Logo

Jeg har bedre TV- og lydsignal....

Skriv et svar
14.09.2007 18.34.12 #1 av 5
Postet av: danielchr
....ved reklamepauser enn ved vanlige sendinger.

Etter å ha faktisk sett en hel reklamepause på TV2 er jeg faktisk overbevist; både bildekvalitet samt at lyden er bedre når det går reklame enn i de "normale" sendingene.

Lurer derfor på om det er flere som har opplevd samme, eller noen som vet noe inngående angående dette?

Eller er det bare meg og min TV....? :wink:

(har forøvrig kabel-tv fra CD)
NS-555, NS-333, NSC-444, RXV463, BDP3600, 32LB2R, Nintendo Wii, X360 Premium.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.09.2007 21.27.28 #2 av 5
Postet av: CS
Jeg opplever det samme som du beskriver, særlig på bilde, lyden har jeg ikke merket noe forskjell på. Jeg har Samsung 40m87 og Get som leverandør. Bare venter på at de skal få ut fingeren og komme med en dekoder med HDMI. Regner med å få en god del bedre bilde da. I hvertfall om jeg sammen ligner med den gamele dvd-spilleren via scart mot den nye via HDMi. Bilde ble som natt og dag D)
Samsung 40M87, PS3, Denon 1930, snart Denon 3808 og nye høytalere (trolig Klipch RF eller dali IKON)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.09.2007 23.07.52 #3 av 5
Postet av: ingobingo
Vet at volumet blir tatt opp når det er reklame,men er ikke umulig at kvaliteten er bedre også. grunnen til dette er at da følger du bedre med.....Slik at du går på butikken og kjøper det som er på reklamen....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.09.2007 13.31.06 #4 av 5
Postet av: Bobben
"danielchr" skrev:....ved reklamepauser enn ved vanlige sendinger.

Etter å ha faktisk sett en hel reklamepause på TV2 er jeg faktisk overbevist; både bildekvalitet samt at lyden er bedre når det går reklame enn i de "normale" sendingene.

Lurer derfor på om det er flere som har opplevd samme, eller noen som vet noe inngående angående dette?

Eller er det bare meg og min TV....? :wink:

(har forøvrig kabel-tv fra CD)


Hvis du ser TV2 analogt så oppleves kanskje bildekvaliteten bedre på analog kabel når reklamene sendes. Reklamene sender TV2 i 4:3 mens de fleste programmene er i 16:9. I analoge kabelnett er det som regel 4:3 letterbox på de sendingene som går i 16:9 digitalt. Da mister man 25% av vertikal oppløsning. Hvis du da også har en widescreentv som zommer 25% for å fylle bildet så er det selvfølgelig 25% dårligere vertikal oppløsning enn når TV2 sender 4:3 reklamene (som vil vises med 100% vertikal oppløsning i analoge nett).

En annen sak er at innholdet i reklamer ofte er mye enklere å MPEG2 komprimmere i forhold til f.eks. fotball. TV2 er blandt de kanalene som sender med veldig høy kvaltet digitalt (høy bitrate/kvalitet) og det er bare NRK som sender med høyere bitrater enn TV2.

Det med at lydnivå er høyere på reklamer er nødvnedigvis ikke riktig men det kan være mer "loudness", mange flere lyder samtidig + lydeffekter. Det kan oppleves som høyere nivå.

Det kan selvfølgelig også være selve lydnivået varierer og det kan sannsynligvis påvirke kvaliteten mer i analoge sendinger enn i digitale. Er det for høyt lydnivå i analoge sendinger så er det mulig s'ene forvrenges hvis det er analog lyd som mottas. Er det for lavt lydnivå så blir det sikkert dårlig signal/støy. Ofte vil jeg anta det benyttes compressor for å begrense lyddynamikk og nivå. Dette kan gjøre at lydkvaliteten høres dårligere ut.
http://en.wikipedia.org/wiki/Dynamic_range_compression
Har hørt slik effekt på TV2 på Sonen og når de sendte radio før sendestart ( men det er lenge siden jeg la merke til det sist).

TV2 analogt sender vel også Nicam digital lyd i kabelnettet. Er det Nicam stereo eller mono analog du hører ?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.09.2007 20.37.06 #5 av 5
Postet av: danielchr
Veldig godt forklart! Takker! :) Trenger ikke tenke så særlig over dette mer nå...

Har Nicam Stereo når jeg ser TV2 ja...
NS-555, NS-333, NSC-444, RXV463, BDP3600, 32LB2R, Nintendo Wii, X360 Premium.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar