Logo

Kan noen hjelpe med valg av høytalere????

Skriv et svar
30.10.2006 11.30.31 #1 av 14
Postet av: SIGNAR
Har et forholdsvis gammelt TECHNICS anlegg som var ganske så dyrt i sin tid. CD-spilleren er vandret hen og den har jeg allerede erstattet - men den ene høytaleren er også ødelagt. Kan disse rep. mon tro?? eller vil det ikke være verd pengene??KIRKSÆTER - høytaler. Hva bør jeg velge dersom jeg skal kjøpe nye gulvhøytalere?? Skal stå i en stue på ca 50 kvadrat. Er ingen musikkfreak men vil ha god lyd når jeg først spiller. Kan tenke meg å bruke max 7000 kr. Og de bør helst ikke være høyere enn 1 m. Skulle gjerne også kunne slippe å ha de i sort - helst kirsebær. Har sett litt på serien til DALI - kan dette være et bra kjøp?? Har også vurdert flere i serien til YAMAHA. Noen med erfaring fra disse??? Ville vært KONGE om noen gadd å svare en slik amatør :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.10.2006 13.40.06 #2 av 14
Postet av: kjelle
i denne prisklassen kan jeg anbefale deg å bruke dali ikon6 eller ikon 5.ikon6 vil vere en smule over budsjett men etter min mening vil denne komme mer til sin rett på en slik stor stue kontra ikon 5.kan også kike litt på consept serien til dali viss du vil spare noen kroner.hvolken forsterker skal du bruke?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.10.2006 15.47.04 #3 av 14
Postet av: pnerbye
Det er viktig at du har forsterker til å drive høyttalerene, og det er viktig at du har en god matching av høyttalere og forsterker.

Ikon 6 er svært gode høyttalere som Kjelle sier. De bør også være store nok til rommet. Var jeg deg ville jeg kanskje kastet et blikk på bruktmarkedet for å få mye for pengene.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.10.2006 16.19.05 #4 av 14
Postet av: orso
Viktig som det sies her at du har en forsterker som matcher høyttalerne og som har nok krefter. Ikon 6 er en god høyttaler, men jeg vet at storebroren Ikon 7 trenger mye watt.
Vil ha sterkt vurdert B&W CM1. En stativhøyttaler som har fått mye skryt og som har overraskende mye bass.
http://www.hifiklubben.com/NO/Produkter ... _Wenge.htm
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.10.2006 21.06.52 #5 av 14
Postet av: pnerbye
"bomholt" skrev:Vil ha sterkt vurdert B&W CM1. En stativhøyttaler som har fått mye skryt og som har overraskende mye bass.
http://www.hifiklubben.com/NO/Produkter ... _Wenge.htm


Dette er IKKE en høyttaler for en stue på 50 kvm. Utrolig høyttaler for moderat lyttenivå i mindre rom. Detaljert i alle frekvenser, men litt kasselyd i bassen når en drar opp volumet kraftig.

Dette er et kongekjøp om du er ute etter godlyd for en rimelig penge: Patos Lyric 402

Hvilken forsterker har du? Skal du handle forsterker også?
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.10.2006 21.30.37 #6 av 14
Postet av: SIGNAR
Er dere evig takknemlig for all hjelp slik en amatør som jeg er! :) Forsterkeren jeg har pr. idag er TECHNICS SU-V470 PXS. Den ble kjøpt til de KIRKSÆTER-høytalerne jeg har pr. idag - kanskje den fremdeles er god nok til de høytalerne dere anbefaler??? Dersom jeg bør kjøpe ny - hva vil dere da anbefale som passer til f.eks. DALI IKON 5 eller 6????
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.10.2006 22.36.33 #7 av 14
Postet av: orso
"pnerbye" skrev:
"bomholt" skrev:Vil ha sterkt vurdert B&W CM1. En stativhøyttaler som har fått mye skryt og som har overraskende mye bass.
http://www.hifiklubben.com/NO/Produkter ... _Wenge.htm


Dette er IKKE en høyttaler for en stue på 50 kvm. Utrolig høyttaler for moderat lyttenivå i mindre rom. Detaljert i alle frekvenser, men litt kasselyd i bassen når en drar opp volumet kraftig.

Dette er et kongekjøp om du er ute etter godlyd for en rimelig penge: Patos Lyric 402

Hvilken forsterker har du? Skal du handle forsterker også?

Hvis målet er å fylle hele stuen med god lyd er det ikke det. Kommer litt ann hvor høyttalerne står i rommet, rommets fasong og hva man er ute etter. Ønsker man å fylle hele stuen på 50kvm (rektangulært rom) med god lyd tror jeg det er umulig å finne høyttalere til 7000 kr som gjør det.
Men nok om det. Jeg kjenner ikke til forsterkeren trådstarter har. Hvor mye watt er den oppgitt med?
Har hørt Patos 402 en gang og de imponerte. Det er et godt kjøpt, men det krever en relativ kraftig forsterker.
Hvilke musikk hører du forresten på?
Å kjøpe brukt gir mer for pengene, men da bør man vite hva man skal lete etter.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.10.2006 07.41.22 #8 av 14
Postet av: pnerbye
"SIGNAR" skrev:Er dere evig takknemlig for all hjelp slik en amatør som jeg er! :) Forsterkeren jeg har pr. idag er TECHNICS SU-V470 PXS. Den ble kjøpt til de KIRKSÆTER-høytalerne jeg har pr. idag - kanskje den fremdeles er god nok til de høytalerne dere anbefaler??? Dersom jeg bør kjøpe ny - hva vil dere da anbefale som passer til f.eks. DALI IKON 5 eller 6????


Din Technics er på ca 2 x 110 watt. For å få fullt ut av et par gulvstående av litt kvalitet er dette for lite, men du kan fint få greit lydtrykk. Det viktige er å være forsiktig med volumknotten. For liten forsterker kan fort sprenge diskantelementer på høyttalerene.

Det er vanskelig å finne rimlige forsterkere med mye kraft i, så det er vanskelig å anbefale noe.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.10.2006 08.15.32 #9 av 14
Postet av: orso
Tannoy og Klipsch er høyttaler merker som er lettdrevne. Forsterkeren din vil fint kunne drive flere av deres modeller. Ellers så kan du vurdere stativ høyttalere. Stativ høyttalere er enklere å plassere, men de vil ikke fylle hele stuen med lydtrykk.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.10.2006 11.00.47 #10 av 14
Postet av: pnerbye
Klipsch er en god ide. Sjekk tilbudet på RF-35 her: http://www.oslohifi.no/tilbud/index.htm

De krever riktignok en del forsterkerkraft de også. Følsomheten er relativt høy pga horndiskanten, men 2 stk 8"-basser krever sitt. Det er først og fremst bass som er kraftkrevende.

Bomholts ide om stativhøyttaler er slett ikke dum hvis du supplerer med en sub feks. Problemet da blir at din forsterker ikke har preout for sub, så du må lete etter en sub som du kan sette delefrekvens på. Feka. XTZ 99 W12.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.10.2006 12.10.51 #11 av 14
Postet av: kjelle
forsterkertips til ikonserien: hk 970 og denon pma1500ae vet også at xtz har noen bra forsterkere som vil greie ikon 5 og 6
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.10.2006 14.23.23 #12 av 14
Postet av: orso
"kjelle" skrev:forsterkertips til ikonserien: hk 970 og denon pma1500ae vet også at xtz har noen bra forsterkere som vil greie ikon 5 og 6

HK 970 kjenner jeg ikke, men Denon PMA 1500AE forslaget støtter jeg ikke. Har ikke spesielt mye krefter og er en dårlig match i mine ører til Ikon. Det blir for lyst. Rotel og Thule er bedre alternativer.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.10.2006 15.52.55 #13 av 14
Postet av: kjelle
etter mine erfaringer er ikke ikon5 og 6 spesiellt tung å drive..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.10.2006 16.16.50 #14 av 14
Postet av: pnerbye
2 stk 6,5"-basser er tunge nok å drive hvis en er interessert i å gjengi bassen detaljert og stram. Mine Cobalt 816S skal også være lette å drive, men de krever sin forsterker for å få frem den fine bassen. Mangler bassen litt fundament vil ofte høyttaleren fremstå som "spiss i diskanten", og dette faller dårlig ut med Ikons hybriddiskant. Den er veldig detaljert, så det er viktig med krefter til bassen for å utligne litt.

Ellers er uttrykket lettdrevet ofte misbrukt. Noen mener at en høyttalers følsomhet er avgjørende, noen mener ohms er det vesentlige, fasedreininger (hurtige endringer i impedansekurven) er og viktig, men det er en kombinasjon av hele greia som betyr noe i tillegg til membranflate. En bør aldri undervurdere behovet for krefter. Alt for mange durer i vei på dyre høyttalere og undermåls forsterkere. Resultatet er at en ikke får vite hvilke kvaliteter som bor i høyttaleren (evt hvor elendige de er ;))
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar