Logo

Kabel-TV og digitale signaler

Skriv et svar
23.08.2006 18.42.46 #1 av 3
Postet av: ott
Hei. Amatør har nettopp kjøpt flat-tv med innebyg analog- og digital tuner.

1. må man via en digital dekoder fra kabel-tv? -jeg får ikke søkt kanalene inn digitalt (tven gir beskjed at den får kontakt med digitale signaler).

2. kabel-tv selskapet leverer digital tuner, og da må man benytte tunerens fjernkontroll - altså en fjærnkontroll til på bordet!!! I tillegg blir det nå "ventetid" mellom kanalbytte. Kan en sette opp en tuner, slik at den legger ut alle kanalene på en gang, og at TV-tuneren deretter søker frem kanalene (tilsvarende analogt kabel-tv uten dekoder)?

3. kortene tilhørende kabeltvtuneren, kan det piratkopieres?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.08.2006 18.57.50 #2 av 3
Postet av: Kjetil2006
"ott" skrev:Hei. Amatør har nettopp kjøpt flat-tv med innebyg analog- og digital tuner.

1. må man via en digital dekoder fra kabel-tv? -jeg får ikke søkt kanalene inn digitalt (tven gir beskjed at den får kontakt med digitale signaler).

2. kabel-tv selskapet leverer digital tuner, og da må man benytte tunerens fjernkontroll - altså en fjærnkontroll til på bordet!!! I tillegg blir det nå "ventetid" mellom kanalbytte. Kan en sette opp en tuner, slik at den legger ut alle kanalene på en gang, og at TV-tuneren deretter søker frem kanalene (tilsvarende analogt kabel-tv uten dekoder)?


Hei.
Jeg vet ikke om jeg kan være til så stor hjelp, men jeg kan forsøke å svare på de 2 første spørsmålene.
Hvilke TV har du og hvilke dekoder har du? Er det en set-top boks?
Når det gjelder den digitale tuneren, så er det ofte mulig å programmere din egen fjernkontroll til TV-apparatet til å styre denne. Dessverre så er det ventetid mellom kanalbytte, men sjekk at du har en ordentlig kabel til antenneuttaket ditt og se om du får feilsignaler. Eliminerer du dette, vil du nok oppleve mindre "treghet". Signalene er komprimert, men det er nok ikke mulig å søke frem til alle kanalene tilsvarende analoge signaler.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.08.2006 19.16.51 #3 av 3
Postet av: luria
1. Ja 2 Nei 3 Nei
Den digitale tuneren i TV'en din er kanskje av type DVB-T , dvs landbasert digitaltv som det er prøvesendinger med ifra bl.a. tryvann og bergen. Prøv å rett en vanlig tv antenne (eller en DVB-T antenne) mot nærmeste sender. Mulig du kan ta inn de norske kanalene. Husk at du enten vil få signal eller ingenting, ingen snø eller susing her altså. Hvor kjøpte du TV'en? Er den importert?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar