi-ting også etter at sub`en har fått sin plass?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.03.2006 22.44.45 #5 av 5
Postet av: Flageborg
"Jimmern" skrev:Kan sub plasseres uten måle-instrument?.


Svaret er NEI ! Men du kan bestille hjelp uten å investere i måleinstrumenter selv, så får du optimal plassering og kalibrering til en fornuftig pris.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar