Logo

Kabler, er det verd å bruke penger på?

Skriv et svar
13.11.2004 18.06.34 #1 av 1
Postet av: Infinity
Jeg fikk gleden av å få en full demonstrasjon av kabelenes virkning av Hi-Fi centeret i kristiansand.

Anlegget var av særdeles god kvalitet, stereo, verdi ca 150 000 - 200 000.

Jeg kom inn med den innstillingen av at kabel var kabel, og at det å legge penger i kabel var som å hive penger ut av vinduet.

Han ba meg sette meg ned, han koblet opp anlegget med billigste kabeler, og dette er da kabeler som er vesentlig dyrere (og bedre) enn biltema kabler. Lyden var strålende, fantastisk. Lyttet til Morten Harket?s Spanich steps.

Han byttet ut signalkabeler, høytaler kabeler, nettkabler, en etter en. Og selv om jeg ikke trodde mine egne ører, så var det forskjell, betydelig forskjell.

Det å beskrive lyd er en vanskelig oppgave uten å virke full, eller proppet full av lykkepiller, men:

Med bruk av gode kabeler blir lyden mer åpen og detaljert, bassen blir strammere og mer detaljert.

Med andre ord er det ikke tvil om at man kan forbedre lyden kraftig med å oppgradere kabeler, både signalkabeler og høytalerkabeler. Selv pm man har et anlegg til kun 10 000,-. Kjøp signalkabeler til ca 200-300. Høytalerkabeler til ca 100-250 pr meter. Det er verd pengene.

Husk at jeg gikk inn i butikken med det synet at det var fjas å legge penger i kabler.

Men: Selv om vi på slutten brukter kabler for sikkert over 150 000,-, var lyden sinnsykt bra. Men bare en sinnsyk person kan kjøpe dette, eller stein rik person som har ALT fra før av....

Jeg oppgraderer stadig, lett å gjøre feilkjøp, så spør om du kan få låne kablene noen dager før du bestemmer deg.

Orginalkabler burde kastes, spander heller billigste kabel fra HI-Fi Centeret eller Hi Fi Klubben.

Plassering, spikes (under høytalere, forsterker, cd/dvd spiller) og et egnet rom spiller også inn.....

Prøv selv før du lager deg en mening! :lol:
Nybegynner, gleder meg til å komme igang....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar