Logo

Installasjon av strøm og signaler

Skriv et svar
29.10.2008 12.16.35 #1 av 2
Postet av: vegardg
For tiden bygger jeg et multimedia rom i kjelleren i rekkehuset der jeg bor. Kjelleren består av 95 % murvegger og resten gips/spon. I dette innlegget vil jeg komme med en god erfaring og et tips til dere andre når det gjelder kabling av både lyd og bilde. Som så mange vet er det ikke bare bare når det gjelder kabler på murvegg. Det finnes tre alternativer:
1. Kabler åpent forlagt på vegg - ulempen er at det blir sjeldent veldig pent med tanke på at klammer må bores eller kabel limes.
2. Frese spor i mur - Dyrt, og så støver det noe inni h.....
3. Kabelkanal/installasjonskanal - Raskt å sette opp, enkelt å trekke ledninger/kabler

Jeg har valgt punkt 3. Det finnes mange alternative kanaler og mange ser sikkert for seg den typiske hvite "kontorkanalen" TEK100 fra Thorsmann. Dette var også alternativet mitt, men siden jeg ønsker en litt "røff" finish på rommet sjekket jeg prisen på samme kanal i aluminium. 17 meter kanal kom på utrolige 13 000,-. Dermed var det med dyp skuffelse jeg falt tilbake på den hvite helt til jeg oppdaget at Maxeta i Skien også lager slike kanaler. De lages i mange størrelser og både i plast og aluminium til 1/3 av prisen til Thorsmann. Jeg valgte Maxcombi 2 i 80x55 http://www.vivendi.no/maxeta/htmlCat/body.aspx?product=518#L2-518. En annen fordel er at man får bestilt massevis av diverse brytere, uttak (høytaler, data), dimmere osv til disse kanalene. Installasjonen er enkel og man slipper koblingsbokser i kanalen. Wago er godkjent som installasjonsklemme for sterkstrøm. For å skille strøm- og signalkabler finnes det også skillevegg. Kanalen kommer i inntil 6 meters lengder og til kapping kan man enten benytte en god baufil sammen med gjærekasse eller elektrisk sag med metallblad.
Viktigst av alt er jo at kantene blir fine og rette.
Kjenner du en elektriker som kan gjøre bestillingen for deg, kommer du enda billigere ut av det (hvis han/hun ikke skal ha fortjenesten da)
Dette er min liste og ca pris kom på 8 000,- (helt konge!)
17m kanal (aluminium)
15m lokk
skjøtepinner
3 x innvendige hjørner
2 x fireveis stikk (stereo)
4 x enveis stikk (for bruk på lamper som skal ha dimmer. Ikke vits å sløse en dobbel her)
7 x toveis (kjekt og ha for senere implementering)
10 x høytaler uttak
3 x rj45 (nettverk)
overspenningsvern (beskytte tv og stereo. i tillegg bør man ha overspenningsvern i sikringsskapet også)

I kanalen blir det lagt 3x2.5 slik at jeg kan velge hvilke stikk som skal ha dimmer

Vegard
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
TV: kommer
Lyd: kommer
Projektor: kommer
Jeg er ikke ferdig ennå!
Vegard
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
TV: kommer
Lyd: kommer
Projektor: kommer
Jeg er ikke ferdig ennå!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.10.2008 15.36.48 #2 av 2
Postet av: Atle Torp
Fantastisk info!

Som du sier er det svært dyrt for mannen i gata å kjøpe el-materiell, da butikken tar samme fortjeneste som installatørene. Dette er likt som i rørleggerbransjen, hvor det ikke er uvanlig at håndtverkerne har opptil 80 % avslag i forhold til veiledende pris fra grossist, nettopp for at dette er enkel inntjening. Ikke noe galt i det for så vidt, men det er allikevel flott å ha alternativer.
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Fotograf / Skribent i magasinet Hjemmekino
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar