Logo

JBL 890 studio

Skriv et svar
16.11.2008 01.35.21 #1 av 6
Postet av: Snowman
Har et problem. Mangler den dype bassen i mine jbl 890. Bassen er stump og veldig lite fyldig. Har HK 3480 receiver, HK 970 cd-spiller og jbl 890 studio. Føler klart at bassen er mer fremtredende og "riktig" når jeg kjører tv-lyd. CD plater blir litt tamt og bassen er altfor stramt og stump. Diskanten er veldig klar. Det samme med mellomtone. Bassen derimot låter plastikk. Trodde kanskje det hadde noe med innspilling av høyttalerne, men tror rett og slett at HK 970 ikke duger.
Skal forsøke med en Denon DCD1500A. Kanskje det vil hjelpe?
Åpen for innspill vedr. dette innlegget
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.11.2008 15.24.49 #2 av 6
Postet av: Zleepyme
Kan være en ide å prøve en effektforsterker på høyttalerne, eller kanksje en sub i tilegg?
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.11.2008 21.27.45 #3 av 6
Postet av: Snowman
Takk for innspill. Har en 120 watt HK som skulle gi nok power. Som skrevet ovenfor, gir de skikkelig bass-trykk når de er koplet opp mot tv. En sub er en nødløsning. Har lest flere innlegg i ulike forum der mange er fornøyd med bassgjengivelsen. Har noen gamle jbl L60T fra 1985, og de spiller utrolig mye bedre enn de ny 890. Kanskje alt var bedre før?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.11.2008 20.36.03 #4 av 6
Postet av: Zleepyme
HK er kjent for å levere bra med guffe ja, men hvis dette er en surroundreciver, så tror jeg at problemet ligger i effekten(reciverwatt er ikke som stereowatt). Grunnen til at du får mer bass på tv-lyden vil jeg tro er at den generelle lydkvaliteten er lavere, da tv lyd som regel kan sammenlignes med radio lyd(veldig dunkel,) og ikke så oppløst i toppen. Det blir som en dårlig komprimert mp3 sang der mye av infoen er borte. Mulig jeg forklarer dårlig, og det er jo ikke sikkert at det stemmer. Men tror at løsningen er å koble en effektforsterker på dine fronter.
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.11.2008 21.49.19 #5 av 6
Postet av: Snowman
Takk for svar. Min HK er en stereo receiver. Er derfor usikker på om det vil hjelpe med en forforsterker. Tenkte jeg skulle forsøke med en cd-spiller som har litt mer å by på. Det er jo forskjell på billig og dyrt her også. Selv om min HK-CD har fått gode skussmål, med priser og greier, er det dermed ikke sagt at det er noe supre greier. Kommer tilbake til dette etterhvert. Takk for innspillene.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.11.2008 21.09.07 #6 av 6
Postet av: DevilEj
Litt vanskelig å vite hva dine preferanser er når det gjelder bass, men den høyttaler/receiver komboen du har burde normalt ikke ha problemer med å levere bass innenfor hva høyttalerene klarer. Mulig du har et plsseringsproblem i rommet. Har du prøvd å flytte anlegget til en annen vegg bare for å teste om problemet da er det samme.
I nedre bassområde tviler jeg på at Denon kan levere mer enn K/H, men det er jo selvfølgelig verd et forsøk
Jeg er blitt Ayonisert

Revolver Audio Reply Turntable
Ayon CD-1 -->
Ayon Polaris II -->
Ayon Typhon -->
Audio Physic Avanti 5
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar