Logo

Kan LCD noen gang få naturlige og gode bilder?

Skriv et svar
29.06.2007 13.21.07 #1 av 11
Postet av: orso
Overskriften provoserer sikkert noen, men det dekker mitt syn. Nok gang har jeg vært og kikket på Sony sin 40" toppmodell som får kjempe skryt i tester. Vel den imponerer ikke meg overhodet til tross for at en Sony Blue-Ray spiller ble brukt som kilde. Da snakker vi om det beste tilgjengelge materiale, og allikevel synes jeg bildet er unaturlig og mangler dybdeperspektiv.

Jeg spurte meg derfor spørsmålet om det i hele tatt er mulig å få naturlige og behagelige bilder med godt dybdeperspektiv med LCD teknologien. LCD har ligget etter når det kommer til fargegjengivelse, kontrast og sortnivå. Men ifølge tester skulle ikke denne Sonyen ligge etter på disse områdene. Allikevel ville jeg personlig ha valgt nesten alle kjente plasma merker fremfor denne skjermen. Så ligger det rett og slett en svakhet i teknologien her som ikke er mulig å få bukt med?

P.S. Er klar over noen liker LCD og ikke deler mitt synspunkt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.06.2007 14.14.53 #2 av 11
Postet av: AndreWerdenskrieg
Jeg er helt enig med deg. Uten sortnivået får man ikke dybden og dynamikken i bildet.

Sony'en er den klart beste LCD'en jeg har sett og bildet er virkelig bra....på avstand. Kommer du litt innpå, så ser du tydelig LCD-teknologiens skavanker, akkurat som du nevner. Og etter å ha sett den nye Pioneer'en i dag, skjønner jeg virkelig hvor langt bak LCD-teknologien ligger i forhold til (Pioneer's) plasma.
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
29.06.2007 17.12.00 #3 av 11
Postet av: Rune
Når det gjelder dybde og naturlige farger kan det nok ta sin tid. Syns jo Samsung sin nye toppmodeller har fått gjort noe med fargene siden de har lagt på den glassaktige flaten, men det er enda lenge igjen før de er nærheten av de beste plasmaskjermene.

Gleder meg til IFA for å se årets nyheter.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
30.06.2007 00.21.11 #4 av 11
Postet av: Zleepyme
Jobber som sagt før i butikk, og har de fleste overnevnte tvene i utstilling. Er faktisk positivt overrasket over de nye toppmodellene til Samsung. Hadde jeg ikke visst bedre ville jeg ha gjettet på at disse var plasmaskjermer. har fått testet dem opp mot Hd bilde og de ser faktisk ut som de har bedre sortnivå en PDP427 til Pioneer! visstnok så koster jo 46" over 30 laken da... har også inne 42" plasma fra Samsung. Meget bra skejrm det også... Panasonic og Pioneer kommer jo med nye skjermer, men 1080P på plasma lar vente på seg...
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
30.06.2007 13.59.38 #5 av 11
Postet av: AndreWerdenskrieg
"Zleepyme" skrev:Panasonic og Pioneer kommer jo med nye skjermer, men 1080P på plasma lar vente på seg...

Panasonic 42" 1080p er vel ute nå? Og Pioneer kom i fjor med 1080p og kommer med nye 1080p om et par mndr.

Pioneer sier selv at 1080p på en TV fra 50" og ned er unödvendig da et normalt menneske ikke klarer å se forskjell på 1080p og 720p på lengre avstand en en armas lengde, fritt oversatt.
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
01.07.2007 14.42.43 #6 av 11
"Rune" skrev:Når det gjelder dybde og naturlige farger kan det nok ta sin tid. Syns jo Samsung sin nye toppmodeller har fått gjort noe med fargene siden de har lagt på den glassaktige flaten, men det er enda lenge igjen før de er nærheten av de beste plasmaskjermene.

Gleder meg til IFA for å se årets nyheter.

Men du mener det er mulig, og at ikke ligger en hindring med selve teknologien som gjør at dette alltid vil et problem med LCD?

Har ikke sett de siste toppmodellene til Samsung.
08.07.2007 08.28.39 #7 av 11
Ser ut som LCD henger fortsatt etter på sortnivået.

[/u]
"Sort, ikke fullt så sort, og langt mer blast. Fra venstre: Panasonic TH-42PV70 med sitt formidable sortnivå og flotte hvitbalanse, Sony 47D3000 god på kontrast men litt særegen på farger, og LG47LY95, ikke fult så sort, og ganske blass. NB! Skjermbilder som dette er aldri hundre prosent presise, men alle TV-ene er optimalt kalibrert og det innbyrdes forholdet mellom TV-ene er det samme."

Kilde: http://forbruker.no/digital/tester/tv/a ... 848534.ece
08.07.2007 08.41.45 #8 av 11
Postet av: Rune
Flott bilde som viser mye, men synd de ikke la det ut i større versjon.

Blir gøy å se tilsvarende bilde for Pioneer og Panasonic når de får testet 508/428 (det vil være mindre forskjeller enn her)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
08.07.2007 19.38.38 #9 av 11
Postet av: Shanks
"AndreWerdenskrieg" skrev:Pioneer sier selv at 1080p på en TV fra 50" og ned er unödvendig da et normalt menneske ikke klarer å se forskjell på 1080p og 720p på lengre avstand en en armas lengde, fritt oversatt.

Det har nok Pioneer helt rett i. Du må veldig nær tv-en skal du legge merke til at 1080p har flere detaljer.
16.07.2007 11.23.57 #10 av 11
Postet av: rontonic
Skjønner det er stas med mest mulig sort, da det er sikkert er vanskeligst å gjengi. Men har sett feks panoreringene til PV70 som jeg synes var til tider alt for dårlige, jeg synes det er viktigere enn sortnivå...? Der synes jeg feks. D3000 var bedre...
16.07.2007 12.15.11 #11 av 11
"rontonic" skrev:Skjønner det er stas med mest mulig sort, da det er sikkert er vanskeligst å gjengi. Men har sett feks panoreringene til PV70 som jeg synes var til tider alt for dårlige, jeg synes det er viktigere enn sortnivå...? Der synes jeg feks. D3000 var bedre...

Mitt ankepunkt er først og fremst ikke sortnivået, men det at LCD ikke klarer å gjengi naturlig bilder med dybdeperspektiv. LCD gir et kunstig bilde. Og jeg lurer altså på om LCD teknologien klarer noen gang å gjøre noe med det.
Til data og animasjon er derimot LCD glimrende.
Skriv et svar