Logo

Jimmerns hjemmekino

Skriv et svar
17.04.2006 20.18.47 #1 av 10
Postet av: Jimmern
Endelig er jeg så godt som ferdig med hjemmekinoen min. Beklageligvis har jeg ikke lagt ut bilder underveis, men jeg vil i dagene som kommer prøve å ta dere med på prosessen likevel, og legge ut bilder. Jeg har heldigvis tatt bilder fra dag 1.

Hjemmekinoen min ble til ved impuls delux. Like før jul 2005 hadde jeg planer om å kjøpe meg nytt 32" flat-tv i den ene stua mi. Jeg hadde også lyst på et lite surround-anlegg, men skjønte fort at madammen ikke ville bli veldig glad over kabler og koblinger i søkk og kav siden jeg ikke fikk dette skjult i stua. Derfor dro jeg på HiFi-klubben i Bodø og fikk en ørliten demo av PJ og lerret. I løpet av 5 sekunder hadde jeg da skrinlagt 32" flat-tv, og fått bunntenning på lerret og PJ +++. Det fine var jo at jeg hadde en ved-bod "ledig" i kjelleren. Denne boden var på ca 6x4 meter - og vips så var jeg igang rundt 15 desember. 4 favner tørr bjørkeved ble flytta over i en annen kjellerbod. En støvete og slitsom jobb siden det kun var uker siden jeg kasta veden ned i denne boden... Etter mye frem og tilbake - og mye "mas" :) her inne på forumet om ditt og datt, begynte endelig utstyrslista og bli rimelig klar. NB: Tusen takk til alle dere som svarte på mine tråder og PM! Hjertelig! Utrolig mye kunnskap blant dere, og ikke minst vilje til å hjelpe en nybegynner..

Jeg hadde i utgpkt et utstyrs-budsjett på ca 50.000, men skjønte fort at dette ville sprekke etterhvert som planene skred frem. Etter noen dager i tenkeboksen, satte jeg opp et "forslag" til 7.1-oppsett, og bestilte følgende utstyr;

Denon AVR 4306 reciver
Denon 3910 DVD
Optoma H72i PJ
Dali Ikon7 fronter
Dali Ikon6 surround bak
Dali OnWall bak
SVS pb12 pluss/2 sub
Dali Vocal 2 center
Grandview 106" filtrammelerret

Selve kinorommet ble laget med 2 stolrader. 3 stressless m puff i front ca 4 meter fra lerret, og 2 stressless m puff bak, oppbygd ca 30 cm på et "platå". I gulvet la jeg termostatstyrt og sonestyrt varme, før jeg la vegg til vegg. Belysninga i kinoen fikk jeg innstallert via fjernkontroll og soner slik at jeg har kontroll på det meste uten at jeg må fly frem og tilbake før og under film :D Varmen i golvet er KONGE, og det samme er lys via fjernkontroll...

Dette får være min første info om hjemmekinoen min så langt. Nå må jeg nok be vår kjære Berit om hjelp til å legge ut bilder siden jeg ikke har all verden av datakunnskaper til dette :)

Jeg har fått sett noen filmer siden prosjektet stod 100% ferdig for ca 3 uker siden. Jeg kunne nok snurra film noe før, men jeg ville vente til alt var komplett og fiks ferdig rigga.

Bilder og noe mer tekst kommer om ikke lenge

-------------------------------------------------------------------------

Oppdatert 20/4 06

Jeg var lenge i tvil om hvilke møbler jeg skulle ha i kinoen, men en morgen jag satt og så "God Morgen Norge" på TV2, kom det en reklame fra Bohus som jeg tente veldig på. De annonserte stressless-stolen Manjana fra Hjellegjerdet. Denne stolen, med krakk, hadde kosta ordinært over 10500, men de skulle nå ha kampanje, med begrenset antall, på dem til ca kr 4700 pr stk inkl krakk!! Dermed måtte jeg ringe Bohus for å høre hva dette var. Jeg var livsikker på at de kun hadde en eller to av de jeg ønsket. Men de hadde 5 av den typen - og det var akkurat så mange jeg skulle ha :) Dermed var de bestillt. Dette er KONGESTOLER og sitte i. Vanvittig god sittekomfort, med aktiv nakkestøtte m.m. Jeg synes det er glimrende med "hver mann - sin stol" når jeg ser film. Derfor kjøpte jeg enkeltstoler og ikke sofa... Dette var et vanvittig bra kjøp. Jeg er storfornøyd med stolene.

Nye bilder av prosessen er sendt, og kommer så snart Berit får lagt dem ut :D

Ny info og flere oppdaterte bilder kommer om ikke lenge....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.04.2006 04.19.56 #2 av 10
Postet av: boly
Morro at du har laget deg drømme rommet..........

Blir kjekt med bilder, grattis.

Mye lekkert utstyr også.
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.04.2006 11.40.26 #3 av 10
Postet av: Torja
Hvordan fungerer Optoma H72i? Syns du den bråker noe? Noe støy i bildet å se?
Kjøpte du prosjektor på Hi-Fiklubben også?
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.04.2006 11.56.28 #4 av 10
Postet av: Jimmern
"Torja" skrev:Hvordan fungerer Optoma H72i? Syns du den bråker noe? Noe støy i bildet å se?
Kjøpte du prosjektor på Hi-Fiklubben også?


Er storfornøyd så langt. Men jeg har jo ingen ting å sammenligne med siden dette er min første PJ :) Kan ikke si at støyen skjemmer fimen i det hele tatt. Det eneste "minuset" så langt er at den må sendes inn for oppgradering av software. Surt, siden jeg kun har hatt den i få uker. Nå, når den ikke har nyeste software, hender det at den "sletter" meny-minnet og snur bildet. Dette blir da borte etter at ny software er på plass. Men så langt er jeg kanonfornøyd med både lyd og bilde.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.04.2006 19.20.49 #5 av 10
Postet av: Berit
Hei :D

Da er din presentasjon lagt ut på:

http://min.hjemmekino.no/Jimmern/
Hjemmekino.no - På nett siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.04.2006 19.22.28 #6 av 10
Postet av: Berit

Nå må jeg nok be vår kjære Berit om hjelp til å legge ut bilder siden jeg ikke har all verden av datakunnskaper til dette :)
:oops: :D
Hjemmekino.no - På nett siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.04.2006 19.51.20 #7 av 10
Postet av: Jimmern
Se der ja :) Da er jeg plutselig satt på kartet :D Glimrende. Takk for hjelpa så langt... Det kommer flere bilder snart..

Når dere ser bildene jeg nå har lagt ut, skjønner i allefall jeg ord-taket at "Ei favn ved varmer mange ganger" :D Først et helv**** styr for å få kappa / henta / kjøpt veden. Så skal den lempes inn i en bod - som her. Bare uker etter dette fant jeg i min visdom ut at jeg skulle flytte hele suppa for å gjøre plass til hjemmekinoen... En støvete og slitsom sak - men til et godt formål da.... Dette skjedde medio desember, så jeg harka og hosta støv og bark i hele jula :D Men medisinen var ikke langt unna: Iiiiiiis kald øl - og Whisky med is..... Da var det plutselig verdt strevet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.04.2006 07.35.03 #8 av 10
Postet av: Berit
Da er nye bilder og tekst lagt inn på:

http://min.hjemmekino.no/Jimmern/
Hjemmekino.no - På nett siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.04.2006 08.37.56 #9 av 10
Postet av: boly
"Jimmern" skrev:Se der ja :) Da er jeg plutselig satt på kartet :D Glimrende. Takk for hjelpa så langt... Det kommer flere bilder snart..

Når dere ser bildene jeg nå har lagt ut, skjønner i allefall jeg ord-taket at "Ei favn ved varmer mange ganger" :D Først et helv**** styr for å få kappa / henta / kjøpt veden. Så skal den lempes inn i en bod - som her. Bare uker etter dette fant jeg i min visdom ut at jeg skulle flytte hele suppa for å gjøre plass til hjemmekinoen... En støvete og slitsom sak - men til et godt formål da.... Dette skjedde medio desember, så jeg harka og hosta støv og bark i hele jula :D Men medisinen var ikke langt unna: Iiiiiiis kald øl - og Whisky med is..... Da var det plutselig verdt strevet.


Kjempe greier, gleder meg til oppdaterte bilder :D
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.04.2006 12.04.52 #10 av 10
Postet av: Jimmern
Oppdatert 20/4 06 (Takk Berit :wink: )

Jeg var lenge i tvil om hvilke møbler jeg skulle ha i kinoen, men en morgen jag satt og så "God Morgen Norge" på TV2, kom det en reklame fra Bohus som jeg tente veldig på.

De annonserte stressless-stolen Manjana fra Hjellegjerdet. Denne stolen, med krakk, hadde kosta ordinært over 10500, men de skulle nå ha kampanje, med begrenset antall, på dem til ca kr 4700 pr stk inkl krakk.

Dermed måtte jeg ringe Bohus for å høre hva dette var. Jeg var livsikker på at de kun hadde en eller to av de jeg ønsket. Men de hadde 5 av den typen - og det var akkurat så mange jeg skulle ha... Dermed var de bestillt.

Dette er KONGESTOLER og sitte i. Vanvittig god sittekomfort, med aktiv nakkestøtte m.m. Jeg synes det er glimrende med "hver mann - sin stol" når jeg ser film. Derfor kjøpte jeg enkeltstoler og ikke sofa... Dette var et vanvittig bra kjøp. Jeg er storfornøyd med stolene.

I veggene brukte jeg 32mm rør for å skjule de fleste kabler og ledninger. Glad jeg ikke hadde dem noe mindre siden jeg slet litt med å få noen kabler rundt hjørnene. Men det gikk greit hele veien. La opp til 7.1 - med noen variasjonsmuligheter som doble frontrør i tilfelle flytting av sub (høyre, ventre eller senter-plassering av sub), samt veggmonterte eller golvstående surroundhøytalere bak.

Huset bygde vi i 2001, og da panelet snekkerne ferdig taket i denne boden, noe som gjorde at jeg nå ikke fikk skjulte kabler i tak til PJ og PS2 m.m. Lite visste jeg i 2001 at det noen år senere ville bli kino i "rot-boden" :)


Mer info og nye bilder kommer snart...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar