Logo

Kalibrering av SVS PB12-NSD: Noe som ikke stemmer...

Skriv et svar
07.11.2009 13.21.26 #1 av 8
Postet av: steamy
Hei.
Har nå hatt Svs suben min en god stund, men jeg er enda ikke fornøyd med bassen.
Har tatt auto kalibrering for 20ende gang eller no sånnt, men får det ikke til... Det som skjer er at suben lager nesten ikke noe lyd i det hele tatt under auto kalibreringa til reciveren min (yamaha rx 663 ). Nå stod jeg rett ved siden av den, og jeg hører den så vidt. Dette synes jeg er meget merkelig. micen kan vel ikke greie å kalibrere suben skikkelig hvis suben er så lav som den er?

Etter at jeg har tatt auto kalibreringa så setter jeg volumet på suben (på reciveren) til nesten max. mangler vel 4 streker igjen.

Suben fungerer a til film. det rister og sånn, men jeg kjenner det ikke i brystkassa eller sånn ordentlig på kroppen. ola boksa mi blafrer heller ikke hvis jeg står ganske så nærme den..

innstilinger på suben:
gain = kl 12
crossover står på fullt. ( crossover på reciver står til 80hz)
pashe står ca kl 12. ( veit ikke helt hva det er og hva den skal stå på)
Suben står til vanligvis i et hjørne til høyre for tven. Driver å tester Axiom Audio - Subwoofer Crawl nå, men veit ikke helt om det blir no tess...

jeg har satt alle høytalerne til small.

Noen som kan hjelpe meg?

PS: suben funker JÆVLIG dårlig til musikk synes jeg... en sub til 6500 burdde jo greie å pumpe ut no skikkelig bass som kjennes på kroppen.
Må jeg ha en musikk cd for at suben skal sparke skikkelig ifra? Har litt musikk på ps3`en. men synes det suben gir noe bass i det hele tatt. når jeg kjenner på elementet så direr det litt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.11.2009 09.28.03 #2 av 8
Postet av: Runner
De fleste recivere kablibrerer subwoofere for lavt. Dette er oftest pga vibrasjoner eller rom akustikk. Du må gå inn og justere nivået manuelt i reciveren. Forsøk med ca + 3 db det bruker å hjelpe på. Phase justeringen på subwooferen din skal ikke nødvendigvis stå kl 12. Det beste er å få en kamerat til å regulere, mens du lytter. Det finnes en mengde tråder om kalibrering av subwoofere, søk på forumet så får du sikkert flere tips.

Hvilke andre høyttalere er det du bruker i oppsettet ditt?
Mvh Rune
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.11.2009 09.33.57 #3 av 8
Postet av: Runner
Det finnes en nesten helt lik diskusjon som pågår nå her http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.php?t=%2012487
Mvh Rune
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.11.2009 11.31.46 #4 av 8
Postet av: steamy
"Runner" skrev:Det finnes en nesten helt lik diskusjon som pågår nå her http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.php?t=%2012487


ja jeg vet det. men siden den står under emnet høytalere så synes jeg det var kanskje greit å lage en tråd under justering og kalibrering...

Hvordan får jeg justert opp nivået på suben manuelt med +3db? Eneste steder jeg veit om er der det er mange prikker ------------
og der står det ikke noe om db i det hele tatt....
en annen ting jeg merker er at auto kalibreringa setter høytalerne på LARGE selv om jeg har satt de på SMALL før jeg kjører en auto..

oppsettet mitt: 1x Proson reality c5 (120W, 8ohm, senter.) 2x Proson Reality 10 (350W, 4ohm, Front.) og 2x jvc 80W, 6ohm, bak.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.11.2009 12.00.14 #5 av 8
Postet av: Runner
Tar dette litt etter hukommelsen.Inne i menyen på reciveren velger du manual setup, så speaker setup, så skal du inn på noe som heter "level". Velg Sub, det kan nok hende dette er det du refererer til som streker. Flytt level opp noen "knepp". Dette kan du gjøre mens du lytter til musikk. Du skal høre effekten med en gang.

Autokalibreringen forandrer alltid de valgene du har gjort, du må endre i etterkant. Mener også og huske at i stereo modus på denne må "Bass out" stå på "Both" - for at subwooferen skal spille på musikk. Hvis du bruker pure direct kobles subwooferen ut.
Mvh Rune
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.07.2010 08.09.51 #6 av 8
Postet av: SVS Inderoy
Bilder/tegninger av romet er til hjelp for tips til kalibrering
Yamaha-Doxa-Sherbourne-Cambridge Audio-Panasonic-PS3
Swans Diva 6.2f - Swans 1.1C - RS-52.
2 stykk SVS PC13 Ultra
2 stykk XTZ W12.16 + SVS EQ1
BetterCabels, Van den Hul og Monster
( harmen/kardon på avforum)
http://www.svsound.com/animation.cfm
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.07.2010 09.23.00 #7 av 8
Postet av: knuteinarbekkevold
Jeg har autokalibrering på min Pioneer forsterker vsx-919. Men sjøl om jeg kjører kalibrering så så må jeg bruke øret og høre med for å få den lyden jeg liker, har jeg funnet ut.

Du kan se rommet mitt her http://knuteinarbekkevold.piczo.com/hje ... var=000044

Etter kalibrering så satt forsterkeren volumet til -2.5 på sub, jeg satte den opp til 0.0, kan sikkert skru opp mer også, men det skal heller ikke være for mye bass. Det er volumknapp på Subwoofer også, den står stilt til 1/4 av fullt. Dele har jeg satt til 100hz, og alle høyttalerne er satt til small.

Jeg hadde litt problemer med å få bassen utfra bakveggen, men slik som jeg har stilt inn nå, og den plasseringen jeg har så har jeg fått flyttet lyden frem til der vi sitter, midt i rommet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.07.2010 10.56.58 #8 av 8
Postet av: SVS Inderoy
Samme problemet som meg med lite og smalt rom.

Den pioneeren har vel ikke noe eq på suben for og inntegrere den med resten vil jeg tro, så det må gjøres øremessig og finne ein grei plassering for og få frem bassen.


Er da og flytte frontene lengere frem på golvet og forsøke med subene litt mere ut fra vegger, det kan gi en bedre bass.

Kan også gjøre et forsøk med og flytte subene opp langs sideveggene.
Stacke subene oppå hverandre i et hjørne i front

Forskjellig x-over kan også testes 60 - 120 hz

Men før du begyner og prøve ut så markere hvor subene, fronter og center står nå så du finner tilbake om det ikke skulle bli noe bedre
Yamaha-Doxa-Sherbourne-Cambridge Audio-Panasonic-PS3
Swans Diva 6.2f - Swans 1.1C - RS-52.
2 stykk SVS PC13 Ultra
2 stykk XTZ W12.16 + SVS EQ1
BetterCabels, Van den Hul og Monster
( harmen/kardon på avforum)
http://www.svsound.com/animation.cfm
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar